Σχέδιο που στοχεύει στην κινητοποίηση ιδιωτικών κεφαλαίων και τεχνογνωσίας στη λειτουργία των 29 περιφερειακών αεροδρομίων αναμένεται να αρχίσει να υλοποιείται από τον επόμενο χρόνο.
Συγκεκριμένα, το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015 προβλέπει: δημιουργία πολυμετοχικών εταιρικών σχημάτων, στα οποία θα συμμετέχει και το Ελληνικό Δημόσιο κατά το πρότυπο του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας, για την εκμετάλλευση 29 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, σύμφωνα με δημοσίευμα του EURO2day.
Το σχέδιο είναι ένα αποτέλεσμα συνεργασίας των υπουργείων Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Οικονομικών.
Στόχος του σχεδίου είναι η προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων από τα αεροδρόμια, έτσι ώστε να υλοποιηθούν απαραίτητα έργα υποδομής καθώς και ο εκσυγχρονισμός των περιφερειακών αερολιμένων για τα οποία δεν υπάρχουν διαθέσιμα κρατικά κονδύλια.
Με συμβάσεις παραχώρησης
Ο κυβερνητικός σχεδιασμός, όπως αποτυπώνεται στον πρόσφατο νόμο για την λειτουργία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας προβλέπει: αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας στα οποία το ελληνικό δημόσιο ελέγχει το 100%, χωρίς όμως να υπάρχει οποιαδήποτε εταιρική δομή.
Το σχέδιο αναφέρει ότι για τα αεροδρόμια αυτά θα προχωρήσουν συμβάσεις παραχώρησης των δικαιωμάτων διαχείρισής τους επιμέρους ή ομάδων αεροδρομίων, ενώ υπάρχει και η πρόβλεψη, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις, ακόμη και για εισαγωγή στη χρηματιστηριακή αγορά.
Το πώς ακριβώς θα γίνει η διαδικασία αυτή, προκειμένου να αποφευχθούν μονοπωλιακές καταστάσεις θα αποφασιστεί σε συνεργασία με σύμβουλο που θα προσληφθεί.
Προϋποθέσεις
Βασικές προοϋποθέσεις για την ομαδοποίηση των αερολιμένων είναι:
– η γεωγραφική τους θέση
-η επιβατική κίνηση
Ηγετικό ρόλο στα σχήματα που θα δημιουργηθούν θα έχουν τα μεγαλύτερα αεροδρόμια για τα οποία υπολογίζεται ότι λόγω της αυξημένης κίνησης είναι δυνατόν, με μεγαλύτερη ευκολία, να εξευρεθούν πόροι από το ιδιωτικό τομέα.
Μετά την επιλογή της ομάδας αεροδρομίων θα ακολουθεί η δημιουργία ανώνυμης εταιρείας συμμετοχών (holding), η οποία θα διατηρεί το 100% της δημόσιας περιουσίας και μέσω της ίδρυσης θα συνεργάζεται με ιδιώτες για τα απαιτούμενα έργα εκσυγχρονισμού τα οποία θα πραγματοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης.
Οι ιδιώτες θα αναλαμβάνουν να πραγματοποιήσουν συγκεκριμένες επενδύσεις ενώ το κράτος έναντι αυτών των επενδύσεων θα τους παραχωρεί για μία συμφωνημένη περίοδο συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία του (ή δικαιώματα). Επιπλέον, εφόσον υπάρχει σχετικό ενδιαφέρον, οι ιδιώτες θα μπορούν να προχωρούν και στην αξιοποίηση των εκτάσεων γύρω από τις αεροδρομιακές υποδομές, αναπτύσσοντας εμπορικές χρήσεις που θα μπορούν να έχουν την μορφή υπερτοπικών εμπορικών κέντρων. Με το σχήμα αυτό το συναρμόδια υπουργεία εκτιμούν ότι είναι δυνατόν ότι πέρα από τα έργα που θα αναλάβουν οι ιδιώτες είναι δυνατόν να προκύψουν επιπλέον οικονομικά οφέλη για το Δημόσιο.
Σε ιδιώτες η διοίκηση
Πλειοψηφικό ποσοστό πρόκειται να διατηρεί το δημόσιο στις εταιρείες που θα συσταθούν, χωρίς αυτό να αποκλείεται να αλλάξει. Οι ιδιώτες δεν θα αναλάβουν μόνο τη διοίκηση αλλά θα έχουν συμμετοχή και στο μετοχικό κεφάλαιο.
Παράδειγμα το «Ελευθέριος Βενιζέλος»
Το εν λόγω σχήμα είναι δοκιμασμένο και πετυχημένο καθώς χρησιμοποιείται για περισσότερο από 10 χρόνια στην περίπτωση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών “Ελευθέριος Βενιζέλος”, στον οποίο το Δημόσιο έχει την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου ωστόσο την διοίκηση ασκεί ιδιωτική εταιρεία η οποία είναι επίσης μέτοχος.
Το μοντέλο λειτουργίας του αεροδρομίου της Αθήνας έχει λειτουργήσει πολύ καλά στην πράξει καθώς, παρά την υψηλή συμμετοχή του Δημοσίου πρόκειται για μία εταιρεία που λειτουργεί με όρους αγοράς.
Βέβαια και για τον Διεθνή Αερολιμένα έχει δρομολογηθεί αφενός η διαδικασία επέκτασης τηςυφιστάμενης σύμβασης αλλά και η μείωση του ποσοστού του Δημοσίου σε πρώτη φάση έως και 20%.