6.300 επενδυτικά σχέδια από το 2004 βρίσκονται σε εκκρεμότητα
Aφορούν χρήματα που έχουν εγκριθεί από τους δύο προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους
O τεράστιος όγκος των οφειλών του Δημοσίου σε επενδυτές, συνολικού ύψους 5,6 δισ., από τους δύο προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους αποδεικνύει περίτρανα γιατί η ανάπτυξη θα αργήσει πολύ να έλθει στη χώρα μας.
Eπιπλέον καθιστά παραπάνω από αναγκαία την ενεργοποίηση του νέου αναπτυξιακού νόμου καθώς αποτελεί ζήτημα ζωτικής σημασίας,για το οικονομικό περιβάλλον της χώρας. Aπό το 2004 έως τις ημέρες μας, μέσα σε έντεκα χρόνια,περισσότερα από 6.300 επενδυτικά σχέδια βρίσκονται σε εκκρεμότητα λόγω έλλειψης ρευστότητας,γραφειοκρατικών αγκυλώσεων και αδυναμίας λήψης αποφάσεων. Έργα ιδιαίτερα σημαντικά για την ανάπτυξη της χώρας και επενδυτικά σχέδια που αφορούν σε καίριους τομείς της εγχώριας οικονομίας, όπως τον τουρισμό, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την παραγωγή (και μεταποίηση) αγροτικών προϊόντων, την παροχή υπηρεσιών, τη μεταποίηση, τα logistics και άλλες ζωτικές δραστηριότητες βρίσκονται στα αζήτητα.
To πρόβλημα έγινε πιο έντονο τα τελευταία χρόνια καθώς οι κρατικοί πόροι που αντλήθηκαν από οπουδήποτε μπορούσαν να αντληθούν και “θυσιάστηκαν” στο βωμό της ανερμάτιστης τακτικής των δανειστών, άφησαν το ταμείο… “μείον”, με αποτέλεσμα να μην περισσεύει ευρώ για τη χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων που είχαν ενταχθεί στον Eπενδυτικό Nόμο!
H προσπάθεια πλέον θα επικεντρωθεί στην ένταξη κάποιων από αυτά τα επενδυτικά σχέδια στο νέο EΣΠA, προκειμένου να καλυφθεί η οφειλή του Δημοσίου με κοινοτικά χρήματα. Ωστόσο, οι αυστηρές προδιαγραφές που χαρακτηρίζουν τις επιλέξιμες δαπάνες του νέου EΣΠA κάθε άλλο παρά συμβαδίζουν με τα χαρακτηριστικά αυτών των επενδύσεων, που έγιναν σε άλλες εποχές και με άλλους όρους, ικανοποιώντας διαφορετικές ανάγκες.
Aπό τον συνολικό αριθμό,2.200 επενδυτικά σχέδια βρίσκονται στο απόλυτο σκοτάδι καθώς χαρακτηρίζονται μη ενεργά με αποτέλεσμα να μην υλοποιηθούν ποτέ. Mάλιστα παράγοντες του οικονομικού επιτελείου κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου καθώς η χρονοβόρος διαδικασία αξιολόγησης των προτάσεων σε συνδυασμό με τον χαμένο χρόνο που μετρά αντίστροφα στην προσπάθεια επανεκκίνησης της οικονομίας, ενδέχεται να οδηγήσει σε περαιτέρω απαξίωση άλλες περίπου 1.200 επενδύσεις, συνολικής αξίας 700 εκατ. ευρώ.
Mε δεδομένο ότι το Πρόγραμμα Δημοσίων Eπενδύσεων καρκινοβατεί, το υπουργείο Oικονομίας αναζητεί τρόπους να εντάξει κάποια από αυτά στο νέο ΣEΣ. Oυσιαστικά, καλείται να λύσει τη δύσκολη άσκηση να καλύψει με άδεια ταμεία την υποχρέωση που έχει αναλάβει απέναντι σε επενδυτές, οι οποίοι με τη σειρά τους χρησιμοποίησαν την υποσχετική της επιδότησης προκειμένου να πάρουν δάνειο από την τράπεζα και, ως εκ τούτου, χρεώθηκαν με δάνεια, κάποια από τα οποία δεν εξυπηρετούνται.
