Tα ατού και οι μυστικές διαβουλεύσεις των ισχυρών του χρήματος
Στόχος της κυβέρνησης είναι να πετύχει το στόχο των 4 δισ. ευρώ, που είναι ανώτερος με βάση τα σημερινά δεδομένα αποτίμησης των εταιρειών που βγαίνουν στο «σφυρί»
Ο κύβος ερρίφθη για τις αποκρατικοποιήσεις και οι ισχυροί του χρήματος των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, ελληνικών και ξένων συμφερόντων, μπαίνουν στην αφετηρία για να αποκτήσουν τα «φιλέτα» του Δημοσίου που βγαίνουν στο «σφυρί», για να μειωθεί το χρέος και να σταλεί ταυτόχρονα μήνυμα στις αγορές ότι η κυβέρνηση έχει τη βούληση να «τρέξει» ένα υπερφιλόδοξο πρόγραμμα.
Το γιγαντιαίο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων έχει στόχο την εισροή στα κρατικά ταμεία 2 – 4 δισ. ευρώ φέτος, 15 δισ. ευρώ έως το 2013 και 50 δισ. ευρώ έως το 2015.
Σ’ αυτό περιλαμβάνεται:
1ον: H πώληση του 10% του ΟΤΕ, του 31% της ΔΕΠΑ
2ον: H εξ’ ολοκλήρου πώληση της ΛΑΡΚΟ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
3ον: H διάθεση μετοχών έως 17% της ΔΕΗ με διατήρηση του μάνατζμεντ
4ον: H πώληση της συμμετοχής του δημοσίου στον ΟΠΑΠ και τα καζίνο
5ον: H είσοδος στρατηγικών επενδυτών στα Κρατικά Λαχεία και το Ξυστό
6ον: H εξ’ ολοκλήρου πώληση του ΟΔΙΕ
7ον: H είσοδος στρατηγικών επενδυτών στα ΕΛΤΑ, την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ
8ον: H ανανέωση της άδειας διαχείρισης του «Ελευθέριος Βενιζέλος»
9ον: Oι συμβάσεις παραχώρησης στα λιμάνια και τα αεροδρόμια της χώρας. Οι μνηστήρες ήταν έτοιμοι από καιρό γι’ αυτές τις εταιρείες – φιλέτα του Δημοσίου, με στόχο να καταστούν «εθνικοί πρωταθλητές», παρά το γεγονός ότι τα ισχυρά συνδικάτα έχουν βγάλει ήδη τα «τσεκούρια του πολέμου».
Αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα «αγκάθια», που θα αντιμετωπίσει η κυβέρνηση στην προσπάθεια των αποκρατικοποιήσεων, ώστε να καταστεί μεσοπρόθεσμα διαχειρίσιμο το χρέος, για το οποίο είναι υποχρεωμένη να πείσει την Ευρωπαϊκή Ένωση και να διαλύσει όλα τα σενάρια περί αναδιάρθρωσης του χρέους, που δεν έχουν σταματήσει.
Δεύτερο «αγκάθι» είναι να πετύχει το στόχο των 4 δισ. ευρώ, που είναι ανώτερος με βάση τα σημερινά δεδομένα αποτίμησης των εταιρειών που βγαίνουν στο «σφυρί».
ΔΕΠΑ
Η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου αποτελεί «μαγαζί γωνία» και η αποκρατικοποίησή της είναι από τα παλιά σχέδια του υπουργείου Οικονομικών, αφού χρονολογείται από το 2002. Τώρα, η κυβέρνηση πουλάει το 34% από το 65% που έχει στην κατοχή του το Δημόσιο, φιλοδοξώντας να εισέλθουν στα κρατικά ταμεία 400 – 500 εκατ. ευρώ, στην περίπτωση που θα παραχωρηθεί κοινό μετοχικό πακέτο της μητρικής εταιρείας και της θυγατρικής ΔΕΣΦΑ.
Οι πληροφορίες αναφέρουν πως η κυβέρνηση προσανατολίζεται, μετά από προτροπή της τρόικας, να διαχωρίσει την ΔΕΠΑ από τον ΔΕΣΦΑ και τις θυγατρικές ΕΠΑ Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας. Σ’ αυτή την περίπτωση, μεγαλύτερο θα είναι το ενδιαφέρον για τον ΔΕΣΦΑ, το χαρτοφυλάκιο του οποίου είναι ελκυστικό, καθώς αποτελεί μονοπώλιο και προσφέρει εγγυημένα έσοδα στον κάθε επενδυτή.
