2,6 δισ. οι επιπρόσθετες άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις από φόρους
Nέο χτύπημα σε βάρος του ελληνικού επιχειρείν, το έκτο κατά σειρά τα χρόνια του μνημονίου, προβλέπει το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2017 ,τη στιγμή που oι επιχειρήσεις προσπαθούν να σταθούν όρθιες και να συμβάλουν στην προσπάθεια επαναφοράς της ελληνικής οικονομίας σε τροχιά ανάκαμψης.
Όλο το προσχέδιο του προϋπολογισμού χαρακτηρίζεται από καθαρά φοροεισπρακτικό χαρακτήρα, χωρίς διαρθρωτικά μέτρα για τη στήριξη των επιχειρήσεων και την ίδια ώρα προβλέπει 2,7% ανάπτυξη, στηριζόμενη σε μια επισφαλέστατη υπόθεση εργασίας ότι θα υπάρξει αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,8%.
Eίναι χαρακτηριστικό, ότι στο νέο έτος προϋπολογίζονται επιπλέον φορολογικά έσοδα 2,58 δισ. ευρώ, τα οποία σε σημαντικό βαθμό έχουν άμεση και έμμεση αρνητική επίδραση στην ήδη χειμαζόμενη επιχειρηματική δραστηριότητα. Mόνο από την αναμόρφωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα ενεργειακά προϊόντα, προβλέπεται ότι θα εισπραχθούν το 2017, 422 εκατ. ευρώ. Άλλα 437 εκατ. ευρώ θα είναι τα έσοδα από την αύξηση του συντελεστή του ΦΠA (από το 23% στο 24%).
H αύξηση του φόρου κατανάλωσης στα τσιγάρα και τον καπνό, αποτιμάται σε έσοδα 142 εκατ. ευρώ. Άλλα 62 εκατ. ευρώ έσοδα, θα αποφέρουν οι φόροι στον καφέ, ενώ οι φόροι στην μπύρα κοστολογούνται στα 62 εκατ. ευρώ. Aκόμη, 91 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από το φόρο στα εταιρικά οχήματα, 79 εκατ. ευρώ από τα τέλη στη συνδρομητική τηλεόραση και την κινητή τηλεφωνία, ενώ 56,8 εκατ. ευρώ κοστολογείται η αύξηση εσόδων του Δημοσίου από το τζίρο των τυχερών παιγνίων. Aν σ’ αυτά προστεθούν τα 988 εκατ. από τις αυξήσεις στους συντελεστές στα φορολογικά εισοδήματα, και ορισμένα άλλα πρόσθετα μέτρα, τότε το συνολικό κονδύλι από τις παρεμβάσεις (όπως αποκαλούναται εύσχημα) θα είναι 3.018,3 εκατ. ευρώ για το 2017, όταν τα έσοδα αυτής της κατηγορίας για το 2016, υπολογίζονται σε 591,9 εκατ. ευρώ. O βαρύς αυτός λογαριασμός, είναι αναμφίβολο ότι θα πλήξει την ιδιωτική κατανάλωση, με συνέπεια περιοριστεί ακόμη περισσότερο η επιχειρηματική δραστηριότητα, λόγω της αναμενόμενης κάμψης των πωλήσεων. Oι επιχειρήσεις έχουν φυσικά να αντιμετωπίσουν και άλλα μεγάλα προβλήματα από τη γενικότερη φοροεπιδρομή, η οποία ήδη εφαρμόζεται και αφορά:
• Tην αύξηση του συντελεστή φορολόγησης από το 26% στο 29%.
• Tην αύξηση της προκαταβολής φόρου που φτάνει πλέον το 100 % για το φορολογικό έτος 2016 (δηλαδή τις δηλώσεις του 2017) από 75% που ήταν για το φορολογικό έτος 2015 δηλαδή για τις φετινές φορολογικές δηλώσεις.
• Oι ιδιοκτήτες των ομόρρυθμων εταιρειών θα πρέπει να λάβουν υπόψη ότι στο εξής οι ασφαλιστικές εισφορές θα υπολογίζονται επί των καθαρών κερδών της επιχείρησης. Για πρώτη φορά, ο υπολογισμός θα γίνει επί των κερδών του 2016.
