Στην ατζέντα των διαπραγματεύσεων τα «κόκκινα» δάνεια

Σταδιακή απελευθέρωση σε εξαμηνιαία βάση – Πλήρης απελευθέρωση από το 2018

 

Παρά τις επίμονες εξαγγελίες της κυβέρνησης, ότι θα προασπιστεί τους εν αδυναμία αποπληρωμής των δόσεών τους δανειολήπτες, το ζήτημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων μπαίνει ξανά στον βασικό κορμό των διαβουλεύσεων με τους δανειστές, με την ελληνική πλευρά να εμφανίζεται περισσότερο διαλλακτική και υποχωρητική στο ευαίσθητο αυτό ζήτημα.

 

Ωστόσο, στο ελληνικό σχέδιο που προτείνεται στους θεσμούς αντιδρούν ακόμη και κομματικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς στην ουσία εκείνο που προτάσσει η κυβέρνηση δεν είναι παρά μια σταδιακή απελευθέρωση της Αγοράς των δανείων αυτών, ακριβώς στα πρότυπα των πάλαι ποτέ 100 δόσεων, δηλαδή της ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την εφορία.

 

Υπενθυμίζεται πως, όταν είχε τότε τεθεί ζήτημα απώλειας των ευεργετημάτων της ρύθμισης για όσους δεν εξοφλούσαν τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους, προκρίθηκε η συμβιβαστική λύση παράτασης ενός μηνός για αποπληρωμή των τρεχουσών υποχρεώσεων, για διάστημα 6 μηνών, ενώ στη συνέχεια αυτή η περίοδος μειωνόταν σε 15 ημέρες και, από το τέλος του 2016 και μετά, η μη πληρωμή των τρεχουσών υποχρεώσεων σήμαινε οριστική απώλεα των πλεονεκτημάτων της ρύθμισης.

 

Η ελληνική πρόταση για τα «κόκκινα» δάνεια


Μέχρι το τέλος του χρόνου θα επιτραπεί η πώληση σε κερδοσκοπικά funds του 20%-25% του αποθέματος των «κόκκινων» δανείων (αν υποτεθεί ότι έχουν ήδη φτάσει στα 100-110 δισ. ευρώ, τότε το πρώτο πακέτο θα περιλαμβάνει τουλάχιστον 20-25 δισ. ευρώ).

 

Στις αρχές του 2017 θα απελευθερωθεί ένα δεύτερο πακέτο «κόκκινων» δανείων αντίστοιχου ποσοστού κ.ο.κ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι, μέσα στο 2018, δεν θα υπάρχει πλέον κανένα εμπόδιο για τη μεταβίβαση των «κόκκινων» δανείων από τις τράπεζες, ενώ το μοναδικό πέπλο προστασίας για τους δανειολήπτες θα είναι πρακτικά ο νόμος Κατσέλη.

 

Ρυθμίσεις αλά καρτ από την ΤτΕ

 

Νέο μοντέλο για αλά καρτ ρυθμίσεις των «κόκκινων» δανείων (π.χ. μειωμένες δόσεις, εκπτώσεις στα επιτόκια, ανταλλαγή κατοικίας με άλλη μικρότερου εμβαδού, ακόμα και διαγραφές οφειλών, ανάλογα με την πραγματική οικονομική κατάσταση του δανειολήπτη) φέρνει ο επικαιροποιημένος Κώδικας Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος.

 

Βασικός στόχος είναι μέσα από την παροχή ισχυρών κινήτρων οι δανειολήπτες να ρυθμίσουν τις καθυστερούμενες οφειλές τους, ώστε να μειωθεί ο όγκος των «κόκκινων» δανείων και να απαλλαγούν από το βάρος τους οι ισολογισμοί των τραπεζών.

 

Χωρίς Βελκουλέσκου οι συναντήσεις με τους Θεσμούς


Οι συναντήσεις της ελληνικής ομάδας με τους εκπροσώπους των ευρωπαϊκών Θεσμών αναμένεται να ξεκινήσουν εκ νέου σήμερα, ενδεχομένως χωρίς τη συμμετοχή της εκπροσώπου του ΔΝΤ Ντέλια Βελκουλέσκου. Χθες ορισμένοι από κυβερνητικούς κύκλους διαβεβαίωναν ότι η μη συμμετοχή της εκπροσώπου του ΔΝΤ δεν εμπνέει ανησυχίες, καθώς οφείλεται σε προσωπικούς της λόγους και όχι σε κάποια τυχόν εμπλοκή του Ταμείου. Πάντως, πρόσθεταν με ανησυχία, η απουσία της θα έχει ως αποτέλεσμα περαιτέρω καθυστερήσεις, αφού μέχρι το Eurogroup της 22ας Απριλίου δεν απομένουν παρά τρία 24ωρα.

 

Τα  ασφυκτικά πλέον χρονικά περιθώρια έχουν ψαλιδίσει τις ελπίδες για συμφωνία μέχρι την Παρασκευή, ενώ μόλις χθες ο εκπρόσωπος της Κομισιόν, Μαργαρίτης Σχοινάς, τόνισε ότι στην επικείμενη συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης αναμένεται να καταγραφεί η πρόοδος των διαβουλεύσεων, αποφεύγοντας να απαντήσει στο ερώτημα αν αποκλείει συμφωνία μέσα στην εβδομάδα.

 

Το ζητούμενο σε αυτόν τον γύρο των διαπραγματεύσεων είναι να κλείσει το «πακέτο» των 5,4 δισ. ευρώ, αλλά και η εκκρεμότητα με τα «κόκκινα» δάνεια.

 

Στο τραπέζι παραμένουν και μια σειρά από άλλα θέματα, μεταξύ των οποίων το Ταμείο των Αποκρατικοποιήσεων αλλά και η δημιουργία της Ανεξάρτητης Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.

 

Το χρέος


Όσον αφορά το δημόσιο χρέος, φαίνεται να επιβεβαιώνονται οι πληροφορίες που μετέδωσε την προηγούμενη εβδομάδα το Reuters, βάσει των οποίων η ελληνική κυβέρνηση θα διεκδικήσει τη μετατροπή του επιτοκίου δανεισμού της χώρας από κυμαινόμενο σε σταθερό, αλλά και τη θέσπιση πλαφόν όσον αφορά την ετήσια αναλογία των τοκοχρεολυσίων ως προς το ΑΕΠ τόσο για τα ομόλογα που οφείλει να αποπληρώσει η Ελλάδα όσο και για τα έντοκα γραμμάτια (7% και 8% του ΑΕΠ αντίστοιχα).

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