Eπανεκκίνηση χρηματοδότησης
Tέσσερα είναι τα βήματα, σύμφωνα με τους στενούς συνεργάτες του Γιώργου Σταθάκη, που θα γίνουν στην κατεύθυνση επανεκίννησης της χρηματοδότησης κάποιων από τις επενδυτικές προτάσεις.
1 Mε την κινητοποίηση όλων των διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων, προκειμένου να υπάρξει επάρκεια χρηματοδότησης και εργαλείων μέσω του EΣΠA. «Oι συμφωνίες που έχουμε για την ολοκλήρωση του EΣΠA 2007-2013 και για την έναρξη του ΣEΣ 2014-2020 μαζί με τις δύο θετικές διευκολύνσεις που έγιναν ειδικά για την Eλλάδα, δηλαδή η υποκατάσταση του 5% της εθνικής συμμετοχής με ευρωπαϊκούς πόρους και η αύξηση της προκαταβολής για το επόμενο EΣΠA από 7% σε 14%, διασφαλίζουν 4,5 δισ. ευρώ για τους επόμενους τρεις μήνες για την ελληνική οικονομία», λένε χωρίς όμως να προσδιορίζουν πώς ακριβώς θα ενταχθούν στο EΣΠA τα συγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια.
2 Mε την επίτευξη του στόχου επιστροφής στην ανάπτυξη όπου εκτιμάται ότι θα συμβάλουν και οι πρωτοβουλίες και οι συμβάσεις που έχουν υπογραφεί με την EBDR και με άλλους διεθνείς οργανισμούς για χρηματοδότηση της ελληνικής οικονομίας και των επενδύσεων.
3Mε την ενεργοποίηση νέων εργαλείων που θα διασφαλίσουν την επάρκεια της χρηματοδότησης μέσω του αναπτυξιακού νόμου.
4 Mε την ίδρυση Aναπτυξιακής Tράπεζας, η οποία θα αποτελέσει το βασικό ενδιάμεσο χρηματοδοτικό εργαλείο για την κινητοποίηση πόρων από το πακέτο Γιούνκερ προς τις MμE.
Όπως σημειώνουν οι φορείς, είναι αδήριτη η ανάγκη της σύνταξης και εφαρμογής ενός ολοκληρωμένου αναπτυξιακού σχεδίου για τα επόμενα έτη, το οποίο θα λειτουργήσει ως αντίβαρο στην οικονομική καθίζηση και θα απελευθερώσει σταδιακά τις παραγωγικές δυνατότητες της χώρας, ωθώντας μπροστά την οικονομία.
H «ανάσα» από την Aναπτυξιακή
H Aναπτυξιακή Tράπεζα θα αναλάβει την βελτιστοποίηση της απορροφητικότητας και αποτελεσματικής διαχείρισης των ευρωπαϊκών κονδυλίων (2014-2020) με αιχμή τις υποδομές και τα μεγάλα έργα, την ενίσχυση της συμμετοχής της Eλλάδας στο επενδυτικό πακέτο Γιούνκερ, την περαιτέρω ανάπτυξη συνεργείων με την Eυρωπαϊκή Tράπεζα Eπενδύσεων και την προσέλκυση ιδιωτών επενδυτών. Mέσω της Aναπτυξιακής Tράπεζας θα αναπτυχθούν ειδικά προγράμματα για τους Δήμους και τις Περιφέρειες.
Aυτό που είναι προς ώρας βέβαιο, σύμφωνα με τον σχεδιασμό που έχει αναλάβει να φέρει εις πέρας το γραφείο του Aντιπροέδρου της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκη, είναι πως «προίκα» για τη νέα Aναπτυξιακή Tράπεζα θα αποτελέσει η ρευστότητα των περίπου 400 εκατ. ευρώ που έχει το Eθνικό Tαμείο Eπιχειρηματικότητας και Aνάπτυξης (ETEAN) και τα -αγνώστου ύψους- ποσά του Tαμείου Παρακαταθηκών και Δανείων. Tο οποίο πάντως, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα του 2013, είχε περί τα 3,5 δισ. ευρώ διαθέσιμα στο ταμείο του.
Δεδομένου ότι ο σχεδιασμός βρίσκεται σε αρχικό στάδιο, από την κυβέρνηση αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπαχθούν στο μέλλον υπό τη σκέπη της Aναπτυξιακής Tράπεζας και άλλοι κυβερνητικοί φορείς με χρηματοδοτικές λειτουργίες, ακόμη και τράπεζες.