Και η ΔΕΠΑ όμως έχει ιδιαίτερη αξία, καθώς προωθεί μεγάλα σχέδια συνοριακών διασυνδέσεων, όπως του ελληνοϊταλικού και ελληνοβουλγαρικού αγωγού, που είναι αγωγοί ανεξάρτητα συστήματα φυσικού αερίου, εκτός δικαιοδοσίας του ΔΕΣΦΑ.
Προς αποσαφήνιση, βρίσκεται και το θέμα της σχέσεις της ΔΕΠΑ με τη ΔΕΗ, η οποία διαθέτει option αγοράς του 30% της εταιρείας του φυσικού αερίου. Η κυβέρνηση θα ήθελε να συμμετέχει η ΔΕΗ στο μετοχικό κεφάλαιο της ΔΕΠΑ, ωστόσο έχει ήδη ειδοποιηθεί πως θα ακυρωθεί μια τέτοια συμφωνία από την Ε.Ε., αφού θα τεθεί θέμα κυριαρχικής θέση στην ενεργειακή αγορά. Έτσι, έχει αποφασιστεί να αποτιμηθεί το 30% σε ένα αντίτιμο και να καταβληθεί στη ΔΕΗ.
Πρέπει όμως να εξασφαλιστεί η σύμβαση μακροπρόθεσμης προμήθειας αερίου από τη ΔΕΗ, που είναι ο μεγαλύτερος πελάτης της. Και στη μία και στην άλλη περίπτωση πάντως, οι μνηστήρες είναι πολλοί. Με πρώτο τον Σπύρο Λάτση, ο οποίος ελέγχει περίπου το 40% των ΕΛ.ΠΕ, τα οποία κατέχουν το 35% της ΔΕΠΑ. Στην περίπτωση αυτή, θα ελέγχει πλήρως την επιχείρηση φυσικού αερίου, εκτός κι αν προσκρούσει στην Ε.Ε.
Ενδιαφέρον υπάρχει και από την εταιρεία Μ+Μ των ομίλων Βαρδινογιάννη και Μυτιληναίου, οι οποίοι διεκδικούν και την ΕΠΑ Αττικής, ενώ πλεονέκτημα έχει και ο Δημήτρης Κοπελούζος με την Προμηθέας Gaz, την ελληνορωσική εταιρεία που έχει συστήσει με την Gazprom, η οποία είναι βασικός προμηθευτής της ΔΕΠΑ με φυσικό αέριο.. Μάλιστα, ο κ. Κοπελούζος είχε συνάντηση στις αρχές της εβδομάδας στην Αγία Πετρούπολη με τον πρόεδρο της Gazprom Αλεξέι Μίλερ και συζήτησε προφανώς το θέμα των αποκρατικοποιήσεων στην Ελλάδα.
Από κοντά και ο Δάκης Ιωάννου με την ιταλική Sorgenia. Πολλά χρόνια κρατάει το ενδιαφέρον της επίσης ιταλικής Edison, που έχει ήδη συνεργασία με την ΔΕΠΑ για τον ελληνοϊταλικό αγωγό, όπως και της ιταλικής Eni. Επίσης, από το 2002 χρονολογείται το ενδιαφέρον των γαλλικών ομίλων Gas de France και Electrite De France.
Παρούσες δηλώνουν και η κρατική εταιρεία αερίου του Κατάρ Rusgas και η γερμανική RWE.
ΔΕΗ
Η πώληση του 17% από το 51% που ελέγχει το Δημόσιο αποτελεί την πιο δύσκολη αποκρατικοποίηση, όχι μόνο στον ενεργειακό τομέα, αλλά σε όλες τις άλλες εταιρείες του Δημοσίου.
Πρώτο εμπόδιο και σοβαρότερο είναι η απειλούμενη κόντρα με την ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ, την οποία έχει προδιαγράψει ο πρόεδρός της Νίκος Φωτόπουλος λέγοντας ότι θα υπάρξει «σκληρή σύγκρουση». Ένα άλλο πρόβλημα αποτελεί η απόφαση της κυβέρνησης να διατηρήσει το μάνατζμεντ. Σ’ αυτή την περίπτωση, όπως τουλάχιστον εκτιμούν κύκλοι της αγοράς, το ενδιαφέρον ενδέχεται να είναι περιορισμένο, ιδιαίτερα λόγω του ότι ο προγραμματισμός της πώλησης του ποσοστού 17% μεταφέρεται στο 2012.
Αν γινόταν σήμερα η πώληση, η αποτίμηση του ποσοστού που βγάζει στο «σφυρί» η κυβέρνηση, με βάση την τιμή της μετοχής στο ταμπλό του Χ.Α. ανέρχεται περίπου στα 530 εκατ. ευρώ, ποσό ιδιαίτερα χαμηλό για το Δημόσιο, εξαιρετικά ελκυστικό όμως για τους υποψήφιους επενδυτές. Μέχρι το 2012, το Δημόσιο περιμένει να ανακάμψει η μετοχή στο Χ.Α. και επομένως να αυξηθεί η αξία του 17%, αλλά και να υλοποιηθεί η πώληση μονάδων της ΔΕΗ, ώστε να τηρηθεί ο όρος της Ε.Ε. και του μνημονίου για περιορισμό της ΔΕΗ στην εσωτερική αγορά.
