Μείωση της ζήτησης, παρά την πτώση τιμής τους
Σύμφωνα με τα προσωρινά (ανεπίσημα) στοιχεία των εταιρειών εμπορίας καυσίμων, ο συνολικός όγκος πώλησης καυσίμων υποχώρησε τον Μάιο κατά 8%, σε σύγκριση με τον Μάιο του 2015.
Μάλιστα, όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) Γιάννης Αλιγιζάκης, η σημαντική αυτή πτώση δεν αφορά μόνο στη βενζίνη, αλλά και το ντίζελ κίνησης.
Επισημαίνει δε ότι είναι η πρώτη φορά, κατά τα δύο τελευταία χρόνια, που συμβαίνει κάτι τέτοιο, καθώς σημαντική μείωση στη κατανάλωση ντίζελ κίνησης αντανακλά τις λιγότερες παραγγελίες και επιχειρήσεις και βιομηχανίες, λόγω ακριβώς της μειωμένης ζήτησης.
Προφανώς η μείωση της κατανάλωσης συνδυάζεται και με την παρατεταμένη ύφεση της Οικονομίας και τα νέα φοροεισπρακτικά μέτρα που ασφαλώς λειτουργούν ανασταλτικά, καταδυναστεύοντας το εισόδημα των νοικοκυριών αλλά και τα διαθέσιμα των επιχειρήσεων.
Έτσι, παρά το γεγονός ότι η μέση τιμή της βενζίνης είναι κατά μέσον όρο 10% χαμηλότερη από πέρυσι, η κατανάλωση, αντί να αυξάνεται, συνεχώς υποχωρεί.
Όλοι λοιπόν περιορίζουν τις μετακινήσεις τους, καθώς είναι πλέον πεπεισμένοι ότι τα χειρότερα έπονται: Τα μεν νοικοκυριά περικόπτουν προϊόντα αμέσου ανάγκης, οι δε επιχειρήσεις περικόπτουν τα δρομολόγια (τα επαγγελματικά οχήματα χρησιμοποιούν ντίζελ κίνησης).
Σε μια συγκυρία μάλιστα όπου αρκετοί αναλυτές προβλέπουν πως τους επόμενους μήνες οι τιμές του αργού θα κινηθούν ανοδικά, οι νέες αυξήσεις φόρων που έρχονται στα καύσιμα από το φθινόπωρο (πετρέλαιο θέρμανσης) και από το 2017 (σε βενζίνες, ντίζελ κίνησης) δεν είναι καλός σύμμαχος για το καταναλωτή, αλλά και για τα δημόσια έσοδα.
Δεδομένου ότι σήμερα το 69,5% της τιμής της βενζίνης είναι φόροι, από του χρόνου, με την νέα αύξηση του ΕΦΚ, εκτιμάται ότι οι φόροι θα ισοδυναμούν με το 71% της συνολικής τιμής. Το στίγμα της χρονιάς θα δώσει ο Ιούνιος, εκτιμούν στην αγορά καυσίμων. Αν το κλείσιμο της αξιολόγησης δεν αντιστρέψει τη πτωτική τάση στα καύσιμα αλλά το τσουνάμι των φόρων επιβαρύνει περαιτέρω τη καταναλωτική ψυχολογία, τότε οι άνθρωποι του χώρου φοβούνται ότι πτωτικά θα κυλήσει και η υπόλοιπη χρονιά.
Χρονοδιάγραμμα
– Τον Οκτώβριο τα νοικοκυριά αναμένεται να ξαναζήσουν ημέρες 2013 καθώς αυξάνεται ο φόρος στο πετρέλαιο θέρμανσης, ο οποίος αναμένεται να οδηγήσει σε αυξήσεις 7-8 λεπτά το λίτρο. Δεν έχουν περάσει παρά μερικά μόνο χρόνια από τότε που αρκετοί καταναλωτές αναζήτησαν φθηνότερες λύσεις για τη θέρμανσή τους, με τραγικά μερικές φορές αποτελέσματα.
– Τον Ιανουάριο του 2017 αυξάνεται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο ντίζελ κίνησης. Εκτιμάται ότι η αύξηση, μαζί με εκείνη του ΦΠΑ, μπορεί να φθάσει στα 11-12 λεπτά το λίτρο.
Επίσης από τον Ιανουάριο του 2017, αυξάνεται ο ΕΦΚ στη βενζίνη, που μεταφράζεται σε επιβάρυνση 5-6 λεπτών το λίτρο.
Θυμίζουμε ότι στο πρώτο τετράμηνο του 2016 η μείωση της απόδοσης στον ΦΠΑ και του ΕΦΚ των πετρελαιοειδών, του καπνού, και συνολικά των ενεργειακών προϊόντων, προσέγγισε τα 330 εκατ. ευρώ λόγω της μειωμένης κατανάλωσης και των χαμηλότερων διεθνών τιμών. Εξ ου και οι αποφάσεις από τη κυβέρνηση να αυξηθούν οι Ειδικοί Φόροι στα καύσιμα με στόχο την άντληση επιπρόσθετων εσόδων 530 εκατ. ευρώ.
Ο νέος στόχος θα πέσει έξω, όπως άλλωστε και ο προηγούμενος, πιστεύει με μια φωνή η αγορά.