Οι ρυθμιστικές αρχές στις φιλοξενούσες τον ΤΑΡ χώρες –Ελλάδα, Ιταλία και Αλβανία– εξέδωσαν κοινή γνώμη με την οποία παρατείνουν τη διάρκεια ισχύος εξαίρεσης του ΤΑΡ από κάποιες διατάξεις της Ευρωπαϊκής Οδηγίας που αφορούν το φυσικό αέριο.
Το 2013 ο TAP εξασφάλισε την εξαίρεσή του από κάποιες διατάξεις της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για το Φυσικό Αέριο, συμπεριλαμβανομένης της εξαίρεσής του από το δικαίωμα πρόσβασης τρίτων για την αρχική χωρητικότητα των 10 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο (bcm/a) στις ποσότητες αερίου που ο αγωγός θα προμηθεύεται από το Αζερμπαϊτζάν υπό τις σχετικές συμφωνίες πώλησης με το Shah Deniz για μία περίοδο 25 ετών.
Επιτρέπει στον ΤΑΡ να βρίσκεται πλήρως ευθυγραμμισμένος με τις ανάντη εξελίξεις στην αλυσίδα αξίας του Νοτίου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου. Ο Lutz Landwehr, Εμπορικός Διευθυντής του TAP, δήλωσε σχετικά:
«Ο TAP συνεχίζει να τηρεί όλες τις προϋποθέσεις που προβλέπει η απόφαση εξαίρεσης, καθώς και τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές ρυθμίσεις στις οποίες υπόκειται το έργο μας. Σύμφωνα με τις προδιαγραφές για τα μεγάλα, νέα έργα υποδομής φυσικού αερίου που εξασφαλίζουν αποφάσεις εξαίρεσης, ο ΤΑΡ θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό στην προμήθεια φυσικού αερίου, καθώς επίσης θα συμβάλλει στο να εξασφαλίσουν αρκετές ευρωπαϊκές αγορές την προμήθειά τους σε αέριο».
Ο αγωγός TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το γιγαντιαίο κοίτασμα Shah Deniz II στο Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη. Ο περίπου 870 χλμ. μήκους αγωγός θα συνδεθεί με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline (TANAP) στους Κήπους στα ελληνοτουρκικά σύνορα, και θα διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική θάλασσα, προτού εξέλθει στην ξηρά στη Nότιo Ιταλία.
Η όδευση του TAP μπορεί να διευκολύνει την προμήθεια φυσικού αερίου σε αρκετές χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Βουλγαρίας, της Αλβανίας, της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, του Μαυροβουνίου, της Κροατίας κ.ά.
Η προσγειάλωση του TAP στις ακτές της Ιταλίας παρέχει πολλαπλές δυνατότητες για περαιτέρω μεταφορά φυσικού αερίου της Κασπίας σε μερικές από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές, όπως είναι η Γερμανία, η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ελβετία και η Αυστρία.
Ο TAP θα προωθήσει την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας κατά μήκος της διαδρομής του αγωγού∙ θα αποτελέσει σημαντική πηγή άμεσων ξένων επενδύσεων, και δεν εξαρτάται από επιδοτήσεις ή επιχορηγήσεις. Με τις πρώτες πωλήσεις αερίου προς τη Γεωργία και την Τουρκία να προβλέπονται για τα τέλη του 2018, οι πρώτες παραδόσεις στην Ευρώπη θα ακολουθήσουν περίπου ένα χρόνο αργότερα.
Στο μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΡ μετέχουν οι εταιρείες: BP (20%), SOCAR (20%), Statoil (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) και Axpo (5%).