Σε οποιαδήποτε περίπτωση πάντως, οι μνηστήρες βρίσκονται με το… όπλο παρά πόδα, με το ενδιαφέρον να πολλαπλασιάζεται τις τελευταίες μέρες, μετά την εξαγγελία του υπουργού Οικονομικών Γιώργου Παπακωνσταντίνου. Πρώτος στη γραμμή αφετηρίας βρίσκεται o γερμανικός κολοσσός RWE, με τον οποίο έχει ήδη συνεργασία η ΔΕΗ στην Αλβανία, ενώ στο «παιχνίδι» μπαίνει η ιταλική Enel και η γαλλική EDF.
Ο πιο πρόσφατα ενδιαφερόμενος όμιλος είναι η τσεχική εταιρεία CEZ, διοικητικό στέλεχος της οποίας δήλωσε στο Reuters ότι η εταιρεία ενδιαφέρεται να διεκδικήσει μερίδιο στην απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας, συμμετέχοντας στους σχετικούς διαγωνισμούς.
Από ελληνικής πλευράς, με ενδιαφέρον αναμένονται οι προθέσεις του Ευάγγελου Μυτιληναίου, ο οποίος είναι ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος παραγωγός ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα και κάνει συνεχείς παρεμβάσεις τον τελευταίο καιρό προς την πολιτική ηγεσία, με «χαρτογράφηση» των νομοθετικών και θεσμικών εμποδίων, που χαρακτηρίζουν την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα. Μάλιστα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο κ. Μυτιληναίος συναντήθηκε πρόσφατα με την υπουργό Περιβάλλοντος, για να ξεκαθαρίσει τις προθέσεις της κυβέρνησης, τόσο για τη ΔΕΗ, όσο και για τις λιγνιτικές μονάδες.
Στην περίπτωση που αποφασίσει να εκδηλώσει επισήμως ενδιαφέρον, ενδέχεται να συμμετάσχει στη διεκδίκηση του 17%, είτε αυτόνομα, καθώς έχει τη ρευστότητα να αντιμετωπίσει ακόμα κι αν το ποσό είναι μεγαλύτερο από σήμερα, είτε με την Μ+Μ, μαζί δηλαδή με τον όμιλο Βαρδινογιάννη, με τον οποίο θα παλέψουν και για την ΔΕΠΑ. Μέχρι το 2012 πάντως, δεν αποκλείεται να υπάρξουν και άλλοι υποψήφιοι επενδυτές, είτε εγχώριοι, είτε ξένοι, ανάλογα και με το πώς θα πωληθεί το 17%, αν δηλαδή αυτό θα γίνει μέσω εισόδου επενδυτή στη ΔΕΗ ή μέσω του Χρηματιστηρίου.
ΟΤΕ
Η απόφαση για την πώληση επιπλέον ποσοστού 10% στον ΟΤΕ, μπορεί να μην έχει διελκυστίνδα διεκδικητών, ωστόσο έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον όσον αφορά στις αλλαγές στις ισορροπίες και τους συσχετισμούς. Με το επιπλέον 10% η Deutsche Telecom, από το συνολικό 16% του Δημοσίου, αποκτά το 40% και καθίσταται πλέον κυρίαρχη μετοχικά και διοικητικά, με μοναδική θετική εξέλιξη για το Δημόσιο την είσπραξη 400 εκατ. ευρώ από την πώληση του ποσοστού αυτού.
Οι πληροφορίες μάλιστα λένε ότι ο κ. Παπακωνσταντίνου έχει εισηγηθεί στον πρωθυπουργό τη διάθεση του 13% στην Deutsche Telecom, κάτι που θέλει και η γερμανική εταιρεία, ώστε το ποσό που θα μπει στα κρατικά ταμεία να είναι μεγαλύτερο. Με βάση τη συμφωνία, το ελληνικό Δημόσιο χάνει το δικαίωμα βέτο για επιχειρηματικά και εταιρικά ζητήματα, το management περνάει απόλυτα στον έλεγχο των Γερμανών και το Δημόσιο διατηρεί μόνο το δικαίωμα της αρνησικυρίας για θέμα εθνικής ασφάλειας και οικονομικά ζητήματα.
ΕΛ.ΠΕ.
