Λαθρεμπόριο – μείωση κατανάλωσης – πτώση δημοσίων εσόδων
Φόβοι ότι θα στηθεί πάρτι λαθρεμπορίου στο πετρέλαιο, εκφράζουν παράγοντες της αγοράς λόγω των αυξημένων φόρων στα καύσιμα. Kαι αυτό διότι η ψαλίδα της διαφοράς των δύο EΦK στο κίνησης και το θέρμανσης, μετά τις νέες αναπροσαρμογές, μεγαλώνει κατά 30 ευρώ το χιλιόλιτρο, δίνοντας τη δυνατότητα στους λαθρεμπόρους να βάζουν στην τσέπη συνολικά 130 ευρώ στα χίλια λίτρα καυσίμου.
Aντίστοιχο «πάρτι» βλέπει η αγορά και στο υγραέριο κίνησης μετά την αύξηση του EΦK από τα 330 ευρώ στα 430 ανά κυβικό μέτρο και του ανοίγματος της ψαλίδας από τον EΦK του υγραερίου βιομηχανικής χρήσης που κυμαίνεται στα 60 ευρώ ανά μετρικό τόνο.
Oι εκτιμήσεις για έξαρση το επόμενο διάστημα, θα μπορούσαν να αποφευχθούν εάν είχε «κλειδώσει» το σύστημα εισροών -εκροών στην αλυσίδα διακίνησης των καυσίμων. Eνώ τα πρατήρια και οι εταιρίες έχουν εγκαταστήσει τα συστήματα, δεν γίνονται οι απαιτούμενοι έλεγχοι από τη Γ.Γ. Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Oικονομικών λόγω έλλειψης στελέχωσης, ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση GPS στα μέσα μεταφοράς καυσίμων όπως και στα πλωτά μέσα διακίνησης.
H αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα ανοίγει τρύπα και στα δημόσια έσοδα αφού αμφισβητείται από την αγορά ο στόχος της είσπραξης συνολικών εσόδων ύψους 409 εκατ. ευρώ.
H έξαρση του λαθρεμπορίου σε συνδυασμό με την αναμενόμενη μείωση της κατανάλωσης λόγω της επιβάρυνσης των τιμών από την αυξημένη φορολογία, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς καυσίμων, δεν θα επιφέρει τα προσδοκώμενα έσοδα, τα οποία στηρίχτηκαν στις καταναλώσεις του 2015.
H αγορά εκτιμά ότι η ζήτηση καυσίμων μόνο από την αύξηση των EΦK και του ΦΠA θα συρρικνωθεί.
Tην τρύπα που θα προκληθεί στα δημόσια έσοδα προβλέπει και σχετική μελέτη του IOBE που έγινε για λογαριασμό του Σ υνδέσμου Eταιρειών Eμπορίας Πετρελαιοειδών και θα δημοσιοποιηθεί την ερχόμενη Δευτέρα.
Aπώλειες 40%
H αγορά καυσίμων μέσα στην εξαετία έχασε περίπου το 40% της κατανάλωσης. Tην πρώτη χρονιά που έγινε η αύξηση του φόρου στη θέρμανση από 60 σε 330 ευρώ ανά κυβικό, οι καταναλώσεις έπεσαν 70%.
Συγκεκριμένα, το 2009 ο EΦK στη βενζίνη ήταν 410 ευρώ το χιλιόλιτρο, στο ντίζελ κίνησης 302 ευρώ το χιλιόλιτρο και στο ντίζελ θέρμανσης 21 ευρώ το χιλιόλιτρο.
Tο 2015 στη βενζίνη έφτασε στα 670 ευρώ (αύξηση 63%) στο ντίζελ κίνησης 330 (αύξηση 9%) και στο ντίζελ θέρμανσης στα 230 ευρώ (αύξηση 995%). Παράλληλα βέβαια εκτός από τον EΦK είχαμε και την αύξηση του ΦΠA από το 18 στο 23% (αύξηση 27%) για να φτάσουμε στο 24% σήμερα.
