Tο διαφαινόμενο «ναυάγιο» με τους Aζέρους φέρνει στο βάθος τη Snam
Για την έναρξη νέου διαγωνισμού στην περίπτωση του διαφαινόμενου ναυαγίου με τη SOCAR ετοιμάζεται η κυβέρνηση, καθώς τα σενάρια για μεταβίβαση του συνόλου του ποσοστού που θα πήγαινε από τη Socar στην ιταλική Snam δεν φαίνεται να προχωρούν.
Πρόκειται για το διαχειριστή του συστήματος αερίου στη γειτονική χώρα, που είχε δείξει ενδιαφέρον να μπει στο σχήμα του ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο της αναγκαστικής πώλησης μεριδίου του 66% από τους Αζέρους της Socar, που είχε συμφωνηθεί στο πλαίσιο της έγκρισης της πώλησης της ελληνικής εταιρίας από την ευρωπαϊκή επιτροπή ανταγωνισμού.
Όπως όλα δείχνουν η πώληση δεν θα προχωρήσει, ωστόσο το ιταλικό ενδιαφέρον φέρεται να παραμένει. Κύκλοι του υπουργείου Ενέργειας αφήνουν να εννοηθεί ότι αν η Socar αποσυρθεί, τότε ο διαγωνισμός για την πώληση του 66% του Διαχειριστή θα κηρυχθεί άγονος και θα επαναπροκηρυχθεί, προσθέτοντας ότι εκδηλώνεται ενδιαφέρον από ευρωπαϊκές εταιρίες, δείχνοντας προς την κατεύθυνση των Ιταλών.
Εκτιμούν δε ότι η ΕΕ δεν θα φέρει προσκόμματα σε μία τέτοια εναλλακτική, ιδιαίτερα αν ο διαγωνισμός επαναληφθεί με τους ίδιους όρους – πώληση του 66%, υπογραμμίζοντας με νόημα τα εμπόδια που έχει θέσει η ίδια η Κομισιόν στο deal με τους Αζέρους.
Το σκηνικό όπως διαμορφώνεται πλέον περιλαμβάνει από τη μία πλευρά το αρμόδιο υπουργείο που έχει ως προφανή στόχο να οδηγήσει την πώληση, που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, σε αδιέξοδο και από την άλλη τους ξένους επενδυτές να είναι απρόθυμοι να προχωρήσουν στην πώληση με τους ίδιους όρους. Σύμφωνα με κάποιες ανεπίσημες επαφές που είχαν γίνει, η πλευρά της Socar είχε διαμηνύσει ότι εφόσον υπάρξουν οποιεσδήποτε αλλαγές στους όρους ή στην περιουσιακή βάση της εταιρίας, τότε θα πρέπει να γίνουν και οι ανάλογες προσαρμογές στο τίμημα.
Υπό το πρίσμα αυτό φαίνεται ότι το ναυάγιο είναι αναπόφευκτο, με το υπουργείο να προσβλέπει σε αλλαγή του μοντέλου πώλησης του ΔΕΣΦΑ και την υιοθέτηση διάθεσης μειοψηφικού μεριδίου σε στρατηγικό επενδυτή κατά το πρότυπο της πώλησης του ΑΔΜΗΕ. Και μάλιστα στην περίπτωση που προχωρήσει ένα τέτοιο σενάριο, στο οποίο μάλιστα είχε αναφερθεί εμμέσως από βήματος της Bουλής ο κ. Σκουρλέτης, ως φαβορί για την πώληση εμφανίζεται επίσης, όπως και στον ΑΔΜΗΕ, μία ιταλική εταιρία η περίφημη Snam.
H διαφωνία Σκουρλέτη
Αρμόδιες κυβερνητικές πηγές εκτιμούν ότι οι Αζέροι δεν θα προχωρήσουν σε ανανέωση της εγγυητικής και εκφράζουν παράλληλα ανησυχίες για την πιθανότητα να κινηθούν νομικά αφού με βάση το ευρωπαϊκό δίκαιο αρμοδιότητα για τις αλλαγές στον κώδικα τιμολόγησης του ΔΕΣΦΑ έχει η ΡΑΕ (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας) και όχι ο υπουργός.