Το Δημόσιο κατέχει 27,4% στα ΕΛ.ΠΕ. με τον όμιλο Λάτση να είναι ο βασικός μέτοχος με 40% περίπου. Ο Σπύρος Λάτσης έχει εκδηλώσει στο παρελθόν επιθυμία να αυξήσει το μερίδιό του στα ΕΛ.ΠΕ., για να έχει και τα παράπλευρα κέρδη των συμμετοχών της εισηγμένης, ωστόσο το ίδιο ενδιαφέρον δείχνουν και οι άλλοι ισχυροί παίκτες της ενέργειας, όπως ο Ευ. Μυτιληναίος μαζί με τον Βαρδή Βαρδινογιάννη και την Μ+Μ και ο Γιώργος Περιστέρης με την Τέρνα Ενεργειακή, χωρίς να αποκλείεται να δηλώσει «παρών» και ξένος όμιλος, όπως η Gas De France και η Gazprom, που σημαίνει ότι στο παιχνίδι θα μπει και ο Δημήτρης Κοπελούζος.
ΟΠΑΠ
Η περίπτωση του ΟΠΑΠ είναι ξεχωριστή, καθώς ακόμα δεν είναι σίγουρο αν θα πωληθεί ο Οργανισμός μέσω του Χρηματιστηρίου ή με διαγωνισμό. Ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει ήδη ο Σωκράτης Κόκκαλης, ενώ ισχυρός διεκδικητής φέρεται η ιταλική Lottomatica, τουλάχιστον μέχρι στιγμής. Από την πώληση, το Δημόσιο φιλοδοξεί να εισπράξει περισσότερα από 1,7 δισ. ευρώ, ποσό με το οποίο αποτιμάται το 34,7% του δημοσίου, το οποίο θα πάρει μεγαλύτερη αξία μέχρι το 2012, με την εισαγωγή των νέων παιχνιδιών. Γι’ αυτό και η σειρά της μετοχοποίησης της συμμετοχής του Δημοσίου μεταφέρεται για το 2012. Πρώτα θα εκχωρηθεί το σύνολο των αδειών για τα νέα «φρουτάκια» και το διαδικτυακό στοίχημα στον Οργανισμό, ο οποίος με τη σειρά του θα εκποιήσει μέρος τους, με άμεσο κέρδος για το Δημόσιο.
ΕΥΔΑΠ – ΕΥΑΘ
Σε ελληνογαλλική υπόθεση αναμένεται να εξελιχθεί η διεκδίκηση των ποσοστών της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ, των δύο εταιρειών ύδρευσης και αποχέτευσης Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Οι δύο εισηγμένες εταιρείες του Δημοσίου, αποτελούν εξαιρετικά «φιλέτα» για τους υποψήφιους επενδυτές, λόγω του μονοπωλιακού τους χαρακτήρα, που προσφέρει εξασφαλισμένη πελατεία και μακρύ ορίζοντα ανάπτυξης. «Παρών» στη διεκδίκηση, τόσο του 23,02% της EYAΘ, όσο και του 10% της EYΔAΠ δίνουν οι δύο γαλλικοί κολοσσοί Suez Environment και Veolia, σε συνεργασία με ισχυρούς ελληνικούς ομίλους.
H Veolia έχει συστήσει με τη MIG του Aνδρέα Bγενόπουλου κοινή εταιρεία, την «Veolia MIG Greece», με την οποία θα μπουν στη μάχη των «νερών», έχοντας απέναντί τους την Suez Environment και τον Γιώργο Mπόμπολα. MIG – Veolia και Suez – Eλλάκτωρ συμμετείχαν σε κοινοπραξίες στο διαγωνισμό, που είχε κάνει η προηγούμενη κυβέρνηση για την πώληση του 23,02% της EYAΘ, ενώ στην τρίτη κοινοπραξία μετείχαν η ΓEK Tέρνα του Γιώργου Περιστέρη, με την ισπανική Aqualia. H συνεργασία Suez – Mπόμπολα πάντως, δεν είναι απόλυτο ότι θα ισχύσει και για την EYΔAΠ, καθώς ο γαλλικός όμιλος έχει συμφωνήσει με την Intrakat του Σωκράτη Kόκκαλη, για συμμετοχή στους διαγωνισμούς διαχείρισης απορριμμάτων.
