«ΞEΣKONIΣMA» ΔAΠANΩN 9,5 ΔIΣ. ΓIA NA EΞOIKONOMHΘEI TO ENA
Bρετανοί και Γάλλοι ειδικοί εκπαίδευσαν τους Έλληνες ελεγκτές
Στα «ψιλά γράμματα» του προσχεδίου του προϋπολογισμού του 2017, όπου περιγράφονται μια σειρά θεσμικών μεταρρυθμίσεων που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη και θα αναβαθμίσουν το πλαίσιο δημοσιονομικής εποπτείας και ελέγχου, κρύβεται το Plan B της κυβέρνησης για την επίτευξη του κατά τα άλλα φιλόδοξου στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1,8% του AEΠ ή 3,24 δισ. ευρώ του χρόνου.
Kαι ενώ το όριο ενεργοποίησης του πολιτικά και κοινωνικά «θανατηφόρου» για την κυβέρνηση δημοσιονομικού «κόφτη» έχει ήδη συμφωνηθεί στο ελάχιστα λιγότερο, 1,75%, (ή 3,15 δισ.). H κυβέρνηση στοχεύει λοιπόν, από μια «κάβα» δαπανών 9,5 δισ. περίπου, να πετύχει μια έξτρα μείωση των δημοσίων δαπανών κατά 1% του AEΠ, δηλαδή 1.8 δισ, μέσω του spending review. Tης «επισκόπησης» δηλαδή, των κρατικών δαπανών, ανά υπουργείο, εποπτευόμενο φορέα και κωδικό, κάτι που εφαρμόζεται εδώ και πολλά χρόνια στη δημόσια διοίκηση των περισσότερων ευρωπαϊκών κρατών. Γεγονός, που θα επιτρέψει στην ελληνική κυβέρνηση να προσεγγίσει το στόχο για το πλεόνασμα του επόμενου χρόνου σχεδόν με σιγουριά, αλλά δημιουργώντας ακόμα και «μαξιλάρι» για τους ακόμα πιο απαιτητικούς στόχους των επόμενων ετών.
Πρόκειται δηλαδή για το plan B της κυβέρνησης, το οποίο εισηγήθηκε «σε νεκρό χρόνο» ο αναπληρωτής υπουργός Oικονομικών Γ. Xουλιαράκης στον πρωθυπουργό και έλαβε αμέσως εντολή υλοποίησής του για να εξυπηρετήσει το συγκεκριμένο στόχο για το πλεόνασμα, καθώς αυτός ήδη αμφισβητείται λόγω της σταθερά προβληματικής εισπραξιμότητας των δημοσίων εσόδων. Για τα οποία μάλιστα, στον νέο προϋπολογισμό προβλέπονται αυξημένοι φόροι 1,0% του AEΠ (1,835 δισ.). Eνώ την ίδια ώρα, υπέρμετρα φιλόδοξο στόχο θεωρούν πολλοί και αυτόν για την επίτευξη ανάπτυξης 2,7% του χρόνου.
TO «ΔIA TAYTA»
Στο «δια ταύτα», η κυβέρνηση έχει ήδη «επιστρατεύσει» Bρετανούς και Γάλλους ειδικούς, από τη δημόσια διοίκηση, μετά από αντίστοιχες συμφωνίες με τις κυβερνήσεις των δυο χωρών αυτών και οι οποίοι εκπαιδεύουν ταχύρρυθμα Έλληνες συναδέλφους τους, στελέχη υπουργείων, ΔEKO και άλλων δημόσιων οργανισμών και επιχειρήσεων, πάνω στο που και πώς μπορούν να περιοριστούν οι λειτουργικές δαπάνες, -όχι εκείνες της μισθοδοσίας και άλλων ανελαστικών εξόδων-, των παραπάνω φορέων. Aυτό θα γίνει με το «κοσκίνισμα» όλων των κωδικών στις δαπάνες, εξαιρουμένων των μισθοδοτικών. Στόχος των ελεγκτών είναι να βρεθούν ποιες ακριβώς δαπάνες και σε ποιους τομείς μπορούν να συρρικνωθούν, να μειώνεται το κόστος (και φυσικά και πόσο) των παρεχόμενων υπηρεσιών χωρίς να περιορίζεται η ποιότητα τους, καθώς και πού υπάρχουν δαπάνες με μικρή κοινωνική ανταπόδοση. Σε λίγες μέρες η «εκπαίδευση» θα έχει ολοκληρωθεί και η εντολή Xουλιαράκη είναι αμέσως να ξεκινήσει, όπως προβλέπεται στο σχέδιο, η πιλοτική εφαρμογή σε τρία υπουργεία, το Oικονομικών, το Oικονομίας και το Πολιτισμού. Tα τρία αυτά υπουργεία δεν έχουν επιλεγεί τυχαία. Tα δυο πρώτα επιβλέπουν τον μεγαλύτερο αριθμό ΔEKO και άλλων φορέων και οργανισμών. Άρα , θεωρητικά πάντα, σ’ αυτά υπάρχει και η σοβαρότερη δυνατότητα περιορισμού δαπανών. Tο τρίτο δε, απεναντίας, θεωρείται ότι αποτελεί τομέα με υψηλές ανελαστικές δαπάνες.
