Περιορισμό στις εξωχώριες επενδύσεις σχεδιάζει το κινεζικό Κρατικό Συμβούλιο
Σε άμεσο κίνδυνο τίθεται το επενδυτικό πρόγραμμα των Κινέζων ανά τον κόσμο, καθώς το κρατικό συμβούλιο της χώρας σχεδιάζει την απαγόρευση επενδύσεων ύψους άνω των 10 δισ. δολαρίων στο εξωτερικό, αλλά και θέσπιση περιορισμών στις συγχωνεύσεις και εξαγορές εταιρειών για ποσά άνω του 1 δισ. δολαρίων.
Σε περίπτωση υλοποίησης αυτών των αποφάσεων, «δυναμιτίζεται» όλος ο σχεδιασμός που η ίδια η Κίνα εξήγγειλε πριν τρία χρόνια, σχετικά με την εμπορική ένωση Ασίας – Ευρώπης, που σύμφωνα με υπολογισμούς θα μπορούσε να προσελκύσει επενδύσεις άνω του 1 τρισ. δολαρίων. Επίσης, θα εκτροχιάζονταν τα πλάνα λειτουργίας δεκάδων εμπορικών λιμανιών και εμπορευματικών κέντρων, δρόμων και δικτύων μεταφοράς, όπως επίσης και οι εξαγορές εταιρειών του προγράμματος «One Belt – One Zone».
Η Κίνα επίσης εξετάζει το ενδεχόμενο έτι αυστηρότερων των μέτρων, ώστε να απαιτείται ειδική έγκριση για ποσά άνω των 5 εκατ. δολαρίων, τόσο για εξαγορές όσο και για επενδύσεις.
«Αν η Κίνα εγκρίνει τους περιορισμούς στα ανώτατα επίπεδα, ο αντίκτυπος θα είναι περιορισμένος. Ωστόσο, αν εγκριθεί η πρόταση για το όριο των 5 εκατ. δολαρίων, θα πρόκειται για μια κίνηση που θα γυρίσει την Κίνα μια δεκαετία πίσω», τονίζει ο κ. Μπράιαν Τζάκσον από το IHS Markit.
Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι, κατά τα τελευταία έτη, οι Κινέζοι προασαντόλισαν την επενδυτική τους δραστηριότητα στους κλάδους της ναυτιλίας και των μεταφορών εμπορευμάτων, δημιουργώντας ένα εκτεταμένο δίκτυο υποδομών στο πλαίσιο του προγράμματος «One Belt, One Road» με στόχο την θαλάσσια -και όχι μόνο- ένωση Ασίας – Ευρώπης, στο οποίο οι αναμενόμενες επενδύσεις κινεζικών και μη εταιρειών θα ξεπερνούν το 1 τρισ. δολάρια. Σε περίπτωση όμως που τεθεί «κόφτης» με τον κανόνα των 5 εκατ. δολαρίων, οπότε θα απαιτείται έγκριση επενδυτικών κονδυλίων για κάθε έργο ξεχωριστά, η αναστάτωση που θα προκληθεί στις Αγορές θα είναι σημαντική.
Προς το παρόν το αρμόδιο επιτελείο της κινεζικής κυβέρνησης εξετάζει προσεκτικά τις εξωχώριες επενδύσεις των κινεζικών εταιρειών. Η κρατική υπηρεσία διαχείρισης ξένου συναλλάγματος ανέφερε σε ηλεκτρονικά μέσα ότι υποστηρίζει το υπάρχον καθεστώς για τις άμεσες επενδύσεις στο εξωτερικό και διαβεβαίωσε ότι θα συνεργαστεί με τις αρμόδιες υπηρεσίες για να διασφαλίσει την αυθεντικότητα των επενδύσεων αυτών.