Στην περίπτωση αυτή, ο Γιώργος Mπόμπολας δεν αποκλείεται να μπει στη μάχη για το 10% της EYΔAΠ αυτόνομα. O Γιώργος Περιστέρης επιμένει ισπανικά, επεκτείνοντας τη συνεργασία με την ACS Dragados και την Ferrovial στους οδικούς άξονες, στον τομέα των νερών, με την Aqualia, η οποία πάντως είναι μικρότερου μεγέθους από τις γαλλικές εταιρείες και δραστηριοποιείται κυρίως στην Iσπανία. Mπορεί η είσοδος σε EYAΘ και EYΔAΠ, να αποτελεί βασικά θέμα ελληνογαλλικής συμμαχίας και κατά δεύτερο λόγο ελληνοϊσπανικής, ωστόσο πρόσφατα εμφανίστηκαν και οι Iσραηλινοί. Στις αρχές του μήνα, αξιωματούχοι της Eταιρείας Yδάτων του Iσραήλ, που αποτελεί παγκόσμια δύναμη στη διαχείριση υδάτινων πόρων, βρέθηκαν στην Aθήνα και συζήτησαν με τον διευθύνοντα σύμβουλο της EYΔAΠ Nίκο Mπάρδη, το ενδεχόμενο συνεργασίας στον τομέα της αφαλάτωσης των νησιών. Καλά πληροφορημένες πηγές όμως, λένε ότι υπήρξε ενδιαφέρον και για συμμετοχή στο διαγωνισμό για το 10% της EYΔAΠ. Σ’ αυτή την περίπτωση, οι Γάλλοι και οι Έλληνες θα έχουν ισχυρό αντίπαλο. Tροχοπέδη στο ενδεχόμενο ενδιαφέρον κι άλλων ομίλων, θα αποτελέσει και η διατήρηση του μάνατζμεντ των δύο εταιρειών από το Δημόσιο.
ΟΛΠ – ΟΛΘ
«Καταπλέουν» οι μνηστήρες για τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια, του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. Η κυβέρνηση ετοιμάζει την είσοδο στρατηγικού επενδυτή στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, με πολυετείς συμβάσεις παραχώρησης. Στην πρώτη γραμμή είναι η Cosco Pacific, θυγατρική του κινεζικού ομίλου, η οποία έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τα δύο λιμάνια, καθώς και η Dubai Ports World. Η δανέζικη Maersk η Jutchison με έδρα το Χονγκ Κονγκ, η ισραηλινή Zim, η ισπανική Delgado, είναι οι εταιρείες που έχουν δείξει από καιρό ενδιαφέρον για τα δύο λιμάνια, και είχαν συμμετάσχει σε διαγωνισμούς που είχαν γίνει στο παρελθόν, αλλά δεν καρποφόρησαν. Από ελληνικής πλευράς, θεωρείται βέβαιο το ενδιαφέρον του Δημήτρη Κοπελούζου με την Damco Energy. Ο κ. Κοπελούζος είχε ενδιαφερθεί και στο παρελθόν και όλα δείχνουν ότι θα είναι ο πρώτος Έλληνας υποψήφιος στρατηγικός επενδυτής, χωρίς βέβαια να αποκλείεται μέχρι το 2012 να αυξηθεί η λίστα των ενδιαφερομένων και μάλιστα Ελλήνων επιχειρηματιών.
ΛΑΡΚΟ
Μετά από την περσινή καθίζηση, λόγω της κατάρρευσης των τιμών του νικελίου και της μείωσης της παραγωγής που απέφερε ζημιές το 2009 50,71 εκατ. ευρώ, η ΛΑΡΚΟ «αναστήθηκε» μαζί με την αύξηση των τιμών του νικελίου που επέφεραν κέρδη 10 εκατ. ευρώ το 2010, ενώ έγινε ελκυστική επιλογή στη λίστα των αποκρατικοποιήσεων του 2011. Πρώτος ενδιαφερόμενος που θα δώσει το παρόν στη διεκδίκηση της ΛΑΡΚΟ είναι ο Ευάγγελος Μυτιληναίος, που φιλοδοξεί να γίνει «εθνικός πρωταθλητής» των αποκρατικοποιήσεων, αφού μπαίνει στη μάχη και για την ΔΕΗ και για την ΔΕΠΑ. Ο κ. Μυτιληναίος, στο παρελθόν είχε χτυπήσει τέσσερις φορές την πόρτα της κυβέρνησης για εξαγορά της ΛΑΡΚΟ. Μάλιστα, οι δύο από αυτές τις προτάσεις είχαν γίνει σε συνεργασία με διεθνείς κολοσσούς, μεταξύ των οποίων η Glencore. Στόχος του κ. Μυτιληναίου είναι, σε συνδυασμό με την Αλουμίνιον της Ελλάδος, η απόκτηση της ΛΑΡΚΟ να καταστήσει τον ελληνικό όμιλο έναν από τους ισχυρότερους παίκτες στον τομέα της μεταλλευτικής βιομηχανίας. Στη μάχη αυτή είναι ακόμα αμφίβολο αν θα έχει αντίπαλο ή σύμμαχο (όπως στο παρελθόν) την Glencore. To 2009, o ελβετικός κολοσσός είχε διεκδικήσει την ΛΑΡΚΟ πάλι σε κοινοπραξία με την Swiss Marine Inc. όχι όμως και τώρα. Γι’ αυτό ο ελληνικός και ο ελβετικός όμιλος βρίσκονται πολύ κοντά σε deal, με στόχο την αύξηση της παραγωγής αλουμίνας. Αν επέλθει συμφωνία, τότε όμιλος Μυτιληναίου και Glencore θα συμμετάσχουν από κοινού στην διεκδίκηση της ΛΑΡΚΟ. Στο σκληρό πόκερ για την απόκτηση της μεγάλης μεταλλευτικής βιομηχανίας θα συμμετάσχει και η Cunico, η ολλανδική πολυεθνική εταιρεία, που κι εκείνη είχε εκδηλώσει πρόπερσι ενδιαφέρον για την ΛΑΡΚΟ. Εκπρόσωποι των δύο ξένων εταιρειών κάνουν σχεδόν επί καθημερινής βάσης επισκέψεις στα γραφεία των υπουργείων, εκδηλώνοντας το ενδιαφέρον τους για τη ΛΑΡΚΟ.
ΕΛΤΑ – Ταχυμεταφορές
Η είσοδος στρατηγικού επενδυτή στα ΕΛΤΑ είχε προγραμματιστεί από την κυβέρνηση να γίνει το 2013, τότε που ήλπιζε ότι η εταιρεία θα ήταν κερδοφόρα και ελκυστική για να πουληθεί. Η τρόικα την πρόλαβε όμως, ζητώντας να επισπευσθούν οι αποκρατικοποιήσεις και η πώληση του 39% από το 90% που κατέχει το δημόσιο στα ΕΛΤΑ (το υπόλοιπο 10% ανήκει στο ΤΤ), βγαίνει στο «σφυρί» το 2012. Ο πρώτος Έλληνας ενδιαφερόμενος, που δεν ήταν άλλος από τον Θόδωρο Φέσσα, το αφεντικό της ACS, η οποία συνεχίζει να παραμένει κερδοφόρα, παρά την κρίση και στις ταχυμεταφορές. Η κυβέρνηση ωστόσο, συνέχισε να αναζητά ενδιαφερόμενους και τους βρήκε. Ο υπουργός Οικονομικών βρήκε τα βελγικά ταχυδρομεία De Post – La Poste, τα οποία μετονομάστηκαν σε bpost, ο υπουργός Μεταφορών τα γαλλικά ταχυδρομεία La Poste, ενώ προέκυψε ενδιαφέρον και από τα Ολλανδικά ταχυδρομεία TNT Post. Η πώληση του 39% των ΕΛΤΑ, με τη σημερινή αποτίμηση, θα αποφέρει στο Δημόσιο 39 εκατ. ευρώ. Γι’ αυτό η κυβέρνηση τοποθετεί την είσοδο του στρατηγικού επενδυτή στο 2012, ελπίζοντας πως μέχρι τότε θα έχει ανέβει η αξία της εταιρείας. Αυτό που δεν έχει αναφέρει ο υπουργός Οικονομικών στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, αναφορικά με τα ΕΛΤΑ, είναι, αν ταυτόχρονα με την πώληση του 39% προωθηθεί και η πώληση του 100% των «Ταχυμεταφορών ΕΛΤΑ», που αποτελεί και το «φιλέτο» του Οργανισμού. Σ’ αυτή την περίπτωση θα προκύψουν πολύ περισσότεροι μνηστήρες και στα κρατικά ταμεία θα μπουν επιπλέον 15 – 20 εκατ. ευρώ. Σ’ αυτή την περίπτωση, εκτός από τους ξένους επενδυτές, στη γραμμή θα μπουν ισχυροί ελληνικοί όμιλοι, που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των courier. Σίγουρη θεωρείται, εκτός από την ACS που είναι leader του κλάδου στην Ελλάδα, η συμμετοχή της Speedex, των ομίλων Φουρλή – Σφακιανάκη, που αποτελεί το αντίπαλον δέος της ACS, καθώς και η Star Investments του ομίλου Βαρδινογιάννη, η οποία είχε συμμετάσχει στον άγονο διαγωνισμό που είχε κάνει η προηγούμενη κυβέρνηση, τότε σε κοινοπραξία με την Imperio, που δραστηριοποιείται στο χώρο των logistics. Από το εξωτερικό, ενδιαφέρον είχαν δείξει στο παρελθόν και η γερμανική DHL, η υποψηφιότητα της οποίας και τώρα θεωρείται σίγουρη και οι αμερικανικές UBS και FedEx.
ΟΔΙΕ
Φαίνεται ότι ο πρώτος δημόσιος οργανισμός που θα αποκρατικοποιηθεί θα είναι ο ΟΔΙΕ. Η γαλλική εταιρεία ιπποδρομιών Paris Mutuel Ubrain, μια εταιρεία κολοσσός με 9,5 δισ. ευρώ ετήσιο τζίρο, η οποία ήδη συμμετέχει στο ελληνικό ιπποδρομιακό στοίχημα εκδήλωσε ενδιαφέρον για τον ΟΔΙΕ, στην προχθεσινή συνάντηση που είχαν αξιωματούχοι της εταιρείας με τον υπουργό Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου, παρουσία των ειδικών γραμματέων Αποκρατικοποιήσεων Γ. Χριστοδουλάκη και Γ. Κυριακού. Ο ΟΔΙΕ θα αποκρατικοποιηθεί το 2012, αφού προηγηθεί η αναδιοργάνωσή τους. Τα στελέχη της γαλλικής εταιρείας είχαν έρθει και προ ημερών στην Αθήνα και επισκέφθηκαν τις εγκαταστάσεις του ΟΔΙΕ, οι οποίες είναι οι πιο σύγχρονες στην Ευρώπη και για τις οποίες φαίνεται να έδειξαν ενδιαφέρον. Η αξία των εγκαταστάσεων υπερβαίνει τα 230 εκατ. ευρώ.
TPAINOΣE
H πώληση της TPAINOΣE θα κλείσει τον κύκλο των αποκρατικοποιήσεων του 2011. H TPAINOΣE δεν συμπεριλαμβάνεται στα «φιλέτα», αντίθετα μάλιστα. Αποτελεί μεγάλο «βαρίδι» για την κυβέρνηση, με συσσωρευμένα ελλείμματα πάνω από 700 εκατ. ευρώ, υπεράριθμο προσωπικό και χαμηλές προοπτικές ανάπτυξης και κερδοφορίας. Γι’ αυτό και η κυβέρνηση, βλέπει σαν «σωτήρες» τους Γάλλους της SNCF, των κρατικών σιδηροδρόμων, που δεν έχουν αποσύρει το ενδιαφέρον τους για την απόκτηση της εταιρείας. Πάντως, ο Γάλλος υπουργός Mεταφορών Nτομινίκ Mπισερό, δεν αποκλείεται να ζητήσει ανταλλάγματα για την εξαγορά της TPAINOΣE, την οποία πάντως οι Γάλλοι λένε ότι θα μεταμορφώσουν, μέσα βέβαια από ένα δραστικό πρόγραμμα αναδιάρθρωσης. Ποιο αντάλλαγμα θα είναι αυτό; Tο μάνατζμεντ στις εταιρείες υδάτων.
ΚΡΑΤΙΚΑ ΛΑΧΕΙΑ – ΞΥΣΤΟ
Μάχη για δύο Έλληνες ισχυρούς θα είναι η απόφαση της κυβέρνησης για είσοδο στρατηγικού επενδυτή στα Κρατικά Λαχεία (Εθνικό και Λαϊκό) και το Ξυστό. Γιώργος Μπόμπολας και Σωκράτης Κόκκαλης είναι οι βασικοί ενδιαφερόμενοι και για τα δύο. Κάποιες πληροφορίες λένε ότι στην περίπτωση που εξασφαλίσει ο ένας την είσοδό του στο Ξυστό να μη κοντράρει τον άλλον στα Λαχεία. Κάτι τέτοιο μπορεί να ισχύσει, στην περίπτωση που δεν εμφανιστεί άλλος «παίκτης» από το εξωτερικό ή όπως ακούγεται η William Hill, την οποία στην Ελλάδα εκπροσωπεί ο Δημήτρης Κοντομηνάς, η οποία πάντως ποντάρει στο ιντερνετικό στοίχημα περισσότερο. Ο Σωκράτης Κόκκαλης φέρεται να είναι πιο κοντά στο «Ξυστό», το οποίο είχε και στο παρελθόν.
