3 δισ. ευρώ με συμμετοχή και του ιδιωτικού τομέα – Απαραίτητη η συμμετοχή ξένων κεφαλαίων
Με το ενδιαφέρον των επενδυτών κυριολεκτικά πάνω τους, μετά και την επιτυχή έκβαση των πρόσφατων stress tests, οι ελληνικές τράπεζες παραμένουν με το χέρι στην… τσέπη, έτοιμες να επενδύσουν περί τα 3 δισ. ευρώ σε έργα υποδομής, η πραγματοποίηση των οποίων θα συντελεστεί και με την συμμετοχή βεβαίως του ιδιωτικού τομέα –εγχώριου και ξένου.
Με το βλέμμα στα αεροδρόμια
Ανάμεσα στα νέα έργα περιλαμβάνονται τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που θα παραχωρηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, τα οδικά έργα τρίτης γενιάς (Ζεύξη Σαλαμίνας, Ζεύξη Λευκάδας, Αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη), οι μονάδες επεξεργασίες απορριμμάτων και άλλα σημαντικά έργα στους τομείς της πληροφορικής, των τηλεπικοινωνιών και αλλού.
Οι ελληνικές τράπεζες -και ειδικότερα τα τμήματα των Project Finance της Εθνικής Τράπεζας και της Εurobank- έχουν ολοκληρώσει την σχετική προετοιμασία, προκειμένου να ανταποκριθούν στο μεγάλο στοίχημα της χρηματοδότησης νέων έργων.
Η εκτίμηση είναι πως, με τη χρηματοδότηση των νέων υποδομών, θα υπάρξει σημαντικό αποτέλεσμα στην ανάκαμψη της ελληνικής Οικονομίας. Ωστόσο, απαραίτητη αποδεικνύεται η συμμετοχή και ξένων τραπεζικών ομίλων αλλά και επενδυτών ιδιωτών. Άλλωστε, τούτο επιβάλλει η χρήση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως π.χ. τα ομόλογα έργου, οι διακρατικές συμφωνίες για τη χρηματοδότηση υποδομών ή και η δημιουργία τράπεζας έργων.
Στα 3 δισ. η συνολική χρηματοδότηση
Ο αναπληρωτής διευθυντής μεγάλων χρηματοδοτήσεων της Εθνικής Τράπεζας Δημήτρης Κωνσταντακόπουλος, σε ειδικό συνέδριο Α-Energy που διεξήχθη στο Χρηματιστήριο της Αθήνας, κοστολόγησε το ύψος των νέων έργων υποδομών, που θα πραγματοποιηθούν είτε με τη μέθοδο της παραχώρησης είτε με σύμπραξη Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), περί τα 3 δισ. ευρώ. Πρόκειται για ένα ποσό που θα επηρεάσει σημαντικά την Οικονομία και για τη συγκέντρωση του οποίου είναι απαραίτητη η εμπλοκή ξένων τραπεζών.
Risk management
Στην επιρροή της κρίσης επί των αποφάσεων χρηματοδότησης των μεγάλων έργων από τις ελληνικές τράπεζες αναφέρθηκε και ο Σπύρος Βενετσιάνος, αναπληρωτής γενικός διευθυντής, επικεφαλής του Τμήματος Δομημένων Χρηματοδοτήσεων της Eurobank – Ergasias, σημειώνοντας πως η αξιολόγηση των κινδύνων ενός έργου αποτελεί κεντρική μέριμνα του τραπεζικού, καθώς υπάρχει μια κόκκινη ζώνη πέρα από την οποία οι κίνδυνοι δεν αναλαμβάνονται. Η σωστή κατανομή των κινδύνων είναι απαραίτητη προκειμένου τα έργα να μη γίνονται ακριβότερα από ό,τι πρέπει.
ΟΛΠ
Νέα έργα, όπως το monorail, η ανέγερση ξενοδοχείου πέντε αστέρων, συνεδριακών κέντρων και η ανάπλαση της παγόδας, περιλαμβάνονται επίσης στο επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΛΠ, που παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ Consulting and Logistics Γιώργος Νικολούλιας. Τα τέσσερα μεγάλα έργα που υλοποιεί ο ΟΛΠ είναι: α) η επέκταση της προβλήτας της κρουαζιέρας, β) η ανάπτυξη της προβλήτας 3 για εμπορευματοκιβώτια, σε συνεργασία με την Cosco, γ) το πρόγραμμα Πολιτιστική Ακτή του Πειραιά, και δ) η επέκταση του car terminal, ώστε να καταστεί το μεγαλύτερο car terminal στην Ανατολική Μεσόγειο.
Tα υπόλοιπα έργα υποδομής – Κολυμβητήρια, ιχθυόσκαλες , μαρίνες
Μετά από καθυστέρηση αρκετών ετών λόγω κρίσης, οι ΣΔΙΤ «παίρνουν» τα πάνω τους, ανέφερε ο ειδικός γραμματέας ΣΔΙΤ Νίκος Μαντζούφας. Το πρώτο εξάμηνο του 2014 είχαμε την υπογραφή τριών συμβάσεων συνολικής αξίας 130 εκατ. ευρώ ενώ ο προγραμματισμός του Yπουργείου Ανάπτυξης για το α’ εξάμηνο του 2015 περιλαμβάνει εννέα συμβάσεις ύψους 650 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, στις 10 Νοεμβρίου υποβάλλονται οι προσφορές για το έργο κατασκευής και διαχείρισης της νέας Ιχθυαγοράς Αθηνών στον Ρέντη. Σύμφωνα επίσης με τον σχεδιασμό, θα δημιουργηθεί στην Αθήνα μια κεντρική ιχθυαγορά, δίπλα στην υφιστάμενη κρεαταγορά και λαχαναγορά, διαμορφώνοντας έτσι το πρώτο και μεγαλύτερο διατροφικό πάρκο στην Ελλάδα.
Στις 17 Νοεμβρίου κατατίθενται δεσμευτικές προσφορές για το έργο Ψηφιακής Καταγραφής, Αποθήκευσης και Διάθεσης Πρακτικών Συνεδριάσεων Δικαστηρίων. Στις 26 Νοεμβρίου λήγει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το έργο κατασκευής 11 ανοικτών κολυμβητηρίων και επτά κλειστών μεταλλικών γυμναστηρίων.
Εντός των προσεχών εβδομάδων, αναμένεται να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την κατασκευή και διαχείριση της μαρίνας Ναυπλίου, ενώ πιθανώς εντός της εβδομάδας να εγκριθεί από τη διυπουργική επιτροπή ΣΔΙΤ το έργο για τις ψηφιακές πύλες ελέγχου στα τελωνεία της χώρας.
Μέσα στον Δεκέμβριο θα υπογραφεί πιθανώς η πρώτη σύμβαση διαχείρισης απορριμμάτων με ΣΔΙΤ που θα καλύπτει τις ανάγκες της Δυτικής Μακεδονίας, ενώ σε εκκρεμότητα και αναμένοντας τις αποφάσεις των νέων Αρχών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης βρίσκονται επτά έργα διαχείρισης απορριμμάτων σε Αττική (σχεδιάζονται 4 μονάδες επεξεργασίας), Αιτωλοακαρνανία, Κέρκυρα και Αχαΐα.