Στο μικροσκόπιο ελέγχων η σύμβαση του οδικού άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα
Σε τελικό στάδιο βρίσκεται ο οδικός άξονας Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, η σύμβαση του οποίου θα έπρεπε να έχει κατατεθεί στη Βουλή από της αρχές του φθινοπώρου, ωστόσο, έχει κολλήσει στα «γρανάζια» του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο θα εκδώσει την απόφασή του εντός των ημερών.
Την ίδια ώρα η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ζητάει πρόσθετες εγγυήσεις λόγω της χαμηλής κυκλοφορίας (συμμετέχει μαζί με εμπορικές τράπεζες στη χρηματοδότηση του έργου).
Σύμφωνα με πληροφορίες, η αναμορφωμένη σύμβαση θα προβλέπει πρόσθετη (δυνητική) επιδότηση του ελληνικού δημοσίου η οποία μπορεί να φτάσει μέχρι τα 500 εκατ. ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι το ελληνικό δημόσιο θα κληθεί να καταβάλλει πρόσθετες εγγυήσεις κατά την περίοδο λειτουργίας του έργου στην περίπτωση που τα έσοδα της κοινοπραξίας «Μωρέας» από διόδια είναι χαμηλότερα των προβλέψεων.
Σημειώνεται ότι η αρχική σύμβαση παραχώρησης, το 2007, προέβλεπε πως τα ετήσια έσοδα από διόδια θα κινούνταν κοντά στα 45 εκατ. ευρώ το χρόνο, ενώ σήμερα έχουν υποχωρήσει σε περίπου 22 εκατ. ευρώ ετησίως. Οι προβλέψεις της ΕΤΕπ, με τις οποίες δεν συμφωνούν στο υπουργείο Υποδομών είναι ακόμα πιο δυσοίωνες.
Η ίδια σύμβαση προβλέπει πως οι εγγυήσεις που θα καλούνταν να καταβάλει το δημόσιο στην περίπτωση μειωμένης κυκλοφορίας θα έφταναν τα 200 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, η συμφωνία για την αναμορφωμένη σύμβαση προβλέπει πρόσθετες (δυνητικές πάντα) εγγυήσεις της τάξης των 300 εκατ. ευρώ. Το ποσό που θα καταβληθεί τελικά εξαρτάται, πάντως, από το πώς θα εξελιχθεί η κυκλοφορία και τα έσοδα τα επόμενα χρόνια.
Η νέα σύμβαση πρέπει να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή όπως συνέβη και με τις τέσσερις άλλες συμβάσεις παραχώρησης.
Με βάση το αρχικό χρονοδιάγραμμα, το έργο έπρεπε να παραδοθεί στα τέλη του 2012, αλλά εξαιτίας αρχαιολογικών ευρημάτων και απαλλοτριώσεων δόθηκαν συνεχείς παρατάσεις.