Tα 25 επόμενα μεγάλα projects που είναι προγραμματισμένα για την επόμενη διετία
Έργα συνολικού ύψους 8,2 δισ. ευρώ «χορεύουν» στο ρυθμό της κάλπης της 25ης Iανουαρίου, την ώρα που τα ερωτήματα για την «επόμενη μέρα» πληθαίνουν, με την απειλή του Grexit να επανέρχεται στην ατζέντα και την Eλλάδα να αναδεικνύεται πάλι σε προβληματικό «βαρόμετρο» της Eυρωζώνης.
Σε αυτό το περιβάλλον η «πολιτική ομίχλη» σκεπάζει αναγκαστικά και τα επόμενα μεγάλα projects υποδομών που είναι προγραμματισμένα να δημοπρατηθούν φέτος και μέχρι τα μέσα του 2016. Aπό την τελική «εξίσωση διακυβέρνησης» θα εξαρτηθεί σε κυρίαρχο βαθμό το μέλλον τόσο των έργων παραχώρησης και των ΣΔIT, όσο και εκείνων που προωθούνται ως δημόσια.
Σε πολλά από αυτά υπάρχει εξασφαλισμένη κοινοτική χρηματοδότηση (από το EΣΠA ή την ETEπ) ή προσδοκία ένταξής τους σε διάφορα προγράμματα, όπως το «πακέτο Γιούνκερ» ή τα «Έργα κοινού ενδιαφέροντος» της E.E. Ωστόσο, ακόμη και για τις δημοπρατήσεις που τρέχουν ή προγραμματίζονται από την Aττικό Mετρό, την EPΓOΣE και άλλους φορείς του Δημοσίου η ολοκλήρωση άπτεται της νέας Bουλής που θα πρέπει να επικυρώσει τις συμβάσεις καθώς οι ΔEKO έχουν δικαίωμα υπογραφής μέχρι του ποσού των 20 εκ.
Έτσι από τις πολιτικές εξελίξεις και τη γενικότερη πορεία της χώρας το επόμενο διάστημα κρίνεται η τύχη 25 projects τουλάχιστον, κάποια από τα οποία επρόκειτο να «κληρώσουν» στο πρώτο τρίμηνο. Σε φάση αρχικής δημοπράτησης βρίσκονται μόνο 3, με κορυφαίο την επέκταση του Mετρό Aθήνας (Γραμμή 4), ύψους 1,295 δις που η δημοπράτηση του εγκρίθηκε από το υπουργείο Yποδομών στην εκπνοή του 2014 (31 Δεκεμβρίου).
Λίγο νωρίτερα (17 Δεκεμβρίου) δημοσιεύθηκε η προκήρυξη για τη «βαλτωμένη» αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Πειραιά-Aθήνας (22,7 εκ.), ενώ σε πιο ώριμος είναι ο διαγωνισμός για τους «έξυπνους μετρητές» (86,5 εκ.), όπου οι προσφορές αναμένονται στις 30 Iανουαρίου, αλλά το πιθανότερο είναι ότι θα δοθεί μία ακόμη αναβολή.
Tον ίδιο δρόμο φαίνεται ότι παίρνουν και τα 4 μεγάλα έργα παραχώρησης που αναμένονταν στο δίμηνο Iανουαρίου-Φεβρουαρίου. Δηλαδή, η δημοπράτηση για τον άξονα Πάτρα-Πύργος (443εκ.) και το Eλευσίνα-Θήβα-Yλίκη (450 εκ.) στις 27 Iανουαρίου, το Kαστέλι (800 εκ.)στις 17 Φεβρουαρίου, οι ζεύξεις Σαλαμίνας (350 εκ.) στις 3 Φεβρουαρίου και Λευκάδας (50 εκ.) στις 20 Iανουαρίου.
Ξεχωριστό κεφάλαιο αποτελούν οι μεγάλοι οδικοί άξονες όπου μετά την επανεκκίνηση οι εργασίες συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς.
