Την υλοποίηση μεγαλύτερων δημόσιων επενδύσεων από τις πλεονασματικές χώρες, την ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς υπηρεσιών και τη δημιουργία της ένωσης των κεφαλαιαγορών προτείνει το μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ), Μπενουά Κερέ, για να επιτύχει η Ευρωζώνη μια βιώσιμη νέα ισορροπία.
Σε ομιλία του στη Δανία, ο κ. Κερέ προειδοποίησε ότι πρέπει να αντιμετωπισθούν οι οικονομικές αποκλίσεις στην Ευρωζώνη, οι οποίες προκαλούν τις πολιτικές αποκλίσεις και καθιστούν εύθραυστο το οικοδόμημα της νομισματικής ένωσης, ενώ τόνισε ότι ανταγωνιστικότητα δεν σημαίνει μόνο τη μείωση του κόστους.
Έκανε δε λόγο για σημαντικές βελτιώσεις, ιδιαίτερα στις χώρες που μπήκαν στην κρίση με μεγάλα ελλείμματα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών. «Τα ελλείμματα στις χώρες που ήταν πριν σε πρόγραμμα έχουν προσαρμοσθεί δραματικά. Προσαρμογές στο κόστος έχουν λάβει χώρα, επίσης, σε πλεονασματικές χώρες. Η διαδικασία μίας νέας ισορροπίας δεν έχει, ωστόσο, ακόμη ολοκληρωθεί», ανέφερε ο κ. Κερέ και πρόσθεσε:
Όπως εξήγησε, σε πολλές χώρες με προβλήματα, η προσαρμογή επιτεύχθηκε με χαμηλότερο δυνητικό ρυθμό ανάπτυξης. «Η απασχόληση είναι ακόμη περισσότερο από 10% κάτω από τα επίπεδα του 2008. Η επίτευξη τόσο της εξωτερικής ισορροπίας όσο και υψηλής απασχόλησης απαιτεί μία καλύτερη κατανομή των διαθέσιμων πόρων και υψηλότερη παραγωγικότητα. Η Ένωση των Κεφαλαιαγορών και η ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς υπηρεσιών είναι δύο τρόποι για να πάμε μπροστά. Το να θεωρείται ότι η νέα ισορροπία αφορά μόνο την περικοπή του κόστους – που είναι αυτό που οι πολιτικοί θεωρούν συχνά την “ανταγωνιστικότητα” – είναι παραπλανητικό», πρόσθεσε.
Για τις πλεονασματικές χώρες, ο κ. Κερέ σημείωσε ότι «ένας συνδυασμός μεγαλύτερων δημόσιων επενδύσεων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων για να δημιουργηθούν κίνητρα για αυξημένες ιδιωτικές επενδύσεις θα αντιμετώπιζε τόσο τις εξωτερικές ανισορροπίες όσο και τα εγχώρια προβλήματα των αδύναμων επενδύσεων και της χαμηλού δυνητικού ρυθμού ανάπτυξης».
Κλείνοντας, εκτίμησε ότι οι χώρες της Ευρωζώνης έχουν δρόμο ακόμη για να κάνουν βιώσιμη τη νέα ισορροπία.