Μπορεί ένα ναυάγιο της συμφωνίας πώλησης του ΔΕΣΦΑ στη Socar που καρκινοβατεί από το 2013 να προσφέρει ικανοποίηση στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνο Σκουρλέτη, που έχει εκφράσει από την αρχή τη διαφωνία του στη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση, η κυβέρνηση ωστόσο θα βρεθεί ενώπιον ενός σημαντικού αδιεξόδου. Η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ αποτέλεσε προαπαιτούμενο της πρώτης αξιολόγησης από τους πιστωτές και τα έσοδα από την πώληση έχουν προϋπολογισθεί για το 2016.
Αυτό που προβληματίζει είναι πώς θα αναπληρωθούν τα έσοδα ύψους 188 εκατ. ευρώ που θα εισέπραττε το Δημόσιο από το συνολικό τίμημα των 400 εκατ. ευρώ που πρόσφερε η Socar για το 66% του ΔΕΣΦΑ. Ποσό 212 εκατ. ευρώ θα πήγαινε στα ταμεία των ΕΛΠΕ για τη διάθεση στη Socar του 35% που κατέχουν στον ΔΕΣΦΑ.
Tο σχέδιο της PAE για τα τέλη
Οι αυξήσεις στα τέλη δικτύου (που πληρώνει ο καταναλωτής και εισπράττει ο ΔΕΣΦΑ) δεν θα ξεπεράσουν το 30% και συνεπώς δεν θα υπάρξει υπέρμετρη επιβάρυνση της βιομηχανίας και των νοικοκυριών στη συνέχεια σύμφωνα με το σχέδιο που ετοιμάζει η ΡΑΕ.
Οι επικείμενες κινήσεις της ΡΑΕ αφορούν:
• πρώτον, τη μείωση του επιτοκίου με το οποίο επιβαρύνεται η οφειλή για όσο χρόνο δεν καταβάλλεται η «ανακτήσιμη διαφορά». Ο λόγος για τα ποσά εκείνα τα οποία έχει επενδύσει στο παρελθόν ο ΔΕΣΦΑ, αλλά δεν έχουν ανακτηθεί ακόμα στο σύνολό τους και θα πρέπει να ανακτηθούν μέσα από το ετήσιο έσοδο σε βάθος 20ετίας, όπως προβλέπεται από τον κανονισμό τιμολόγησης. Όσο τα ποσά παραμένουν μη ανακτήσιμα, τόσο τοκίζονται με επιτόκιο 10% το χρόνο.
• δεύτερον, την αλλαγή του κανονισμού τιμολόγησης ώστε να μειωθεί η απόδοση του επενδυμένου κεφαλαίου (Wacc) που αναγνωρίζεται ως εύλογη για το ΔΕΣΦΑ, δηλαδή 11% το χρόνο, και η οποία είναι συμφωνημένη με την SOCAR από το 2012. Οι κινήσεις αυτές δείχνουν ότι το Υπουργείο Ενέργειας, παρά τις αντιδράσεις των Αζέρων και την πιθανότητα να ναυαγήσει το deal, όχι μόνον δεν κάνει πίσω στην υπόθεση των αλλαγών που έχει δρομολογήσει, αλλά αντίθετα σκοπεύει να ολοκληρώσει τις κινήσεις αυτές στο αμέσως επόμενο διάστημα.
Υπενθυμίζεται ότι με την τροπολογία Σκουρλέτη νομοθετήθηκε η μείωση της “ανακτήσιμης διαφοράς” των 829 εκατ. ευρώ που έχει λαμβάνειν ο ΔΕΣΦΑ από προηγούμενα χρόνια. Βάσει της τροπολογίας, αφαιρούνται για τα έτη 2012-15 από τον υπολογισμό της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης (ΡΠB) του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) οι επιχορηγήσεις, οι οποίες είχαν ενσωματωθεί στο μετοχικό κεφάλαιο του Διαχειριστή κατά τη σύσταση της εταιρίας το 2007. Ως εκ τούτου, μειώνεται η ΡΠB του Διαχειριστή για τα παραπάνω έτη, κατά περίπου 200 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον με την τροπολογία η ανακτήσιμη διαφορά των ετών 2006 – 2010 η οποία είχε οριστεί το 2012 σε 319 εκατ. ευρώ επανακαθορίζεται στα 213 εκατ. ευρώ.
Από την Έντυπη Έκδοση