Τα ενεργειακά επί τάπητος – Κομβικής σημασίας ο ρόλος της Ελλάδας
Η προώθηση των ενεργειακών διασυνδέσεων των χωρών της Ανατολικής Μεσογείου με την Ευρωπαϊκή Ένωση θα βρεθεί στο επίκεντρο της συνάντησης των υπουργών Ενέργειας Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ που προγραμματίζεται σήμερα Τετάρτη στην Αθήνα.
Η συνάντηση στην οποία πρόκειται να συμμετάσχουν ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης, ο Κύπριος υπουργός Ενέργειας Γιώργος Λακκοτρύπης και ο υπουργός Υποδομών, Ενέργειας και Υδάτων του Ισραήλ Yuval Steinitz, γίνεται σε συνέχεια της συνάντησης των ηγετών των τριών χωρών που πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο στη Λευκωσία, όπου οι κ. Αλ. Τσίπρας, Ν. Αναστασιάδης και Μπ. Νετανιάχου συμφώνησαν να προωθήσουν ενεργειακά δίκτυα με στόχο την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας των τριών χωρών και της ευρύτερης περιοχής.
Τα σχέδια που βρίσκονται στο τραπέζι περιλαμβάνουν -μεταξύ άλλων- την ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου με την Ε.Ε. μέσω Ελλάδας όπως και την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου από την περιοχή της ΝΑ Μεσογείου προς την Ελλάδα και εν συνεχεία προς την Ιταλία. Πρόκειται για το καλώδιο EuroAsiaInterconnector και τον αγωγό East Med που έχουν ενταχθεί και στον κατάλογο των έργων κοινού ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest, PCI) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Και τα δύο έργα σχεδιάζονται με ενδιάμεσο σταθμό την Κρήτη, ενώ οι πρώτες τεχνικές μελέτες που έχουν γίνει δείχνουν ότι είναι εφικτά από κατασκευαστικής πλευράς.
Αναλυτικά, ο αγωγός φυσικού αερίου σχεδιάζεται να μεταφέρει έως και 16 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ιταλία μέσω Ελλάδας. Η χάραξη περιλαμβάνει 200 χλμ. υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο, 700 χλμ. υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη, 400 χλμ . υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο και 600 χλμ. χερσαίου αγωγού από την ηπειρωτική Ελλάδα μέχρι το σημείο διασύνδεσης με τον αγωγό Ποσειδών στην Θεσπρωτία.
Αντίστοιχα, η ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας σχεδιάζεται με ενδιάμεσο σταθμό τη θέση Κορακιά στην Κρήτη και από εκεί με υποβρύχιο καλώδιο προς την Αττική. Το έργο συνδέεται εκ των πραγμάτων και με την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης που προωθεί ο ΑΔΜΗΕ.