Τι προβλέπει το συμπληρωματικό μνημόνιο – Σαρωτικές αλλαγές στον νόμο Δένδια
Δεύτερο γύρο ξεκαθαρίσματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων εκκινεί το συμπληρωματικό μνημόνιο που υπεγράφη χθες, καθορίζοντας ένα αυστηρό χρονοδιάγραμμα εντός του οποίου τράπεζες και ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να δράσουν με στόχο την αποτελεσματική τους διαχείριση.
Σε πρώτη φάση αλλάζει ριζικά το καθεστώς που έθετε ο (ανενεργός) νόμος Δένδια. Υπενθυμίζεται ότι το ζήτημα το είχε διεξοδικά συζητήσει τον Μάρτιο ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας με τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ) Γιάννη Στουρνάρα.
Συγκεκριμένα, αποφασίστηκε η επέκταση του πεδίου εφαρμογής του νόμου Δένδια, που σήμερα αφορά μόνο σε επιχειρήσεις με τζίρο έως 2,5 εκατ. ευρώ, με στο σύνολο των επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων, καθώς επίσης και η παράταση της εφαρμογής του σε όλα τα είδη χρεών.
Με άλλα λόγια, μέσα από τη δημιουργία κατάλληλου πλαισίου εξωδικαστικών συμβιβασμών για υπερχρεωμένες μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν συνολικά τα χρέη προς τράπεζες, Δημόσιο, ασφαλιστικά Ταμεία και προμηθευτές.
Αυτές οι αλλαγές θα πρέπει εντός του τρέχοντος μηνός να καθοριστεί και συμφωνηθεί μεταξύ της ελληνικής πλευράς και των Θεσμών, ώστε τον ερχόμενο Οκτώβριο να δημιουργηθεί το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο.
Στο Μνημόνιο αναφέρεται επίσης πως το νέο νομοθετικό πλαίσιο θα πρέπει να εισαγάγει βασικές αρχές για την αξιολόγηση της βιωσιμότητας και διατύπωση προτάσεων αναδιάρθρωσης του χρέους των επιχειρήσεων.
Έτσι, προβλέπεται η ίδρυση μηχανισμού συντονισμού και λήψης αποφάσεων μεταξύ των πιστωτών, χρήση fast-track δικαστηρίων επικύρωσης της συμφωνίας αναδιάρθρωσης αλλά και διευκόλυνση της έναρξης των διαδικασιών αφερεγγυότητας σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τα συμφωνηθέντα σχέδια αναδιάρθρωσης ή στην περίπτωση που ο οφειλέτης έχει αξιολογηθεί ως μη βιώσιμος.
Υπάρχει επίσης πρόβλεψη για θέσπιση διατάξεων για την εξασφάλιση του ότι οι δράσεις για την αναδιάρθρωση του χρέους, από ιδιωτικούς ή δημόσιους υπαλλήλους, με καλή πίστη, για το συμφέρον του δανειστή που εκπροσωπούν και σε συμμόρφωση με τις ισχύουσες διαδικασίες, θα είναι νόμιμες όσον αφορά την αστική και ποινική ευθύνη σύμφωνα με τις γενικές αρχές και τις ασφαλιστικές δικλείδες του υφισταμένου νομικού πλαισίου.
Άλλωστε η κυβέρνηση συμφώνησε οι εφαρμοστέες διαδικασίες να μπορεί να περιλαμβάνουν πρόσθετες διασφαλίσεις στις περιπτώσεις εκείνες που αφορούν σε πολύ μεγάλους οφειλέτες.
«Η κυβέρνηση θα εγγυηθεί για τις βασικές αρχές του ελέγχου βιωσιμότητας και για τα εργαλεία αναδιάρθρωσης, με γνώμονα την εξυγίανση των επιχειρήσεων, την αντικειμενική αξιολόγηση της βιωσιμότητας τους και την αξιοπρεπή διαβίωση των ελεύθερων επαγγελματιών, διαβεβαιώνει η ελληνική πλευρά.