Τις προθέσεις Γερμανών και Ολλανδών «ανιχνεύει» ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος
Κρίσιμο διήμερο για την έγκριση εφαρμογής του ελληνικού προγράμματος προσαρμογής ξεκινά σήμερα, καθώς οι προτάσεις της κυβέρνησης Τσίπρα για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης δοκιμάζονται σε Άμστερνταμ και Βερολίνο, κατά την διάρκεια των σημερινών επαφών του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου με τον Γερούν Ντάισελμπλουμ και των αυριανώνμε τον Γερμανό υπουργό Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.
Υπενθυμίζεται ότι την ερχόμενη Πέμπτη συνεδριάζει το Eurogroup, ενώ την επόμενη εβδομάδα ξεκινά και επίσημα η διαδικασία αξιολόγησης, με την επίσκεψη του κουαρτέτου στην Αθήνα.
Η σημερινή συνάντηση του Ευκλείδη Τσακαλώτου με τον Γερούν Ντάισελμπλουμ αναμένεται να ολοκληρωθεί αργά το βράδυ. Έχοντας ταχθεί δημοσίως υπέρ της όσο το δυνατόν ταχύτερης ολοκλήρωσης της διαδικασίας της πρώτης αξιολόγησης, προκειμένου στη συνέχεια να ξεκινήσει και η συζήτηση για το χρέος, ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών, στην κατ’ ιδίαν συζήτηση με τον Ολλανδό ομόλογό του, θα θελήσει να μάθει τους λόγους για τους οποίους ο επικεφαλής του Eurogroup, αναφερόμενος στην διάρκεια της αξιολόγησης και πριν καλά καλά ξεκινήσουν οι συζητήσεις, έκανε λόγο για «μήνες».
Επίσης, σήμερα και αύριο, ο κ. Τσακαλώτος θα περιμένει να σχηματίσει σαφέστερη εικόνα σχετικά με το ποιες είναι οι προθέσεις Γερμανών και Ολλανδών όσον αφορά το Ασφαλιστικό, και το ύψος των πρόσθετων μέτρων που θα ζητηθούν όχι μόνο για το 2016 αλλά κυρίως για την περίοδο 2017 – 2018.
Το ΔΝΤ και η συνέχιση της εμπλοκής του στο ελληνικό ζήτημα
Εκτός από το Ασφαλιστικό, στην διάρκεια του εν λόγω διημέρου θα εξεταστούν και άλλα κρίσιμα θέματα, όπως οι εκτιμήσεις των αποτελεσμάτων του 3ου μνημονίου σε βάθος χρόνου (μέχρι το τέλος του 2018, με την υποβολή από την ελληνική πλευρά του μεσοπροθέσμου προγράμματος για το διάστημα 2016-2019 που θα συμπεριλαμβάνει και τα μέτρα της περιόδου 2017-2018), αλλά και ο περαιτέρω όλος του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα.
Το ζήτημα της περαιτέρω συμμετοχής του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα έχει πάρει ιδιαίτερα σοβαρή τροπή, καθώς, εάν το Ταμείο δεν ικανοποιηθεί ως προς τα απαιτούμενα κριτήρια -όπερ σημαίνει επιβολή νέων μέτρων προ επίτευξη πλεονάσματος 3,5% για το 2018- είναι βέβαιο ότι θα αποσυρθεί.
Υπέρ της συνέχισης της ενεργούς συμμετοχής του ΔΝΤ στο τρίτο πρόγραμμα, με κάλυψη μέρους της συνολικής χρηματοδότησης με δικά του κεφάλαια ύψους (κατ΄ εκτίμηση) 70 δισ. ευρώ, τάχθηκε ανοικτά ο επικεφαλής του Eurogroup κ. Ντάισελμπλουμ αλλά και ο υπουργός Οικονομικών της Φινλανδίας Αλεξάντερ Στουμπ. Ωστόσο, το ΔΝΤ δεν απαιτεί μόνο λήψη νέων μέτρων για την Ελλάδα αλλά και δυναμική διευθέτηση του ελληνικού χρέους από την πλευρά των Ευρωπαίων.
