Φόβοι για επανάληψη όσων συνέβησαν στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ
Σε νέα τροχιά τίθεται το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, μετά την -προσωρινή έστω- αντιμετώπιση της εσωτερικής κρίσης που δημιούργησε στο ΤΑΙΠΕΔ το ζήτημα της προεδρίας του και ενώ οι εκκρεμότητες που παραμένουν δημιουργούν έναν ασφυκτικό περιβάλλον.
Μετά τον ΟΛΠ, σειρά παίρνει τώρα η αποκρατικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), υπό τον φόβο ότι θα επαναληφθούν όσα συνέβησαν κατά την διαδικασία ιδιωτικοποίησης του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας. Κι αυτό γιατί, εκτός από μια μεγάλη μερίδα εργαζομένων και συνδικαλιστών, και η τοπική αυτοδιοίκηση έχει εκφράσει αντιρρήσεις για την εκχώρηση του α’ προβλήτα στον Δήμο Θεσσαλονίκης, όπως άλλωστε είχε δεσμευτεί και ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας από του βήματος της ΔΕΘ.
Ήδη το ζήτημα της αποκρατικοποίησης του ΟΛΘ έχει περάσει από «χίλια κύματα», με επανειλημμένες αναβολές και χρονικές μεταθέσεις διαδικασιών και πρακτικών απαραιτήτων για την ολοκλήρωσή της. Τελευταία αναβολή σημειώθηκε τον Σεπτέμβριο, όταν η διαδικασία μετατέθηκε για τον ερχόμενο Ιανουάριο. Ωστόσο, την προηγούμενη Παρασκευή, στο πλαίσιο επιτάχυνσης των διαδικασιών που προωθεί το ΔΣ του Ταμείου, αποφασίστηκε οι ενδιαφερόμενοι να δράσουν αυτόνομα και όχι απαραιτήτως ως κοινοπραξία.
Αυτό σημαίνει ότι τόσο οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) όσο και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που είχαν συστήσει κοινοπραξία για την παραχώρηση του 67% (51% και 16% σε δεύτερη φάση) του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΘ, θα λειτουργήσουν αυτόνομα.
Παρά το ότι οι αρχικοί «μνηστήρες» στην πορεία μειώθηκαν σε αριθμό, νέα σχήματα και συμμαχίες αναδύονται: Μετά την APM Terminals (θυγατρική της δανέζικης Maersk), την ιαπωνική Mitsui, την βρετανική P&O Steam Navigation Company του ομίλου Dubai Ports και την Ιnternational Container Terminal Services (ICTS) από τις Φιλιππίνες, η γερμανική επενδυτική εταιρεία Deutsche Invest Equity Partners, εμφανίζεται τώρα με κοινοπρακτικό σχήμα, ενώ απομένει να δούμε εάν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα συνεχίσει την συμμετοχή της αυτόνομα ή μέσω κοινοπραξίας.
Ένα ζήτημα ακόμη είναι αυτό των δεσμεύσεων για επενδύσεις, από την πλευρά του παραχωρησιούχου. Ο πρωθυπουργός είχε δεσμευτεί, κατά την ομιλία του στην ΔΕΘ, ότι στο διάστημα 2017-2021 θα υλοποιηθούν συνολικές επενδύσεις 180 εκατ. ευρώ, έναντι του αρχικού πλάνου που έκανε λόγο για επενδύσεις σε α΄ φάση 300 εκατ. ευρώ και σε β΄ φάση 220 εκατ. ευρώ.
Στο επίκεντρο των επενδύσεων που πρέπει να υλοποιηθούν, καθώς τα τελευταία σημαντικά έργα υποδομής στον λιμένα χρονολογούνται από τη δεκαετία του ’90, βρίσκεται η ανάπτυξη του Προβλήτα 6 (ΣΕΜΠΟ). Η τελευταία προσπάθεια για την επέκταση του, το 2010, δεν ολοκληρώθηκε, ενώ το μέγιστο βύθισμα στο λιμάνι είναι μόλις 12 μέτρα. Παράλληλα, απαιτείται σημαντική ενίσχυση στο σκέλος των γερανογέφυρων, του μηχανολογικού εξοπλισμού εν γένει και παρεμβάσεις ώστε να ενισχυθεί η δραστηριότητα στον τομέα της κρουαζιέρας, μεταξύ άλλων.