Εργασιακά και ομαδικές απολύσεις θα καθορίσουν την εκταμίευση των 2,8 δισ. ευρώ
Δύσκολος για όλους αναμένεται ο Σεπτέμβρης, καθώς εκκινούν οι διαβουλεύσεις με τους εταίρους για τα Εργασιακά, η θετική έκβαση των οποίων θα εξασφαλίσει την διατήρηση της χρηατοδότησης της ελληνικής Οικονομίας
Παρά τις διαβεβαιώσεις του Υπουργείου Εργασίας, ότι δεν υφίσταται ζήτημα μείωσης των κατώτατων αποδοχών ή αλλαγών στις εργασιακές σχέσεις, το τοπίο παραμένει ρευστό και η αγωνία φορέων, εργαζομένων αλλά και εργοδοτών εντείνεται, διότι ουδείς επιθυμεί την επανάληψη του γνωστού σεναρίου των καθυστερήσεων και χρονοβόρων, μαραθώνιων διαβουλεύσεων.
Και μπορεί η ελληνική πλευρά να προσπαθεί να αποδώσει την ευθύνη των εκάστοτε τριβών στην «ιδεοληπτική εμμονή του ΔΝΤ» (κάτι το οποίο εν μέρει είναι αληθές), αλλά όλοι καλά γνωρίζουν ότι η προχθεσινή εισήγηση του γενικού εισαγγελέα του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, με την οποία κρίνεται ως ασύμβατος με το Κοινοτικό Δίκαιο ο παρεμβατικός ρόλος του εκάστοτε υπουργού Εργασίας [βλ. σχετικά: «Βόμβα» για τις διαπραγματεύσεις οι ομαδικές απολύσεις], έρχεται να θέσει εκ νέου την φθινοπωρινή ατζέντα των διαπραγματεύσεων.
Βεβαίως η εισήγηση δεν είναι δεσμευτική, ωστόσο το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο συνήθως την κάνει αποδεκτή. Η ελληνική πλευρά επιμένει στη διατήρηση του βέτο του υπουργού Εργασίας κατά τη διαδικασία λήψης της απόφασης έγκρισης ομαδικών απολύσεων κατόπιν αιτήματος μιας επιχείρησης, ωστόσο η νομικά τεκμηριωμένη και σύμφωνη προς την Κοινοτική Νομοθεσία θέση του εισαγγελέα του Ευρωδικαστηρίου δείχνει ότι αποτελεί θέση και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Υπενθυμίζεται πως η προηγούμενη ελληνική κυβέρνηση είχε παρακάμψει το όλο ζήτημα δίνοντας τη δυνατότητα λήψης της απόφασης για έγκριση ή όχι των ομαδικών απολύσεων στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας, υπό την προεδρία του γγ του Υπουργείου Εργασίας και όχι του υπουργού.
Ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος δηλώνει τώρα ότι παρακολουθεί στενά το όλο θέμα, υπογραμίζοντας ότι «η ουσιαστική προστασία από τις ομαδικές απολύσεις και η επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων αποτελούν προτεραιότητα της κυβέρνησης» στις επικείμενες διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς.
Επανέλαβε δε την θέση του, ότι όσοι επιμένουν στην αλλαγή του καθεστώτος των ομαδικών απολύσεων «επιμένουν σε ιδεοληπτικές θέσεις και θα βρεθούν και πάλι απομονωμένοι, όπως συνέβη και κατά τη διαπραγμάτευση του Ασφαλιστικού».
«Καυτό φθινόπωρο»
Όπως και να ΄χει, είναι βέβαιο πως από τον Σεπτέμβρη τίθεται και επίσημα στην ατζέντα των διαπραγματεύσεων με τους δανειστές μας το ζήτημα της μείωσης του εργασιακού κόστους, συμπεριλαμβανομένου ασφαλώς και του ζητήματος μείωσης του κατώτατου μισθού με απώτερο στόχο την εξίσωσή τους προς τους μισθούς της Ανατολικής Ευρώπης, ώστε να τα καταστεί η ελληνική οικονομία πιο ανταγωνιστική.
