Σχέδιο δημιουργίας θεσμικού πλαισίου για την υλοποίηση συλλογικών επενδύσεων στην ελληνική αγορά έχει στα «σκαριά» η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Συγκεκριμένα, οι ενέργειες που αναμένεται να αναλάβει άμεσα η Επιτροπή αποσκοπούν στη σύνθεση ενός σύγχρονου και «investor-friendly» νομοθετικού πλαισίου για τις Συμμετοχικές Επενδύσεις στην Ελλάδα, λαμβάνοντας υπ’ όψη τις προβλέψεις που υπάρχουν σε άλλες διεθνείς νομοθεσίες, τις προτάσεις της E.E. στo πλαίσιo της Ένωσης Κεφαλαιαγορών (Capital Markets Union), εξασφαλίζοντας συγχρόνως την καλύτερη δυνατή προστασία τόσο των επενδυτών όσο και των επιχειρηματιών.
Στο επίπεδο αυτό, έχουν ήδη αναληφθεί διαρκείς πρωτοβουλίες τόσο από την πλευρά θεσμικών επενδυτών, όσο και από τις χρηματιστηριακές αρχές, με διαδοχικές συναντήσεις των αρμοδίων στελεχών της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και το προέδρου της Αρχής, Χαράλαμπου Γκότση, αλλά και του Χρηματιστηρίου Αθηνών.
Από την πλευρά τους οι αρχές της Κεφαλαιαγοράς έχουν αρχικά τοποθετηθεί θετικά έναντι των παρεμβάσεων που απαιτούνται, αναλαμβάνοντας τη δέσμευση αξιολόγησης και επεξεργασίας των προτάσεων που έχουν δεχθεί. Η βελτίωση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου εκτιμάται ότι θα διευκολύνει την πρόσβαση κυρίως των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, σε κεφαλαιοδότηση, αναθερμαίνοντας παράλληλα το επενδυτικό ενδιαφέρον για τις αγορές που απευθύνονται σε αυτές τις επιχειρήσεις, όπως η Εναλλακτική Αγορά (ΕΝ.Α.) του ελληνικού Χρηματιστηρίου.
Μεταξύ των εταιρειών που έχουν αναλάβει πρωτοβουλία για την ανάπτυξη των Συμμετοχικών Επενδύσεων ως μέσο χρηματοδότησης μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων συμπεριλαμβάνεται και η Parnasse, εταιρεία που λειτουργεί ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος και διαχειρίστρια της πλατφόρμας χρηματοδότησης επιχειρήσεων Open Circle. Σύμφωνα με την πρότασή της προς τις αρχές, πέρα του νομοθετικού πλαισίου για τις Συμμετοχικές Επενδύσεις, προτείνεται η δημιουργία ιδιότητας Ειδικού Συμβούλου στο πρότυπο της ΕΠΕΥ, για μη-εισηγμένες επιχειρήσεις (με τους περιορισμούς που ορίζουν οι νόμοι 3401/2005 και 3606/2007), και την υιοθέτηση επιπλέον υποχρεώσεων, μεταξύ των οποίων την υιοθέτηση κώδικα δεοντολογίας για τη διαχείριση σύγκρουσης συμφερόντων, την προστασία των επενδυτών αλλά και των επιχειρηματιών, την υποχρεωτική ασφάλιση περί αστικής ευθύνης για συγκεκριμένα μεγέθη και την υποχρέωση τυποποιημένης παροχής ενημέρωσης (στα πρότυπα των εισηγμένων) προς τους επενδυτές και μετά την ολοκλήρωση της άντλησης κεφαλαίων.
Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή νομοθεσία μέσω του Prospectus Directive, υποχρεώνει τους εκδότες σε περιπτώσεις δημοσίων προσφορών για άντλησης κεφαλαίων άνω των 5εκατ.ευρώ, να εκδίδουν υποχρεωτικά πληροφοριακό δελτίο κι αφήνει στην Εθνική νομοθεσία την επιλογή να ορίσει το όριο κάτω από το οποίο υπάρχει απαλλαγή από αυτή την υποχρέωση. Σήμερα στην Ελλάδα, το όριο αυτό είναι το κατώτερο δυνατό, στις 100 χιλ.ευρώ και προτείνεται η εναρμόνιση του ορίου αυτού με τις πρακτικές άλλων χωρών της Ε.Ε. και η αύξηση του κατ’ ελάχιστον στα 500.000 ευρώ που είναι σύμφωνη και με την διαβούλευση που γίνεται τώρα στην Ευρωπαϊκή επιτροπή αλλά κι ανταγωνιστική στις Εθνικές νομοθεσίες άλλων Ευρωπαϊκών χωρών.
Τέλος, συστήνεται η απλοποίηση σύνταξης και έγκρισης του απαιτούμενου πληροφοριακού δελτίου, με στόχο την υιοθέτηση μιας σύντομης διαδικασίας λαμβάνοντας υπ’ όψη τις ανάγκες της αγοράς και των εταιρειών που ενδιαφέρονται να χρησιμοποιήσουν τις Συμμετοχικές Επενδύσεις.