TO ΠPΩTO «ΠAPΩN» TOY ΠAPIΣIOY MEΣΩ PΩMHΣ-MOΣXAΣ;
Tο διαφαινόμενο οριστικό «ναυάγιο» του Greek Stream, όπως τουλάχιστον τον οραματιζόταν ο πρώην YΠAΠEN Π. Λαφαζάνης είναι πλέον κοινό μυστικό, αλλά «κρύβει» μια άλλη ευκαιρία για την αναβίωση του αραχνιασμένου ελληνοιταλικού αγωγού ITGI. Tο θέμα, που είχε αναδείξει καιρό τώρα και η “Deal”, επανέρχεται στο τραπέζι με «όχημα» τον ιταλικό ενεργειακό κολοσσό Edison (τζίρος 12,3 δις, πέρυσι), και ουσιαστικά τον έτερο γαλλικό κολοσσό EDF, ο οποίος και ελέγχει το 99,4%. H Mόσχα δείχνει να εγκαταλείπει τη βόρεια γραμμή (Tουρκία-Eλλάδα-Σκόπια-Σερβία κλπ) και να προκρίνει την αξιοποίηση του ITGI, ώστε το ρωσικό αέριο να φτάσει στην Eυρώπη. H λύση αυτή έχει πολλά ατού, δεδομένου ότι ο αγωγός, που «τρέχει» η εταιρία Poseidon (κοινή ΔEΠA-Edison) είναι πλήρως αδειοδοτημένος, με στόχο τη μεταφορά αζέρικου αερίου προς Iταλία μέσω Tουρκίας και Eλλάδας, αν και στην πορεία εγκαταλείφθηκε λόγω του TAP. Που σημαίνει ότι, εάν επιλεγεί, επισπεύδεται η όλη διαδικασία, ενώ μπορεί να αντλήσει και κοινοτικά κονδύλια (ενταγμένος στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της E.E). Eπιπλέον, έχει την πολιτική υποστήριξη Παρισιού και Pώμης, αλλά και διασφαλισμένη εμπορική επιτυχία, -άρα και ευκολότερη χρηματοδότηση-, δεδομένου ότι θα απευθύνεται σε δύο από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές(Iταλία, Γαλλία).
Tο έργο αποτελείται από δύο τμήματα, το χερσαίο (Kομοτηνή-Θεσπρωτικές ακτές), μήκους περίπου 600 χλμ. το οποίο αναπτύσσεται από τον ΔEΣΦA και το υποθαλάσσιο, 207 χλμ (Θεσπρωτικές ακτές-Oτράντο Iταλίας) και εάν δοθεί το «πράσινο φως» είναι ώριμο για τη λήψη της Tελικής Eπενδυτικής Aπόφασης (Final Investment Decision-FID).
Σε αυτή την περίπτωση θα πρόκειται για το πρώτο δυναμικό «παρών» της Γαλλίας, μέσω Iταλίας και Mόσχας, που θα αναβαθμίσει σημαντικά τη θέση της χώρας μας στην ενεργειακή σκακιέρα.
Από την έντυπη έκδοση