Συγκεκριμένα, από το φθινόπωρο θα τεθούν τα ακόουθα ζητήματα:
– Η κατάργηση των τριετιών στις κατώτατες αμοιβές
– Η αλλαγή του τρόπου λήψης των αποφάσεων για απεργιακές κινητοποιήσεις (οι θεσμοί ζητούν η απόφαση να λαμβάνεται με πλειοψηφία 50% + 1 της ΓΣ των εργαζομένων)
– Η επιμήκυνση του χρόνου προειδοποίησης (από 24 σε 48 ώρες) για την εκδήλωση της απεργίας
– Η άρση της απαγόρευσης του λοκ άουτ (ανταπεργία)
– Η αλλαγή του συνδικαλιστικού νόμου 1264/1982 με την άρση της προστασίας των συνδικαλιστών έναντι των απολύσεων, τον περιορισμό των συνδικαλιστικών αδειών και την αλλαγή του καθεστώτος χρηματοδότησης των συνδικάτων
Το δημοσίευμα του «Βήματος της Κυριακής», που αποκάλυπτε την πρόθεση των δανειστών (κυρίως του ΔΝΤ) να θέσουν στο τραπέζι τη μείωση του ετήσιου εργατικού κόστους μέσω της κατάργησης του 13ου και του 14ου μισθού στον ιδιωτικό τομέα προκάλεσε την ακραία αντίδραση του υπουργού Εργασίας, ο οποίος ξεπερνώντας κάθε όριο άρχισε να μιλάει για «σύστημα διαπλοκής» που δημιουργεί «τεχνητές ειδήσεις».
Περί κατάργησης 13ου και 14ου μισθού
Το θέμα της κατάργησης των «δώρων» έχει τεθεί κατ’ επανάληψη στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, όπως και η «ιδέα» του επιμερισμού του ποσού των δύο μισθών στους υπόλοιπους δώδεκα για τους ήδη εργαζομένους. Πέραν αυτών, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων αναμένεται να τεθεί και η κατάργηση των τριετιών ή του επιδόματος γάμου.
Τέλος, αλλάζει και ο τρόπος καθορισμού των κατώτατων αμοιβών, καθώς μετά το 2016 αυτές θα καθορίζονται με κυβερνητική απόφαση.
Σαφώς όλα τα παραπάνω σημαίνουν για τους εργαζόμενους μείωση αποδοχών.
Εργασιακός «Αρμαγεδδών»
Ο εργατολόγος καθηγητής Αλέξης Μητρόπουλος, πρόεδρος της Ένωσης για την Υπεράσπιση της Εργασίας και του Κοινωνικού Κράτους (ΕΝΥΠΕΚΚ), επιβεβαιώνει τον επικείμενο εργασιακό «Αρμαγεδδώνα», αναφερόμενος στην ψηφισμένη, από το 2012, υποχρέωση μείωσης του κατώτατου μισθού, έτσι ώστε να «ευθυγραμμισθεί» με τους μισθούς των χωρών της Ανατολικής Ευρώπης, αλλά και στη δυνατότητα που δίδεται στον υπουργό Εργασίας, από το τέλος του 2016, να διαμορφώνει τον κατώτατο μισθό με δική του απόφαση και όχι με συλλογικές διαπραγματεύσεις.
Στο δεύτερο Μνημόνιο (ν. 4046/2012 σελ. 713), τονίζει ο κ.Μητρόπουλος, είχε προβλεφθεί η σύγκλιση του ελληνικού κατώτατου μισθού με τους αντίστοιχους των χωρών της Κεντρικής και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Αναφερόταν ότι «τα μέτρα αυτά θα δώσουν τη δυνατότητα μείωσης της απόκλισης στο επίπεδο του κατώτατου μισθού σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας (Πορτογαλία, Κεντρική και ΝΑ Ευρώπη)».
Με τον νόμο 4093/2012 (υποπαρ. ΙΑ.11, σελ. 5612) μειώθηκε ο κατώτατος μισθός του ιδιωτικού τομέα σε 586,8 ευρώ, ενώ στην ίδια διάταξη προβλεπόταν κατάργηση όλων των επιδομάτων και των προσαυξήσεων, με την εξής αναφορά: «Πέραν της μηνιαίας τακτικής προσαύξησης λόγω προϋπηρεσίας, καμία άλλη προσαύξηση δεν περιλαμβάνεται στον νομοθετικώς καθορισμένο κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο».