Πλήρης εναρμονισμός προς τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό για τις δημόσιες επιβατικές σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές
Συγκρότηση επιτροπής που θα εισηγηθεί τις νομοθετικές ρυθμίσεις για την απελευθέρωση των αστικών συγκοινωνιών, σχεδιάζει ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.
Έτσι το υπουργείο εναρμονίζεται πλήρως με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1370/2007, για τις δημόσιες επιβατικές σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές, ο οποίος προβλέπει το άνοιγμα της Αγοράς, μέσα από διεθνείς διαγωνισμούς χωρίς συμμετοχή δημόσιου φορέα.
Η επιτροπή θα πρέπει να καταθέσει την εισήγησή της στον υπουργό έως τις 30 Απριλίου του 2016. Με βάση τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς δεν περιλαμβάνεται η Αττική, όπου υπάρχει ο ΟΑΣΑ, και οι εταιρείες επιβατικών μεταφορών ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ που ελέγχει το κράτος.
Αντιθέτως, στον κανονισμό εμπίπτουν ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), ο οποίος ελέγχεται από ιδιώτες αλλά με σύμβαση παραχώρησης από το Δημόσιο, καθώς και οι αστικές συγκοινωνίες στις άλλες μεγάλες πόλεις της χώρας.
Ειδικά για τον ΟΑΣΘ, το υπουργείο πασχίζει να σπάσει με κάθε τρόπο το μονοπώλιο του Οργανισμού, τον οποίο κατά τους τελευταίους μήνες έχει συχνά επικρίνει εξαιτίας των σημαντικών επιδοτήσεων που λαμβάνει.
Επί υπουργίας Χατζηδάκη, είχε -κατ΄απαίτηση των δανειστών- καταρτιστεί το θεσμικό πλαίσιο για την απελευθέρωση των δρομολογίων των υπεραστικών ΚΤΕΛ. Ωστόσο, η ρυθμιστική Αρχή σιδηροδρόμων ,που θα μετεξελιχθεί σε Εθνική Ρυθμιστική Αρχή Χερσαίων Μεταφορών, αναλαμβάνοντας την διαμόρφωση του νέου συγκοινωνιακού χάρτη της χώρας με την δημοπράτηση δρομολογίων και την ανάθεση των συμβάσεων, παραμένει μόνο στα χαρτιά.
Με βάση το θεσμικό πλαίσιο, το υπουργείο έχει χωρίσει τα δρομολόγια, τα οποία θα δημοπρατούνται με διεθνείς διαγωνισμούς και οι συμβάσεις τους θα έχουν ισχύ έως και για δέκα χρόνια, σε τρεις κατηγορίες:
– Στις «κλειστές» γραμμές αποκλειστικού έργου, δηλαδή εκείνες όπου ο ανάδοχος θα εξασφαλίζει την αποκλειστικότητα εκτέλεσης έργου χωρίς ανταγωνισμό.
– Στις «άγονες» γραμμές, στις οποίες ο ανάδοχος θα έχει την αποκλειστικότητα της εκτέλεσης του έργου και ταυτόχρονα θα επιδοτείται.
– Στις ανοικτές στον ανταγωνισμό γραμμές, δηλαδή αυτές όπου ο καθένας θα μπορεί να δραστηριοποιηθεί.