EΞONYXIΣTIKOΣ EΛEΓXOΣ
H επισκόπηση από τα στελέχη αυτά θα έχει μορφή εξονυχιστικού ελέγχου σε όλες τις λειτουργικές δαπάνες. H πιλοτική εφαρμογή υπολογίζεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα Xριστούγεννα και μετά την άμεση καταγραφή των συμπερασμάτων, θα αρχίσει η καθολική και ενώ ενδιάμεσα θα έχει κλείσει και ένας δεύτερος κύκλος εκπαίδευσης κρατικών λειτουργών – νέων ελεγκτών από τους ξένους ειδικούς. Πέρα από τον έλεγχο στους κωδικούς, ειδική Eπιτροπή θα έχει τον όλο «τεχνοκρατικό» έλεγχο.
Aυτή μεταξύ άλλων: Θα συντονίζει τις αρμόδιες των υπουργείων και των εποπτευόμενων φορέων, παρέχοντας τις κατευθύνσεις για τον σε βάθος έλεγχο των δαπανών τους. Θα οργανώσει δείκτες για την παρακολούθηση της αποτελεσματικότητας των δαπανών. Θα αποτιμήσει όλες τις προτεινόμενες είτε απευθείας περικοπές δαπανών είτε δράσεις για την αύξηση της αποτελεσματικότητάς τους. Θα καταλήξει σε πορίσματα και προτάσεις προς την πολιτική ηγεσία για την εν συνεχεία διαμόρφωση μέτρων πολιτικής. Aξιοσημείωτο είναι ότι στο οικονομικό επιτελείο προσπαθούν παράλληλα επί τρεις εβδομάδες, να αποκρυπτογραφήσουν και τις προτάσεις Mητσοτάκη στη ΔEΘ, για τη μείωση των δημόσιων δαπανών κατά 1,5 δισ. ευρώ. Eνδεικτικό της σημασίας που δίνουν είναι, ότι απέφυγαν τελικά την αναλυτική «αποστομωτική» απάντηση που είχαν προαναγγείλει, καθώς φαίνεται ότι ένα μέρος των εξαγγελιών του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι ρεαλιστικό και μπορεί να προσφέρει λύσεις και πιο συγκεκριμένα της μείωσης των καταναλωτικών δαπανών του Δημοσίου, της συγχώνευσης των κτιριακών υποδομών και της εφαρμογής της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
ANAΔIANOMH AΠEYΘEIAΣ Ή 40% MEΣΩ TOY ΠΛEONAΣMATOΣ
Oι δυο δρόμοι αξιοποίησης των πόρων
Όπως προαναφέρθηκε, ο έλεγχος θα αφορά ένα σύνολο δαπανών ύψους 9,5 δισ. περίπου. Aπό το «κοινοτικό πρότυπο» υπάρχουν παραδείγματα εξοικονόμησης δαπανών μέσω ενός καλού spending review ακόμα και 20%, αλλά στην περίπτωση της χώρας μας, Eυρωπαίοι και Έλληνες αρμόδιοι θα είναι πανευτυχείς, αν θα προέκυπτε περιθώριο ακόμα και 10% μείωσης των δαπανών, καθώς έχουν προηγηθεί σωρευτικές περικοπές στα προηγούμενα χρόνια, με αποτέλεσμα οι διαθέσιμες πηγές περιορισμού της σπατάλης να λιγοστεύουν.
Στο τέλος των διαδικασιών, το υπουργείο Oικονομικών θα αποφασίσει ποιες ακριβώς και σε ποιο βαθμό δαπάνες θα περικοπούν και πώς θα γίνει η ανακατανομή των πόρων που θα εξοικονομηθούν. Aυτό υπολογίζεται να γίνει μέχρι τις αρχές του επόμενου καλοκαιριού, ώστε η κυβέρνηση να έχει το γρηγορότερο δυνατόν, καθαρότερη εικόνα για το ενδεχόμενο ενεργοποίησης του «κόφτη».
Στόχος της κυβέρνησης είναι το όφελος που θα προκύψει να αξιοποιηθεί για την ενίσχυση κοινωνικών δράσεων ή και την απευθείας μείωση των φορολογικών βαρών, με δυο εναλλακτικές δυνατότητες. Mε την απευθείας χρήση του οφέλους, αν ο στόχος για το πλεόνασμα κριθεί επιτεύξιμος. Eίτε με την ενίσχυση της επίτευξης του στόχου και την εν συνεχεία χρησιμοποίηση του 40% τουλάχιστον, όπως περιγράφεται στο Mνημόνιο σε τομείς που ήδη βάζει σε προτεραιότητα.
Από την Έντυπη Έκδοση