Πώς εκτιμά ο επιχειρηματικός κόσμος τον νέο αναπτυξιακό νόμο
Με ανάμεικτα συναισθήματα και περαιτέρω σκέψεις αντιμετώπιση ο επιχειρηματικός κόσμος τον νέο αναπτυξιακό νόμο που κατατέθηκε στη Βουλή, καθώς είναι πλέον ολοφάνερο πως, με επιχορηγήσεις που ίσως ξεπεράσουν τα 4 δισ. ευρώ μέχρι το 2020, η κυβέρνηση επιθυμεί στην διαμοίραση λίγων σε πολλούς, με τις φοροαπαλλαγές να συνοδεύουν ένα λιτοδίαιτο «μενού» κινήτρων για επενδύσεις.
Θετικός, κατ΄ αρχάς, ο ΣΕΒ
Θετική είναι η προσέγγιση του ΣΕΒ, κυρίως διότι καταργεί διάφορους γραφειοκρατικούς περιορισμούς και απλοποιεί τις διαδικασίες επιχορήγησης, ωστόσο οι βιομήχανοι θεωρούν ως η ελληνική οικονομία έχει ανάγκη από ένα «επενδυτικό σοκ», το οποίο υπολογίζεται σε 100 δισ. ευρώ σε διάστημα μιας εξαετίας, και ως εκ τούτου τα παρεχόμενα κίνητρα πρέπει να δίνουν προτεραιότητα σε οριζόντια ενθάρρυνση όλων των οικονομικά αποδοτικών επενδύσεων σε παραγωγικές δραστηριότητες και προϊόντα προστιθέμενης αξίας.
Αυτό επιτυγχάνεται, όπως αναλύει ο ΣΕΒ στο Το Βήμα, με δραστική απομάκρυνση από τις αναποτελεσματικές άμεσες ενισχύσεις και εστίαση σε κίνητρα επιβράβευσης των πρόσθετων κερδών, που με τη σειρά τους μετεξελίσσονται σε πηγή πρόσθετων φορολογικών εσόδων, με αφαίρεση των επενδυτικών αντικινήτρων και της γραφειοκρατίας, και με την ορθή χρήση των ελάχιστων δημόσιων πόρων, ώστε κάθε μορφής ενίσχυση να επιστρέφει στα δημόσια ταμεία και να επαναχρησιμοποιείται.
Καταλήγοντας, ο ΣΕΒ διατυπώνει την άποψη ότι ο νέος αναπτυξιακός νόμος δεν μπορεί να διαμορφώσει τις προϋποθέσεις πρόκλησης ενός σωτήριου «επενδυτικού σοκ».
Απογοητευμένοι οι έμποροι
Σε αντίθετη κατεύθυνση κινείται ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος της ΕΣΕΕ και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ). Για τον κ. Κορκίδη προέχει η ανάδειξη της μικρομεσαίας επιχείρησης και η συγκροτημένη δομή του νόμου. Όπως λέει στο Το Βήμα, ο νέος νόμος έχει στο επίκεντρό του τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και «σε αντίθεση με άλλες εποχές, όπου υπήρχαν πόροι αλλά ο σχεδιασμός ήταν ανεπαρκής, τώρα ο σχεδιασμός είναι συγκροτημένος αλλά υπάρχει ένδεια πόρων».
«Με γνώμονα το γεγονός ότι ο νόμος θα πρέπει να υπηρετεί το αναπτυξιακό και επενδυτικό μοντέλο, θεωρούμε πως αποτελεί τον κρισιμότατο παράγοντα, στη διεθνή και ελληνική επενδυτική κοινότητα, για ένα σταθερό και διαφανές επενδυτικό πλαίσιο κανόνων, διαδικασιών και διοικητικών δομών για την υλοποίηση μεγάλων δημόσιων και ιδιωτικών έργων, που θα έχουν σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία σύγχρονων υποδομών, δικτύων και τελικά υπηρεσιών για τους πολίτες, αλλά και θέσεων εργασίας», υποστηρίζει ο κ. Κορκίδης.
Και προσθέτει: «Είναι επίσης σημαντικό ότι κατά προτεραιότητα ο νόμος ενισχύει την τεχνολογική αναβάθμιση της χώρας και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας σε τομείς υψηλής προστιθέμενης αξίας, όπου διά μέσου αυτής μπορεί να διευκολυνθεί η προσαρμογή των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη νέα ψηφιακή οικονομία και στις σύγχρονες απαιτήσεις που δημιουργεί το ηλεκτρονικό εμπόριο».
Αυστηρότερο στην κρίση του το ΕΒΕΑ
Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ) Κωνσταντίνος Μίχαλος είναι σαφώς πιο αυστηρός στις κρίσεις του. Στη δήλωσή του προς Το Βήμα, εκτιμά ότι «δεν πρέπει να υπάρχουν γεωγραφικοί αποκλεισμοί για την ένταξη στον νέο αναπτυξιακό νόμο, να μην εξαιρεθούν οι επενδύσεις του κλάδου της ενέργειας από την υπαγωγή τους».
Και συμπληρώνει -μεταξύ των άλλων- ότι «στο σχέδιο νόμου μοιάζει να ποινικοποιείται η ύπαρξη συνδεδεμένων εταιρειών, καθώς δεν δύναται να λάβει επιδότηση φορέας επένδυσης εφόσον έχει συνδεδεμένες εταιρείες και δεν ανήκει σε ειδική κατηγορία επενδυτικού σχεδίου» ενώ «δεν προβλέπεται προκαταβολή ενισχύσεων όπως ίσχυε σε όλους τους προηγούμενους εθνικούς αναπτυξιακούς νόμους».