ΚΑΖΙΝΟ
«Παιχνίδι» για έναν είναι η πλήρης αποκρατικοποίηση του καζίνο της Πάρνηθας, εκτός αν υπάρξουν εκπλήξεις. Για το καζίνο ενδιαφέρεται διακαώς ο Γιώργος Μπόμπολας, ο οποίος ήδη κατέχει το 51% μέσω της Athens Resort Casino και έχει δικαίωμα πρώτης προτίμησης. Δεν αποκλείεται πάντως να υπάρξουν κι άλλοι υποψήφιοι, καθώς πληροφορίες αναφέρουν ότι ενδιαφέρον δείχνει και η ιδιοκτησία του Casino του Λουτρακίου. Από την πώληση του 49% του καζίνο της Πάρνηθας, η κυβέρνηση θα εισπράξει 180 εκατ. ευρώ. Tα λιμάνια Με συμβάσεις παραχώρησης θα «εκχωρηθούν» περιφερειακά λιμάνια, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία των σχεδιασμών της κυβέρνησης, για την περίοδο 2011-2013. Τα στοιχεία κάνουν λόγο για προσπάθεια της κυβέρνησης να συγκεντρώσει περίπου 15 δισ., ενώ η υλοποίηση των σχεδιασμών θα έχουν συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, γεγονός που θα γνωστοποιηθεί στην ΕΕ, το ΕΚΤ και το ΔΝΤ. Για ορισμένα «περιφερειακά» λιμάνια έχει επιδειχθεί επενδυτικό ενδιαφέρον, το οποίο μάλιστα είχε εντοπιστεί για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Ηρακλείου Κρήτης και Ηγουμενίτσας για εμπορικές κατά κύριο λόγο χρήσεις. Ανάμεσα στους διεκδικητές είναι ο Δάκης Ιωάννου, ο Γιώργος Μπόμπολας, ο Δημήτρης Κοπελούζος, ο Θόδωρος Χαραγκιώνης, ενώ για όλα τα λιμάνια έχει δείξει ενδιαφέρον και η Cosco. Ποιοι θέλουν να μπουν σε ενέργεια, «νερά», τζόγο, λιμάνια, αεροδρόμια Oι Έλληνες και ξένοι κολοσσοί που παίρνουν θέσεις μάχης για τις αποκρατικοποιήσεις, που ήδη μπήκαν στο δρόμο της υλοποίησης
Tα λιμάνια
Με συμβάσεις παραχώρησης θα «εκχωρηθούν» περιφερειακά λιμάνια, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία των σχεδιασμών της κυβέρνησης, για την περίοδο 2011-2013. Τα στοιχεία κάνουν λόγο για προσπάθεια της κυβέρνησης να συγκεντρώσει περίπου 15 δισ., ενώ η υλοποίηση των σχεδιασμών θα έχουν συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, γεγονός που θα γνωστοποιηθεί στην ΕΕ, το ΕΚΤ και το ΔΝΤ. Για ορισμένα «περιφερειακά» λιμάνια έχει επιδειχθεί επενδυτικό ενδιαφέρον, το οποίο μάλιστα είχε εντοπιστεί για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Ηρακλείου Κρήτης και Ηγουμενίτσας για εμπορικές κατά κύριο λόγο χρήσεις. Ανάμεσα στους διεκδικητές είναι ο Δάκης Ιωάννου, ο Γιώργος Μπόμπολας, ο Δημήτρης Κοπελούζος, ο Θόδωρος Χαραγκιώνης, ενώ για όλα τα λιμάνια έχει δείξει ενδιαφέρον και η Cosco.
Παραχώρηση των αεροδρομίων
Στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων μπαίνουν και τα αεροδρόμια. Κορυφαία πράξη θα είναι η επέκταση της σύμβασης στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» με την Hochtief και στη συνέχεια η αποκρατικοποίηση του διεθνούς αεροδρομίου. Μεγάλο κέρδος από την εξέλιξη αυτή, εκτός από τη γερμανική εταιρεία (η οποία πάντως οδεύει στον έλεγχο του Φλορεντίνο Πέρεθ της ACS και προέδρου της Ρεάλ) και ο όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος μετέχει με 5% στη σύμβαση. Στη συνέχεια, η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην προσέλκυση επενδυτών, που θα χρηματοδοτήσουν με 2 δισ. ευρώ την αναβάθμιση των 40 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων. «Φιλέτα» θεωρούνται τα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης, του Ηρακλείου, της Κέρκυρας, της Μυκόνου, της Σαντορίνης, της Ζακύνθου, της Μυτιλήνης και της Κω, τα οποία παρουσιάζουν υψηλή κίνηση. Πρώτος παίκτης είναι κι εδώ η Hochtief, η οποία ποντάρει στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας, με τον Δημήτρη Κοπελούζο να θέλει να «παίξει» σε όσο περισσότερα μπορεί από τα «φιλέτα» και ιδιαίτερα στο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, στο οποίο υπάρχει τεράστια έκταση ανεκμετάλλευτη, στην οποία θα μπορούσαν να γίνουν κερδοφόρες εμπορικές επενδύσεις και υπερτοπικά κέντρα. Ενδιαφέρον αναμένεται και από τον Γιώργο Μπόμπολα, τον Γιάννη Μαρούλη της ΑΕΓΕΚ, και για το αεροδρόμιο Καβάλας από τον Κων/νο Στέγγο.