Αυξητική τάση παρουσίασε η αγορά των προϊόντων χαρτιού «tissue» και των ειδών ατομικής υγιεινής το 2014.
Το κλίμα της εγχώριας αγοράς πρωτογενούς χαρτιού tissue και τελικών προϊόντων χαρτιού υγείας, καθαριότητας και ατομικής υγιεινής φαίνεται να αναστρέφεται το 2014 σε αντίθεση με την ύφεση των προηγούμενων ετών σύμφωνα με τα συμπεράσματα που προκύπτουν από κλαδική μελέτη της ICAP Group που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών.
Η εγχώρια παραγωγή καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της κατανάλωσης χαρτιού στην Ελλάδα. Ωστόσο, η εισαγωγική διείσδυση ενισχύθηκε σημαντικά την τελευταία πενταετία. Μικρός μόνο αριθμός χαρτοβιομηχανιών διαθέτει γραμμή παραγωγής πρωτογενούς (ανεπεξέργαστου) χαρτιού tissue, ενώ πολύ περισσότερες είναι οι επιχειρήσεις που ασχολούνται με την επεξεργασία για παραγωγή τελικών προϊόντων χαρτιού και ειδών ατομικής υγιεινής.
Το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, σε συνδυασμό με τις τιμές των προϊόντων, επηρεάζει γενικά τη ζήτηση διαφόρων προϊόντων. Τα προϊόντα tissue ωστόσο θεωρούνται ανελαστικά ως προς την τιμή, διότι αποτελούν είδη πρώτης ανάγκης. Εντούτοις, η τιμή των προϊόντων σε αρκετές περιπτώσεις οδηγεί σε υποκατάσταση γνωστών ή καθιερωμένων εμπορικών σημάτων προϊόντων, από άλλα φθηνότερα (private label).
Ο Βαλάντης Κατσιούλης, Consultant στη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group, ο οποίος επιμελήθηκε τη συγκεκριμένη μελέτη, σημειώνει σχετικά: «Την περίοδο 2009 – 2013 η εγχώρια παραγωγή ανεπεξέργαστου χαρτιού tissue σημείωσε πτώση με μέσο ετήσιο ρυθμό 3,8%. Το 2014 η μείωση αυτή φαίνεται να ανακόπτεται και η συνολική εγχώρια παραγωγή εκτιμάται ότι αυξήθηκε κατά 4,8% σε σχέση με το 2013. Όσον αφορά τα τελικά προϊόντα χαρτιού tissue (χαρτί υγείας, χαρτί κουζίνας, χαρτομάντιλα, χαρτοπετσέτες κλπ.), η παραγωγή σημείωσε διακυμάνσεις, ενώ το 2014 εκτιμάται ότι σημείωσε άνοδο σχεδόν κατά 2% σε σχέση με το 2013. Το 2013 το μεγαλύτερο μέρος των εισαγωγών τελικών προϊόντων προήλθε από την Ε.Ε. και η κατηγορία με τη μεγαλύτερη συμμετοχή στις εισαγωγές (σε όγκο) ήταν οι απορροφητικές πάνες (40%). Οι κυριότερες χώρες εξαγωγών των τελικών προϊόντων tissue για το 2013 ήταν η Ιταλία και η Κύπρος, με κύρια κατηγορία εξαγωγής τις απορροφητικές πάνες (38,2%). Το 2014 η φαινομενική κατανάλωση των τελικών προϊόντων tissue εκτιμάται ότι αυξήθηκε κατά 3,3% έναντι του προηγούμενου έτους. Επίσης, στη συνολική αγορά προϊόντων χαρτιού tissue, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας φαίνεται να αυξάνουν σημαντικά το μερίδιο τους τα τελευταία έτη. Την τελευταία 4-τία στην εγχώρια αγορά τελικών προϊόντων tissue για οικιακή χρήση σημειώθηκαν σημαντικές ανακατατάξεις στα μερίδια αγοράς ενώ συνεχίζει να επικρατεί έντονος ανταγωνισμός».
Σύμφωνα πάντα με τα αποτελέσματα της κλαδικής μελέτης, η αγορά των τελικών προϊόντων χαρτιού tissue για τη διετία 2015-2016 αναμένεται να αυξηθεί κατά 3% – 5% (σε όγκο). Παράλληλα, αναμένεται να συνεχιστεί η άνοδος του όγκου των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Στα πλαίσια της μελέτης έγινε και χρηματοοικονομική ανάλυση με βάση αντιπροσωπευτικό δείγμα παραγωγικών επιχειρήσεων, βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού, ο οποίος συντάχθηκε με βάση αντιπροσωπευτικό δείγμα παραγωγικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, προκύπτουν τα εξής:
Το σύνολο του ενεργητικού των επιχειρήσεων του δείγματος παρουσίασε οριακή μείωση κατά 0,22% το 2013 σε σχέση με το 2012, ενώ τα ίδια κεφάλαια εμφάνισαν αύξηση 3% την ίδια περίοδο. Οι μεσομακροπρόθεσμες υποχρεώσεις αυξήθηκαν με έντονο ρυθμό κατά 40%. Αντίθετα, οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις μειώθηκαν κατά 15% περίπου.
Οι συνολικές πωλήσεις των επιχειρήσεων του δείγματος παρουσίασαν αύξηση 5,7% το 2013 σε σχέση με 2012, ενώ και το μικτό κέρδος σημείωσε αύξηση 6,04%.Το 2013 σημειώθηκε εντυπωσιακή αναστροφή σε σχέση με το 2012, τόσο σε επίπεδο λειτουργικού, όσο και προ φόρου αποτελέσματός και επάνοδος στην κερδοφορία. Σημαντικός παράγοντας που συνέβαλε στη θετική αυτή εξέλιξη ήταν η περικοπή των λοιπών λειτουργικών εξόδων και των χρηματοοικονομικών δαπανών. Το τελικό καθαρό αποτέλεσμα ήταν κερδοφόρο το 2013 έναντι ζημιογόνων αποτελεσμάτων το 2012 . Τα κέρδη EBITDA κατέγραψαν το 2013 αύξηση 29,5% σε σχέση με το 2012.