Οι χαμηλοσυνταξιούχοι κι οι συνταξιούχοι του Δημοσίου θα πληρώσουν τελικά το μάρμαρο του ασφαλιστικού, καθώς το 80% της απαιτούμενης εξοικονόμησης θα προέλθει από μειώσεις για δαπάνες συντάξεων και την κατάργηση του Επιδόματος Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΚΑΣ) και μόλις το 20% από αυξήσεις εισφορών (ασφαλιστικό χαράτσι 20%, αύξηση 1% στην εισφορά υπέρ επικουρικών), μιας και οι δανειστές υποβαθμίζουν τα έσοδα από τέτοιους πόρους.
Η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους δεν αναφέρει καμία πρόβλεψη από τα μέτρα πάταξης της εισφοροδιαφυγής, τα έσοδα από διάφορα πρόστιμα ή την αξιοποίηση της περιουσίας των ταμείων. Δεν είναι τυχαίο πως οι διατάξεις για τις εταιρείες διαχείρισης της ασφαλιστικής περιουσίας… απαλείφθηκαν από το τελικό νομοσχέδιο.
Το συνολικό πακέτο μέτρων για το 2016 -2019 ανέρχεται σε 2,9 δισ. ευρώ και αν σε αυτό συμπεριληφθεί και η εισφορά 6% στις κύριες –επικουρικές συντάξεις που επιβλήθηκε τον Ιούλιο του 2015, το όλο πακέτο φτάνει τα 3,4 δισ. ευρώ για την περίοδο 2015 -2019.
Συγκεκριμένα: το πακέτο μέτρων του 2016-2019 περιλαμβάνει:
Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους από την εφαρμογή του ασφαλιστικού νομοσχεδίου το 2016 -2019 προβλέπονται οι ακόλουθες βασικές παρεμβάσεις:
· μείωση 900 εκατ. ευρώ από τις δαπάνες για το Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (σ.σ. σταδιακή μείωση των δικαιούχων του). Πιο συγκεκριμένα, η εξοικονόμηση που θα προκύψει ανέρχεται σε 168 εκατ. ευρώ το 2016 (18% συνολικής εξοικονόμησης), σε επιπλέον 401 εκατ. ευρώ το 2017 (σ.σ. 44% συνολικής εξοικονόμησης), σε 234 εκατ. ευρώ το 2018 (26%), σε 90 εκατ. ευρώ το 2019 (5,5%) κλπ.
· μείωση 361 εκατ. ευρώ από την αναπροσαρμογή των επικουρικών συντάξεων (με όριο προστασίας τα 1300 ευρώ ως άθροισμα κύριας και επικουρικής)
· μείωση 345 εκατ. ευρώ από τη δαπάνη για νέες συντάξεις (δηλ. για τις συντάξεις οι οποίες θα εκδοθούν μετά την δημοσίευση του νέου νόμου με βάση τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης)
· μείωση 204 εκατ. ευρώ από τις δαπάνες των μερισμάτων των συνταξιούχων του Δημοσίου (σ.σ. εκτιμάται γύρω στο 32,5% από φέτος)
· μείωση 187 εκατ. ευρώ από τη μη καταβολή αυξήσεων στους υφιστάμενους συνταξιούχους του Δημοσίου και του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ)
το 2018
· μείωση 177 εκατ. ευρώ από τη δαπάνη για συντάξεις θανάτου (σ..σ ο επιζών σύζυγος θα δικαιούται σύνταξη θανάτου μόνο εφόσον έχει συμπληρώσει το 55ο έτος του)
· μείωση 127 εκατ. ευρώ από τις δαπάνες των εφάπαξ (σ.σ. κύκλοι του Υπ. Εργασίας την εκτιμούν γύρω στο 10%)
· μείωση 98 εκατ. ευρώ από τη δαπάνη για συντάξεις του Δημοσίου και του ΕΦΚΑ λόγω της εφαρμογής ανωτάτου ορίου σύνταξης (σ.σ. 2000 ευρώ για την ατομική σύνταξη και 3000 ευρώ για τις πολλαπλές)
· μείωση 76 εκατ. ευρώ από τη μη καταβολή αυξήσεων στους υφιστάμενους συνταξιούχους του Δημοσίου και του ΕΦΚΑ λόγω συμψηφισμού των αυξήσεων αυτών με τις αρνητικές προσωπικές διαφορές που θα προκύψουν από τον επαναϋπολογισμό των συντάξεων το 2019.
· Αύξηση εσόδων κατά 256 εκατ. ευρώ του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης λόγω της ασφαλιστικής εισφοράς 20% για κλάδο σύνταξης (από 1.1.2017)
· Αύξηση εσόδων κατά 365 εκατ. ευρώ του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών κατά 365 εκατ. ευρώ από την αύξηση 1% στις εισφορές υπέρ της επικουρικής ασφάλισης (από 1.6.2016).