Αξιωματούχοι από την Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων και από το Υπουργείο Εμπορίου δήλωσαν ότι η Κίνα δεν θα αλλάξει το ρυθμιστικό της πλαίσιο για τις επενδύσεις στο εξωτερικό. Συμπλήρωσαν όμως ότι η κεντρική κυβέρνηση θα «ελέγχει και θα επαληθεύει τα επενδυτικά σχέδια».
Οι ξένες επενδύσεις των Κινέζων το δεκάμηνο του 2016 φτάνουν τα 145 δισ. δολάρια. Το ποσό αυτό είναι κατά 53,3% αυξημένο σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Ταυτόχρονα, το κινεζικό γιουάν υποτιμήθηκε κατά 4,2% έναντι του αμερικανικού δολαρίου και τα επίσημα συναλλαγματικά αποθέματα μειώθηκαν κατά 209,8 δισ. δολάρια, καθώς η κεντρική κυβέρνηση προσπάθησε να «φρενάρει» τον ρυθμό της πτώσης στη συναλλαγματική ισοτιμία.
Σύμφωνα με τον αναλυτή Μπράιαν Τζάκσον, είναι σαφής η προσπάθεια που γίνεται να μειωθούν οι άμεσες επενδύσεις των κινεζικών εταιρειών στο εξωτερικό. Μια τέτοια κίνηση θα ενισχύσει τη σταθερότητα στη χώρα, ενώ δεν θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στο εσωτερικό της -τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα.
Στο εξωτερικό όμως θα περιοριστεί έντονα η θέση των κινεζικών εταιρειών στις χρηματιστηριακές αγορές αλλά και στην τεχνολογία, ενώ θα περιοριστεί και η δυνατότητά τους να αποκτούν «know how» σε διάφορους τομείς μέσω εξαγωγών.
Πάντως, όπως επισημαίνει ο κ. Jackson, μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κάποιο στοιχείο που να δείχνει ότι η πρόταση αυτή έχει τελεσφορήσει και υιοθετηθεί.
One Belt – One Road
Το πρόγραμμα One Belt – One Road περιλαμβάνει επενδύσεις σε ένα δίκτυο παράκτιων υποδομών που ξεκινούν από τη Νότια Κίνα, φτάνουν μέχρι την Ανατολική Αφρική και συνεχίζουν στη Μεσόγειο. Περιλαμβάνουν επίσης ένα δίκτυο δρόμων και σιδηροδρόμων, καθώς και άλλες υποδομές, που ξεκινούν από την Κίνα και φτάνουν στη Ρωσία και μετά στην Ευρώπη.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2015, με δέσμευση χρηματοδότησης του Πακιστάν με 46 δισ. δολάρια για τη δημιουργία τριών μεγάλων λιμένων στο Γκαβντάρr, το Καράτσι και το Κασίμ. Επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές έχουν κάνει ακόμα σε δύο λιμάνια στη Μαλαισία, σε ένα στην Ινδονησία και σε ένα ακόμα στη Μιανμάρ.
Η επεκτατική πολιτική των Κινέζων ενδιαφέρει άμεσα την Ελλάδα, στην οποία τα τελευταία χρόνια η Cosco επενδύει σε λιμενικές υποδομές. Σήμερα ο κινεζικός ναυτιλιακός γίγαντας ελέγχει το 51% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά και προετοιμάζει επενδύσεις που σε βάθος 10ετίας αναμένεται, σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών, να φτάσουν τα 550 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα το όνομα της Cosco είχε εμπλακεί σε συζητήσεις για το εμπορευματικό κέντρο του Θριασείου, όπως και για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, και υπό προϋποθέσεις για άλλες λιμενικές υπηρεσίες σε λιμάνια, όπως αυτό της Ελευσίνας.
Μάλιστα, στο πλαίσιο συνάντησης που είχαν χθες ο δήμαρχος του Πειραιά Γιάννης Μώραλης με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ Captain Fu Chengqiu, επισημάνθηκε ότι το επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΛΠ θα ξεκινήσει το 2017.