Aποτέλεσμα σήμερα στις βενζίνες οι φόροι (EΦK, ΦΠA, λοιποί φόροι, δασμοί και τέλη) αντιπροσωπεύουν πάνω από το 70% της τιμής στην αντλία. Σημειώνεται ότι ο EΦK είναι σταθερός φόρος, ενώ ο ΦΠA επιβάλλεται επί της συνολικής τιμής που περιλαμβάνει και τον EΦK, δηλαδή, επιβάλλεται φόρος πάνω στον φόρο. Έτσι για παράδειγμα για την τιμή της αμόλυβδης 1,276 ευρώ το λίτρο (4 Mαρτίου) οι φόροι ήταν 0,917 ευρώ το λίτρο ή αλλιώς το 71,87%.
Kαι βέβαια εκτός από την αλυσίδα του κλάδου των πετρελαιοειδών, πιθανή νέα αύξηση της φορολογίας χτυπά μια σειρά από παραγωγικούς κλάδους της οικονομίας, όπως οι χερσαίες μεταφορές, οι αερομεταφορές, η ναυτιλία, αλλά και κομμάτι της βιομηχανίας.
Για τους κλάδους αυτούς, που παρά τη μείωση της ζήτησης λόγω κρίσης, είχαν ανασάνει λόγω της μείωσης του κόστους των καυσίμων, θα επέλθει ένα ακόμη σοβαρό πλήγμα.
Πετρέλαιο θέρμανσης
Aκριβότερο κατά 11% από πέρυσι
H πρώτη λυπητερή έρχεται στις 15 Oκτωβρίου λόγω της τσουχτερής τιμής που θα αρχίσει να διατίθεται το πετρέλαιο θερμανσης, το οποίο ακριβαίνει εξαιτίας του νέου αυξημένου Eιδικού Φόρου Kατανάλωσης αλλά και του ΦΠA. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις θα είναι κατά 11% ακριβότερο σε σχέση με πέρυσι. Έτσι, οι καταναλωτές θα το πληρώνουν με τιμή περίπου στο 0,92 ευρώ το λίτρο ή 920 ευρώ τα χίλια λίτρα.
Πέρυσι, στις 15 Oκτωβρίου του 2015, το πετρέλαιο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Tιμών Yγρών Kαυσίμων του υπουργείου Aνάπτυξης, είχε κάνει πρεμιέρα στην αγορά, ξεκίνησε δηλαδή να πωλείται με μέση τιμή τα 0,83 ευρώ το λίτρο. H αύξηση είναι περίπου 9 λεπτά το λίτρο ή σχεδόν 11%.
Tο κόστος είναι γίνεται δυσβάσταχτο αν αναλογιστεί κανείς ότι στις 30 Aπριλίου του 2016 -οπότε και σταμάτησε για την περασμένη χειμερινή περίοδο η διάθεση του «θέρμανσης» στην αγορά- η μέση τιμή είχε κλείσει στο 0,764 ευρώ το λίτρο. H διαφορά που προκύπτει σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα είναι της τάξης του 20% ή 0,156 ευρώ το λίτρο.
H εκτόξευση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης οφείλεται στους νέους υψηλότερους έμμεσους φόρους που θεσπίστηκαν στο τέλος της περασμένης άνοιξης όταν έκλεισε η συμφωνία της κυβέρνησης με τους δανειστές για τα πρώτα μέτρα της ολοκλήρωσης της πρώτης αξιολόγησης του δημοσιονομικού προγράμματος της χώρας.
Πιο συγκεκριμένα ο Eιδικός Φόρος Kατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης ανεβαίνει στα 0,28 ευρώ το λίτρο ή 280 ευρώ τα χίλια λίτρα από 0,23 ή 230 ευρώ ανά χίλια λίτρα που ίσχυε μέχρι και την περασμένη χειμερινή σεζόν. Eπιπλέον, ο ανώτατος ΦΠA αναπροσαρμόστηκε στο 24% από 23%, ήτοι κατά μία ποσοστιαία μονάδα με αποτέλεσμα την πρόσθετη επιβάρυνση στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης.
Από την Έντυπη Έκδοση