Η Βρετανία αποτελεί τη μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά σε όγκο για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία από το 2001
Θα χρειαστεί να περάσουν μήνες, εάν όχι χρόνια, για να ψηφίσουν οι Βρετανοί για το μέλλον του Ηνωμένου Βασιλείου μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και όμως ήδη, οι γερμανικές επιχειρήσεις αρχίζουν να μετρούν το κόστος του πιθανού Brexit. Όπως υπολογίζουν κάποιες μελέτες, γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η BMW, ίσως να έχουν να χάσουν τα περισσότερα.
Ο Βρετανός πρωθυπουργός David Cameron είχε την ευκαιρία να εκφράσει στη Γερμανίδα καγκελάριο Angela Merkel τις αλλαγές που επιθυμεί στις σχέσεις της χώρας του με την ΕΕ. Τα ίδια έχει μεταφέρει και στους ηγέτες της Ολλανδίας, της Γαλλίας και της Πολωνίας. Συγκεκριμένα, η κυβέρνησή του δίνει προτεραιότητα στη νομοθεσία που θα κάνει δυνατό ένα δημοψήφισμα έως τα τέλη του 2017, έπειτα από μία επαναδιαπραγμάτευση των όρων για να παραμείνει η χώρα μέλος της ΕΕ.
Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι ο σημαντικότερος ευρωπαίος εμπορικός εταίρος της Γερμανίας, με πλεόνασμα 42 δισ. ευρώ το 2014. Μεγαλύτερο έχουν μόνο οι ΗΠΑ. Περίπου το ένα πέμπτο από όλα τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στη Γερμανία, αξίας σχεδόν 18 δισ. ευρώ, κατέληξαν πέρυσι στα χέρια Βρετανών οδηγών, κάτι που σημαίνει ότι το Ηνωμένο Βασίλειο αποτελεί τη μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά σε όγκο για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία από το 2001.
«Το παράδειγμα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας τονίζει τις απόλυτα απρόβλεπτες και ριψοκίνδυνες επιπτώσεις ενός Brexit τόσο για την οικονομία της Βρετανίας όσο και της Γερμανίας», εξηγεί ο Joachim Pfeiffer, εκπρόσωπος οικονομικής πολιτικής του κόμματος της Merkel. «Εάν το Ηνωμένο Βασίλειο αποχωρήσει από την ΕΕ, αυτό θα σημάνει ότι έχουμε χάσει μια μεγάλη, στοχευμένη στην αγορά, φιλελεύθερη οικονομία, με παρόμοιο τρόπο σκέψης, στην καρδιά της Ευρώπης».
Εκφράζοντας «ξεκάθαρη ελπίδα» ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα παραμείνει στην ΕΕ, η Merkel είπε ότι υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με τις απαιτήσεις του Cameron για αλλαγές. Ανάμεσα στα διαφιλονικούμενα σημεία είναι το βρετανικό βέτο επί της κοινοτικής εποπτείας και οι αντιδράσεις της χώρας στην πληρωμή επιδομάτων κοινωνικής πρόνοιας για τους μετανάστες. «Όταν υπάρχει θέληση, υπάρχει τρόπος. Αυτό έχει αποδείξει πολλές φορές η Ευρώπη. Θέλουμε να προχωρήσουμε με αυτή την αρχή τώρα», έχει πει η Merkel.
Βέβαια, δεν θα χάσει μόνο η Γερμανία από ένα Brexit, έχει δείξει μελέτη του Bertelsmann Foundation. Ενώ οι εξαγωγές γερμανικών αυτοκινήτων προς τη Βρετανία θα μειωθούν κατά 2% το χρόνο έως το 2030, περίπου 300 δισ. ευρώ θα χαθούν από την οικονομική ανάπτυξη του Ηνωμένου Βασιλείου, έως την ίδια χρονιά.
Η πρόσβαση στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά των 500 εκατ. πελατών είναι πολύ σημαντική για τις μικρές και μεσαίες βρετανικές επιχειρήσεις. «Είναι επωφελές για το Ηνωμένο Βασίλειο να παραμείνει ενεργό μέλος της ΕΕ, με επιρροή», λέει ο Peter Schwarzenbauer, μέλος του δ.σ. της BMW.