Έξι βασικές αλλαγές στην οργάνωση και λειτουργία των εταιρειών των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας περιλαµβάνει το σχέδιο νόµου του υπουργείου Υποδοµών, Μεταφορών και Δικτύων, που συζητείται σήμερα, Τρίτη, στο Υπουργικό Συμβούλιο και το οποίο αναμένεται να γίνει νόµος του κράτους στις αρχές του νέου χρόνου.
Σύμφωνα με «Τα Νέα», δηµιουργείται µητροπολιτικός φορέας για τις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής, µε τη συγχώνευση των επιµέρους οργανισµών σε δύο εταιρείες, µία για τα µέσα σταθερής τροχιάς και µία για τις οδικές µεταφορές. Ο Οργανισµός Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας (ΟΑΣΑ) µετατρέπεται σε µητροπολιτικό κέντρο και θα διαθέτει πλέον δύο εταιρείες: µια που θα προκύψει από τη συγχώνευση του Μετρό µε τον ηλεκτρικό σιδηρόδροµο και το τραµ και άλλη µια που θα περιλαµβάνει τα αστικά λεωφορεία και τα τρόλεϊ.
Δροµολογούνται δράσεις για την αύξηση των εσόδων από την παραχώρηση σε ιδιώτες ακινήτων που ανήκουν στο περιουσιολόγιο των αστικών συγκοινωνιών, καθώς και από τις διαφηµίσεις και τις άλλες εµπορικές συνέργειες (διαφηµίσεις στα οχήµατα, στους σταθµούς, στις στάσεις, χορηγίες κ.λπ.). Και αυτό το κοµµάτι προβλέπεται να το «τρέξουν» ιδιώτες, οι οποίοι θα διαθέτουν την κατάλληλη τεχνογνωσία και εµπειρία.
Θα προωθηθούν νέοι κανονισµοί εργασίας, µε την περικοπή των δευτερευουσών αποδοχών στο 10% των τακτικών και µετατάξεις προσωπικού. Οι εργαζόµενοι που ήδη έχουν θεµελιώσει σχετικό δικαίωµα θα συνταξιοδοτηθούν, ενώ για κάθε νέα πρόσληψη θα ισχύσει νέο εργασιακό καθεστώς, το οποίο θα καθοριστεί είτε µε νοµοθετική ρύθµιση ή µε νέες συλλογικές συµβάσεις εργασίας. Εκτιµάται ότι από τις ΔΕΚΟ των αστικών συγκοινωνιών θα αποµακρυνθούν συνολικά περίπου 1.800 εργαζόµενοι.
Εξάλειψη της εισιτηριοδιαφυγής σε συνεργασία µε ιδιώτες. Η εισιτηριοδιαφυγή υπολογίζεται ετησίως σε 33,7 εκατ. ευρώ. Στα λεωφορεία φτάνει στο 40%, στα τρόλεϊ στο 17,5%, ενώ ακολουθεί ο ΗΣΑΠ µε 10%, το Μετρό µε 7% και το τραµ µε 6% και 7%. Η κυβέρνηση σχεδιάζει να σταµατήσει τη διαρκώς επιδεινούµενη «αιµορραγία» από τη λαθρεπιβίβαση, µε την είσοδο ιδιωτών -µέσω συµπράξεων δηµοσίου και ιδιωτικού τοµέα- στο σύστηµα ελέγχου των εισιτηρίων, κυρίως σε λεωφορεία και τρόλεϊ.
Θα προωθηθούν «σύµφωνα ευθύνης» ώστε µε βάση συγκεκριµένους στόχους να γίνεται αξιολόγηση της πορείας των εταιρειών σε µηνιαία βάση. Εφόσον διαπιστώνονται αποκλίσεις, τότε αυτοµάτως θα ενεργοποιείται σχετικός µηχανισµός που θα οδηγεί στη λήψη µέτρων ισοδύναµου αποτελέσµατος. Ειδικότερα, µε τα «σύµφωνα» θα τεθούν συγκεκριµένοι στόχοι κυρίως για την τήρηση του προϋπολογισµού σε µηνιαία βάση, την αύξηση της επιβατικής κίνησης και την παροχή καλύτερων υπηρεσιών.
Τέλος, καθορίζονται το συγκοινωνιακό έργο κάθε εταιρείας, η τιµολογιακή πολιτική, οι γραµµές που θα εξυπηρετεί και το προσωπικό που θα απασχολεί. Προς την κατεύθυνση αυτή θα γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες (καταργήσεις – συγχωνεύσεις γραµµών, δηµιουργία νέων γραµµών και λεωφορειόδροµων κ.λπ.). Όσον αφορά τα εισιτήρια, η κυβέρνηση σύντοµα θα ανακοινώσει αύξηση της τιµής τους κατά 30% έως 50%, η οποία αναµένεται να φέρει επιπλέον έσοδα έως και 110 εκατ. ευρώ.