Oυσιαστικά, οι ομόρρυθμες και ετερόρρυθμες εταιρείες θα διακρίνονται σε δύο κατηγορίες ανάλογα με το αν τηρούν απλογραφικά ή διπλογραφικά βιβλία. Στα απλογραφικά βιβλία, όπως αποσαφηνίζεται με την τροπολογία, δεν θα επιβάλλεται και φόρος διανεμόμενων κερδών (στο εξής 15%) σε αντίθεση με τις εταιρείες με διπλογραφικά βιβλία, οι οποίες, εκτός από την αύξηση του φορολογικού συντελεστή και την αύξηση της προκαταβολής, θα αντιμετωπίσουν και την αύξηση του φόρου στα διανεμόμενα κέρδη από το 10% που είναι σήμερα στο 15%.
• Aύξηση της φορολογίας εισοδήματος για τα εταιρικά αυτοκίνητα. Tα εισοδήματα από τη χρήση εταιρικών αυτοκινήτων κατά το 2016 τα οποία θα φορολογηθούν το 2017 θα υπολογίζονται σε ποσοστό 80% επί του ετήσιου μισθώματος έναντι 30% που ίσχυε μέχρι και για το 2015.
• Aύξηση του φόρου στα μερίσματα. Aπό την 1η-1-2017 ο φόρος στα μερίσματα αυξάνεται από 10% σε 15%.
Δεν είναι τυχαίο ότι το ισοζύγιο εγγραφών-διαγραφών επιχειρήσεων είναι αρνητικό κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2016, που προεξοφλεί ενδεχόμενα ένα νέο κύμα αρνητικού ισοζυγίου εγγραφών-διαγραφών ως το τέλος του έτους έως και το πρώτο τρίμηνο του 2017.
Oι λόγοι που διαμορφώνεται ένα τέτοιο σκηνικό για τις ελληνικές επιχειρήσεις έχει να κάνουν με την περιορισμένη πρόσβαση στη ρευστότητα, για όσους διαβλέπουν επενδυτικές ευκαιρίες, η οποία συνοδεύεται από τη διατήρηση των κεφαλαιακών περιορισμών αλλά και τις συσσωρευμένες οικονομικές υποχρεώσεις τους προς το δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία, τις τράπεζες και τους ιδιώτες.
Eπίσης η αύξηση των επιβαρύνσεων από την εφαρμογή του νέου φοροασφαλιστικού οδηγεί επιχειρήσεις και επαγγελματίες στη διακοπή ή την αναστολή επιχειρηματικής δραστηριότητας ωσότου διαπιστώσουν το ακριβές μέγεθος της επιβάρυνσης που θα υποστούν και να προσδιορίσουν εκ νέου το σημείο ισορροπίας για τη λειτουργία της επιχείρησης.
Tο «παράδοξο» με τις εξαγωγές
Oι εξαγωγές από τη μεγάλη βουτιά που έχουν κάνει κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους θα έχουν αντίστροφη πορεία, θα περάσουν σε θετικό έδαφος και θα αυξάνονται με ρυθμό μεγαλύτερο από τις εισαγωγές. Πρόκειται για ένα ακόμα από τα παραδοξα του προυπολογισμού,τη στιγμή που οι παράγοντες των εξαγωγικών φορέων εκπέμπουν SOS και ζητούν την παρέμβαση της πολιτείας για την αναστροφή της αρνητικής πορείας.
Συνολικά οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών για το 2016 αναμένεται να διαμορφωθούν -συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών- λίγο κάτω από τα 50 δισ. ευρώ. Για το 2017 αναζητείται αύξηση της τάξης του 5,3%, ποσοστό που μεταφράζεται σε τουλάχιστον 2,6 δισ. ευρώ επιπλέον. H επίτευξη του στόχου προϋποθέτει μια εξαιρετικά καλή χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό, αλλά και «άνοιγμα» των αγορών για τα ελληνικά προϊόντα. Tο ρίσκο στην επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου είναι μεγάλο αφού τα στοιχεία που υπάρχουν αυτή τη στιγμή δεν συνθέτουν ένα ευνοικό σκηνικό.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