Ο σκόπελος του Ασφαλιστικού
Το ενδεχόμενο οι εκπρόσωποι των δανειστών να ζητήσουν ακόμη χαμηλότερους συντελεστές αναπλήρωσης για τον υπολογισμό των νέων συντάξεων παραμένει ανοικτό. Σε περίπτωση που κάτι τέτοιο αποφασιστεί, οι συντάξεις που θα δοθούν από 1/1/20016 και εντεύθεν θα πέσουν σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε χθες ότι η αξιολόγηση της ελληνικής πρότασης για το Ασφαλιστικό συνεχίζεται, ενώ ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργαρίτης Σχοινάς χαρακτήρισε ως «εικασίες» τα όσα έχουν γραφτεί αναφορικά με τη στάση των Θεσμών για το Ασφαλιστικό [βλ. σχετικά: Κομισιόν: Υπό αξιολόγηση η πρόταση για το Ασφαλιστικό].
Σε κάθε περίπτωση, η Κομισιόν παρέπεμψε στην επίσημη διαπραγμάτευση με το «κουαρτέτο».
Η ελληνική πλευρά
Τις δικές της μακροοικονομικές εκτιμήσεις για τις οικονομικές επιπτώσεις που επιφέρει ο νέος τρόπος υπολογισμού των συντάξεων ολοκληρώνει και η ελληνική πλευρά. Ήδη το Υπουργείο Εργασίας βρίσκεται στη διαδικασία ολοκλήρωσης αναλογιστικής μελέτης η οποία θα «μετρήσει» τις επιπτώσεις στη συνταξιοδοτική δαπάνη από τη νέα αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού.
Σε δύο σημεία θα κριθεί κατά κύριο λόγο η ελληνική πρόταση για το Ασφαλιστικό:
– Πρώτον, σχετικά με το κατά πόσο μπορεί, με τα μέτρα που προτείνονται και κυρίως με την αύξηση των συντελεστών υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών, να μειωθεί η συνταξιοδοτική δαπάνη, το 2016, κατά 1% του ΑΕΠ ή κατά 1,7 δισ. ευρώ. Ο πίνακας με τα μέτρα που προτείνει η ελληνική πλευρά (περικοπή ΕΚΑΣ, αύξηση εισφορών, μείωση επιδόματος ΜΤΠΥ, μείωση εφάπαξ κ.λπ.) έχει ήδη μπει στο μικροσκόπιο των Θεσμών.
– Δεύτερον, σχετικά με το κατά πόσο ο νέος τρόπος υπολογισμού των συντάξεων υπηρετεί τον βασικό μακροπρόθεσμο στόχο που είναι η διατήρηση της δαπάνης κάτω από το 15% του ΑΕΠ.
Αν, παρά τις περικοπές στις νέες συντάξεις, από τις μετρήσεις που γίνονται και από τις δύο πλευρές κριθεί ότι μέχρι το 2060 η δαπάνη θα διατηρηθεί πάνω από το όριο του 15%, τότε θα ζητηθεί από την ελληνική πλευρά να αναμορφώσει την πρότασή της εφαρμόζοντας ακόμη χαμηλότερους συντελεστές αναπλήρωσης.
Ο κίνδυνος για την ελληνική πλευρά να μην περάσει η ελληνική πρόταση από το βασικό crash test συνίσταται κυρίως στο κατά πόσο μπορεί να διατηρηθούν οι υψηλοί συντελεστές (ακόμη και άνω του 70%-80%) για όσους έχουν λίγα χρόνια προϋπηρεσίας και μικρές αποδοχές.
Μία από τις αντιρρήσεις που αναμένεται να συναντήσει η ελληνική πλευρά συνίσταται στο ότι το προτεινόμενο σύστημα είναι πολύ γενναιόδωρο για τους χαμηλοσυνταξιούχους, ενώ μειώνει το κίνητρο παραμονής στην αγορά εργασίας και ασφάλισης για όσους έχουν υψηλότερες αποδοχές.