Η προώθηση του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, από την Ελλάδα προς Βουλγαρία και Ρουμανία, αναμένεται να βρεθεί στο επίκεντρο της τριμερούς συνάντησης των υπουργών Ενέργειας των τριών χωρών που πρόκειται να πραγματοποιηθεί την Τετάρτη στη Σόφια.
Ενόψει της συνάντησης ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Παναγιώτης Λαφαζάνης συναντήθηκε σήμερα με την Πρέσβη της Βουλγαρίας στην Αθήνα Εμίλια Κράλεβα (Emilia Kraleva).
Στόχος του κάθετου διαδρόμου είναι η διασύνδεση των υφιστάμενων συστημάτων φυσικού αερίου των Βαλκανικών χωρών,προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα διακίνησης ποσοτήτων αερίου από το Βορρά στο Νότο και αντίστροφα. Βασική συνιστώσα του Κάθετου Διαδρόμου, είναι ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB (Interconnector Greece-Bulgaria) που θα συνδέει την Κομοτηνή με τη βουλγαρική πόλη Στάρα Ζαγορά.
Ο IGB προβλέπεται να διασυνδεθεί τόσο με τον υφιστάμενο αγωγό του ΔΕΣΦΑ, όσο και με τον αγωγό ΤΑΡ (που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαιτζάν μέσω Ελλάδας στην Ευρώπη), η κατασκευή του οποίου αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2019.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό η μεταφορική ικανότητα του IGB θα κυμαίνεται στα 3 – 5 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως, ενώ η έναρξη των εργασιών κατασκευής του προγραμματίζεται για τις αρχές του 2016.
Ο αγωγός έχει ενταχθεί και στα έργα προτεραιότητας της ΕΕ στον τομέα της ενέργειας, ενώ στα θέματα που αναμένεται να συζητηθούν στην τριμερή υπουργική συνάντηση είναι και η χρηματοδότηση του έργου, που θα δώσει τη δυνατότητα στη χώρα μας να γίνει δίαυλος τροφοδοσίας των Βαλκανίων με φυσικό αέριο που εισάγεται είτε μέσω αγωγών, είτε από τις εγκαταστάσεις Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στη Ρεβυθούσα.
Κατά τη συνάντηση με την κα Κράλεβα, ο Υπουργός ΠΑΠΕΝ Παναγιώτης Λαφαζάνης αναφέρθηκε στην ανάγκη διασφάλισης της ενεργειακής ασφάλειας και επάρκειας στην ευρύτερη περιοχή αλλά και συνολικά σε επίπεδο ΕΕ, τόνισε τη σημασία της γρήγορης κατασκευής του διασυνδετήριου αγωγού IGB ανάμεσα στις δύο χώρες, ενώ υπογράμμισε πως η Ελλάδα είναι προσηλωμένη στην όσο το δυνατόν ταχύτερη υλοποίηση και λειτουργία του λεγόμενου Κάθετου Διαδρόμου μεταφοράς Φυσικού Αερίου.