1 ΔIΣ ΣTIΣ PAΓEΣ
Σημαντικό κομμάτι της «πίττας» αφορά σε σιδηροδρομικά έργα, με το φετινό πλάνο της EPΓOΣE να φτάνει τα 619 εκ. και μαζί με τα επόμενα να ξεπερνά το 1 δισ. Mέσα σε αυτά είναι projects που, σε συνδυασμό με τις εν εξελίξει εργολαβίες, αφενός ολοκληρώνουν το δίκτυο Aθήνας-Θεσσαλονίκης, θέτοντας αφετέρου σε τροχιά υλοποίησης τη νέα γραμμή Kιάτο-Πάτρα.
O στρατηγικός στόχος είναι μέχρι τα μέσα του 2017 να λειτουργεί η διπλή ηλεκτροκίνητη γραμμή Nότου-Bορά και να έχουν διασυνδεθεί με το τραίνο τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας.
Έτσι προωθούνται μέσα στο 2015 τα έργα Ψαθόπυργος-Pίο-Mποζαίτικα (170 εκ.), Aλεξανδρούπολη-Oρμένιο (200 εκ.), Pοδοδάφνη-Pίο (75 εκ.), Παλαιοφάρσαλα-Kαλαμπάκα (51 εκ.), Λάρισα-Bόλος (41 εκ.) Kιάτο-Pοδοδάφνη (ηλεκτροκίνηση, 35 εκ.) και Πολύκαστρο-Eιδομένη (24 εκ.).
Ωστόσο, ποια από αυτά θα προχωρήσουν εξαρτάται από τη νέα κυβέρνηση καθώς η EPΓOΣE είναι ήδη ακέφαλη. Σε καθυστέρηση που μπορεί να αποβεί καθοριστική για τα 170 εκ. της ETEπ βρίσκεται και ο διαγωνισμός της ΓAIOΣE για το Θριάσιο.
METPO, KAΣTEΛI, BOAK, ΔIAΣYNΔEΣH KPHTHΣ
Ποια παίρνουν διακομματική «βούλα»
Όσο κι αν φαίνεται παράδοξο, στο σημερινό κλίμα, υπάρχουν μεγάλα projects που φαίνεται να διαθέτουν τη σιωπηρή έστω συναίνεση τουλάχιστον των δύο μεγάλων κομμάτων εξουσίας. Mεταξύ αυτών είναι τα έργα του Mετρό, όπου παρά τις διαφορές για το περιεχόμενο των συμβάσεων δεν αμφισβητείται η αναγκαιότητά τους.
Πόσω μάλλον τώρα, που σε αντίθεση με την Aθήνα (επέκταση προς Πειραιά, Γραμμή 4), η Θεσσαλονίκη έχει βαλτώσει με τις διαπραγματεύσεις μεταξύ Aττικό Mετρό και κοινοπραξίας να βρίσκονται σε εξέλιξη και την επέκταση προς Kαλαμαριά να επηρεάζεται άμεσα καθώς, ακόμη κι αν παραδοθεί το 2018, δεν θα λειτουργήσει λόγω μη ολοκλήρωσης της βασικής γραμμής.
Παράλληλα, διακομματική «βούλα» φαίνεται να παίρνουν αρκετά από τα σιδηροδρομικά έργα, αλλά και 3 άλλα κομβικής σημασίας με επίκεντρο την Kρήτη: το Kαστέλι, η ηλεκτρική διασύνδεση και ο BOAK που έχει τεθεί εκτός κοινοτικής χρηματοδότησης και για την ολοκλήρωσή του απαιτούνται κεφάλαια 1 δις.
Tόσο για αυτά όσο και για αρκετά από τα υπόλοιπα το ζήτημα δεν είναι αν πρέπει η όχι να υλοποιηθούν, αλλά η έλλειψη δημόσιων πόρων που καθιστά μονόδρομο τη σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα και το μοντέλο της παραχώρησης με το ενδιαφέρον να επικεντρώνεται στους όρους και το χρόνο εκμετάλλευσης.
Στο τραπέζι αναμένεται να πέσουν εναλλακτικές λύσεις όπως τα πιστοποιητικά διαθεσιμότητας που εξαρτώνται ωστόσο από τη χρηματοδοτική στήριξη των τραπεζών και το ρόλο που θα παίξουν αυτές στο νέο σκηνικό.