Μετά το «ψαλίδι» στις αμοιβές των εργαζομένων
Πρωταγωνιστής μίας αναπάντεχης αναβίωσης γίνεται ο κλάδος των αυτοκινήτων στην Ισπανία, στηρίζοντας σε μία κρίσιμη στιγμή τις εξαγωγές της χώρας. Όμως, αυτή η «ανάσταση» της ισπανικής αυτοκινητοβιομηχανίας δεν είναι τίποτα άλλο από το αποτέλεσμα των δραστικών περικοπών στις αμοιβές των εργαζομένων της, στο πλαίσιο της μεταμόρφωσης του κοινωνικού κράτους στην Ευρώπη.
Η γαλλική Renault άρχισε να λειτουργεί ξανά και κατά τη βραδινή βάρδια στο εργοστάσιό της στην ισπανική πόλη Valladolid, για πρώτη φορά μετά από μία δεκαετία, εν μέσω αυξημένης ζήτησης για το νέο της αυτοκίνητο Captur, το οποίο κάνει θραύση στη Ν. Κορέα αλλά και σε άλλες αγορές. Οι υπάλληλοι δεν μπορούν να το πιστέψουν. «Όλοι πιστεύαμε ότι το εργοστάσιο θα έκλεινε. Περάσαμε δραματικές στιγμές», λέει ένας από αυτούς.
Στην πραγματικότητα, και τα 17 εργοστάσια αυτοκινήτων της Ισπανίας δουλεύουν πια με τις μηχανές τους στο φουλ. Η παραγωγή έχει αυξηθεί κατά 20% τα τελευταία δύο χρόνια και αναμένεται να φτάσει στα 2,4 εκατ. αυτοκίνητα φέτος και στα 3 εκατ. έως το 2017. Αυτό σημαίνει ότι η Ισπανία θα αφήσει πίσω της όχι μόνο τη Βρετανία, την Ιταλία και τη Ρωσία, αλλά και τη Γαλλία στην παραγωγή αυτοκινήτων.
Και η Nissan άρχισε ξανά τη νυχτερινή βάρδια στο εργοστάσιό της στην Βαρκελώνη, που παράγει το Pulsar. Η Ford κλείνει το εργοστάσιό της στη βελγική πόλη Genk και εκτρέπει την παραγωγή των Mondeo και Galaxy στη Βαλένθια.
Όσο για το σήριαλ με το εργοστάσιο της General Motors στην Σαραγόσα, αυτό έχει ευτυχές τέλος, αφού η μονάδα όχι μόνο επιβιώνει, αλλά πάει και πολύ καλά. Η παραγωγή θα αυξηθεί κατά 15% φέτος.
Περίπου το 85% των αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στην Ισπανία εξάγεται, κυρίως προς τη Γαλλία, τη Γερμανία και τη Βρετανία.