Στο “κόκκινο” κινούνται πλέον οι περισσότερες επιχειρήσεις ένδυσης στην ελληνική αγορά, πιεσμένες από την κρίση η οποία δεν έχει ορίζοντα λήξης, και ταυτόχρονα προετοιμάζονται για μια εορταστική περίοδο περιορισμένων εσόδων, που σε καμιά περίπτωση δεν πρόκειται να ισοσταθμίσει τις απώλειες των προηγούμενων μηνών.
Αν μέχρι πρότινος η αγορά κινούνταν σε δύο ταχύτητες, με τους μικρομεσαίους εμπόρους να βάζουν λουκέτα και τους μεγάλους να συνεχίζουν έστω και ασθενικά να αυξάνουν πωλήσεις, από τον Απρίλιο και μετά κατέστη σαφές πως το 2010 θα είναι δύσκολη χρονιά για όλους.
Οι περικοπές στους μισθούς και στις συντάξεις, η άνοδος της ανεργίας, οι αυξήσεις άμεσων και έμμεσων φόρων, όπως ο ΦΠΑ, και οι συγκυριακές πιέσεις, όπως η απεργία των φορτηγών τον Σεπτέμβριο, έχουν επιδράσει καταλυτικά στη μείωση της κατανάλωσης.
Οι συντηρητικοί υπολογισμοί κάνουν λόγο για απώλεια 3 δισ. ευρώ από τη φετινή κατανάλωση, όταν σε ετήσια βάση, σύμφωνα με στοιχεία του 2009, η συνολική κατανάλωση αγαθών στην Ελλάδα αγγίζει τα 180 εκατ. ευρώ.
Είναι χαρακτηριστικό πως, βάσει στοιχείων της εταιρείας Nielsen, η καταναλωτική εμπιστοσύνη στην Ελλάδα έχει υποχωρήσει σε ιστορικά χαμηλά, και συγκεκριμένα στο 57 στο β΄ εξάμηνο του 2010, έναντι του 72 στο αντίστοιχο διάστημα του 2009 και του υψηλού 100 στο β΄ εξάμηνο του 2006, οπότε ξεκίνησε ουσιαστικά και η σταδιακή υποχώρηση της καταναλωτικής ευφορίας.