Κατά 13,16% μειώθηκε, στο β΄ εξάμηνο του 2015, η λιανική τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία της γενικής γραμματείας εμπορίου και προστασίας του καταναλωτή, η οποία επικαλείται στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων.
Συγκεκριμένα, κατά το στάδιο της επεξεργασίας, για την απλή αμόλυβδη βενζίνη, οι τιμές platts, σε ευρώ/λίτρο μειώθηκαν κατά 35,32% ενώ οι μέσες σταθμικές ex-factory τιμές (προ τελών και φόρων, συμπεριλαμβανομένων εξόδων (φορτωτικά) μειώθηκαν κατά 32,87%.
Περαιτέρω, συνεχίζει η γενική γραμματεία, οι τιμές των τελικών προϊόντων πετρελαιοειδών επιβαρύνονται με διαφόρων ειδών φόρους και τέλη, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων είναι ανελαστικοί, δηλαδή δεν υπολογίζονται με βάση την τιμή αλλά με βάση την πωλούμενη ποσότητα. Συγκεκριμένα η τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης επιβαρύνεται με:
– Ανταποδοτικό τέλος ΡΑΕ: 0,21 ευρώ ανά 1.000 λίτρα (σταθερό)
– Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ): 670 ευρώ ανά κυβικό μέτρο (σταθερό)
-Εισφορά ειδικού λογ/σμού Πετρελαιοειδών: 1,2% επί της τιμής διυλιστηρίου (μεταβλητό)
– Ειδικό Τέλος Δικαιωμάτων Εκτέλεσης Τελωνειακών Εργασιών (ΔΕΤΕ): 0,5% της αξίας του αθροίσματος της τιμής διυλιστηρίου και του ΕΦΚ (ημι- μεταβλητό)
– Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ): 23% επί του συνόλου της τιμής διυλιστηρίου, των μικτών ονομαστικών περιθωρίων κέρδους και των ανωτέρω φορολογικών επιβαρύνσεων (ημί-μεταβλητό).
– Τέλος, τα έξοδα λειτουργίας και τα περιθώρια κέρδους των εταιρειών εμπορίας και των πρατηρίων λιανικής πώλησης προστίθενται στα ανωτέρω και έτσι διαμορφώνεται η τελική τιμή λιανικής πώλησης. Κατά την εξεταζόμενη περίοδο οι μεσοσταθμικές πανελλαδικές τιμές πώλησης των εταιρειών εμπορίας , σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων, σημείωσαν πτώση κατά 14,09% (1,526 σε 1,311 €/λτ) ενώ οι μέσες τιμές λιανικές πώλησης στα πρατήρια μειώθηκαν κατά 13,16% (από 1,581 σε 1,373 €/λτ).
Ως αποτέλεσμα:
Κατά την διάρκεια της υπό εξέταση περιόδου, οι τιμές διυλιστηρίων αποτελούν κατά μέσο όρο το 27% των λιανικών τιμών πώλησης, οι σταθερές επιβαρύνσεις το 57%, οι μεταβλητές το 8,5% ενώ τα έξοδα λειτουργίας και η κερδοφορία των εταιρειών εμπορίας και των πρατηρίων το 7,5% κατά την εξεταζόμενη περίοδο. Συνεπώς η μεταβολή των ex-factory τιμών των διυλιστηρίων επηρεάζει κατά 30% περίπου την τελική τιμή πώλησης της βενζίνης στον καταναλωτή.
Οι συνολικές επιβαρύνσεις ανέρχονται σε 0,93 έως 0,98 € ανά λίτρο κάτι που θέτει «κατώφλι» στην λιανική τιμή πώλησης.
Τα στάδια διύλισης, διανομής και εμπορίας αναλαμβάνονται από επιχειρήσεις, η λειτουργία των οποίων ενέχει κόστη (μέρος των οποίων είναι και αυτά ανελαστικά) και λογικό περιθώριο κέρδους. Με άλλα λόγια ακόμα και αν, σε εντελώς υποθετικό πλαίσιο, οι διεθνείς τιμές πετρελαίου μηδενιστούν, η λιανική τιμή πώλησης δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να είναι μηδενική.
Σύμφωνα με τα ανωτέρω στοιχεία, οι τιμές διυλιστηρίων μειώθηκαν κατά την εξεταζόμενη περίοδο κατά 16,40 λεπτά του ευρώ (-32,87%) και η μέση λιανική τιμή της επόμενης μέρας μειώθηκε κατά 20,8 λεπτά του ευρώ (-13,16%). Δηλαδή σε απόλυτα νομισματικά μεγέθη η μείωση στις λιανικές τιμές ήταν μεγαλύτερη από τη μείωση στις τιμές ex-factory και ποσοστιαία αντιστοιχεί 39,2% της ποσοστιαίας μείωσης της ex-factory τιμής.
Από τα παραπάνω στοιχεία, καταλήγει η γραμματεία, δεν προκύπτουν ενδείξεις για φαινόμενα αισχροκέρδειας στο δίκτυο διακίνησης και εμπορίας της βενζίνης. Παραμένει, βεβαίως, ως βασική προτεραιότητα η πάταξη του λαθρεμπορίου και των φαινομένων νοθείας συνολικά στα πετρελαιοειδή, πράγμα που μπορεί να αντιμετωπιστεί δραστικά, μεταξύ άλλων και με την εγκατάσταση του συστήματος εισροών – εκροών σε όλο το φάσμα διακίνησης των πετρελαιοειδών.