Ποιος συμβάσεις ακυρώνονται και ποιες επανεξετάζονται
Τη φιλοσοφία αλλά και το στίγμα της πολιτικής που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, έδωσαν οι υπουργοί των σκληροπυρηνικών -στην παρούσα φάση- τομέων της ελληνικής οικονομίας, κατά τη διάρκεια των τελετών παράδοσης παραλαβής.
Στο κάδρο τοποθετήθηκαν μεταξύ άλλων οι ιδιωτικοποιήσεις, ενώ, το εναρκτήριο λάκτισμα, για την οικονομική πολιτική που θα τηρηθεί στα υπόλοιπα καυτά ζητήματα, δόθηκε από τον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Βαρουφάκη ο οποίος έκανε λόγο για έναν λιτό βίο με αξιοπρέπεια, χωρίς υπερβολές, εξηγώντας, μάλιστα, ότι διαφωνεί με τη λογική των Πόρσε Καγιέν.
Ακυρώνονται οι πωλήσεις ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ και ΕΛΠΕ
Ένα καυτό χαρτοφυλάκιο το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τα έργα για την κατασκευή των αγωγών φυσικού αερίου, το θέμα της ΔΕΗ, η οποία βρισκόταν υπό ιδιωτικοποίηση (ΑΔΜΗΕ, ΔΕΣΦΑ), άλλα και την απελευθέρωση της Αγοράς λιανικής φυσικού αερίου, και αποτελεί μνημονιακή δέσμευση, καλείται να διαχειριστεί ο νέος υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτης Λαφαζάνης.
Από την πρώτη κιόλας μέρα ο κ. Λαφαζάνης έδωσε τα πρώτα δείγματα γραφής για το τι θα επακολουθήσει. Η αρχή γίνεται με νομοσχέδιο σύμφωνα με το οποίο θα ακυρώνεται ο επίμαχος νόμος για τη διάσπαση και την περεταίρω ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ. Παράλληλα σταματάει η πώληση των μετοχών των ΕΛΠΕ, ενώ, στο πλαίσιο κατάργησης του ΤΑΪΠΕΔ, επιστρέφουν στο Δημόσιο όλες οι μετοχές των ενεργειακών επιχειρήσεων που έχει στην κατοχή του.
Άγνωστο παραμένει ακόμα πώς ο νέος υπουργός θα χειριστεί το ζήτημα των διαγωνισμών για την έρευνα και εκμετάλλευση των κοιτασμάτων πετρελαίου, όπου εκτιμάται ότι θα αποφέρουν στο ελληνικό δημόσιο περί τα 150 δισ. ευρώ σε 20-30 χρονιά.
Στο Δημόσιο ΟΛΠ και ΟΛΘ – επανεξέταση για COSCO
Χαμηλώνουν οι τόνοι για το θέμα έναρξης ενός νέου γύρου συζητήσεων για τη συμφωνία παραχώρησης του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων και τη λειτουργία των δύο προβλητών II και III από την COSCO στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ, μπαίνουν σε φόντο οι διακρατικές σχέσεις Ελλάδας και Κίνας.
«Κάθε τι που έχει εγκατασταθεί με σύμβαση στη χώρα μας είναι σεβαστό. Όσον αφορά στην παραχώρηση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στην COSCO στεκόμαστε με πολύ σοβαρότητα απέναντι στις συμβατικές υποχρεώσεις του ελληνικού κράτους. Θέλουμε κάθε τέτοια σύμβαση να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας. Πέρα από τη συζήτηση που θα ανοίξουμε για αυτή την συμφωνία, το πρώτιστο ζήτημα είναι να εντάσσονται στην αναβάθμιση διακρατικών σχέσεων» είπε ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Θόδωρος Δρίτσας.
Δεν θα συμβεί το ίδιο τόσο με τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά όσο και Θεσσαλονίκης, με τον και Δρίτσα και τον υπουργό Οικονομίας Γιώργο Σταθάκη να διαμηνύουν ότι μπλοκάρουν οι ιδιωτικοποιήσεις των δύο λιμένων. «Όλοι οι φορείς της Ναυτιλίας και του Πειραιά δεν είδαν θετικά την εξέλιξη για την πώληση του ΟΛΠ. Αυτή η κυβέρνηση έρχεται να δικαιώσει την τεκμηριωμένη άποψή τους. Ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ θα πρέπει να διατηρηθούν σε άλλη βάση που θα αποτελέσει την προϋπόθεση για την ανασυγκρότησή τους» σημείωσε ο κ. Δρίτσας.
Ανώμαλη προσγείωση για τα αεροδρόμια
Στο στόχαστρο της νέας κυβέρνησης μπήκε και η ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων.
Στο πλαίσιο της τελετής παράδοσης παραλαβής, ο Γιώργος Σταθάκης, ο νέος υπερυπουργός Οικονομίας, Ναυτιλίας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, προανήγγειλε τη διακοπή του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση των αεροδρομίων.
Ο κ. Σταθάκης τόνισε ότι θα προχωρήσουν κανονικά οι συμβάσεις για την ολοκλήρωση των μεγάλων έργων και κυρίως των οδικών.