Εορταστικό «χαστούκι» στην πραγματική Οικονομία

Υπερφορολόγηση, Black Friday, κακοκαιρία και χειμερινές εκπτώσεις γονάτισαν τον εορταστικό τζίρο

 

Ο βαρύς λογαριασμός των περίπου 4 δισ. ευρώ που οι φορολογούμενοι κλήθηκαν να καταβάλουν τον Δεκέμβριο, που παραδοσιακά είναι ο μήνας κατά τον οποίο εντείνεται η καταναλωτική δαπάνη και παίρνει βαθιά «ανάσα» η Αγορά, στέρησαν από την πραγματική Οικονομία την δυνατότητα σταθεροποίησης μέσω, κυρίως, της δημιουργίας αισιόδοξου για το μέλλον κλίματος.

 

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας της ΕΣΕΕ, ο εορταστικός τζίρος εμφάνισε και πάλι σημαντική κάμψη, καθώς οι πωλήσεις μειώθηκαν μεσοσταθμικά κατά 17,6% και τρεις στις τέσσερις επιχειρήσεις δήλωσαν ότι τον Δεκέμβριο παρουσίασαν χαμηλότερα επίπεδα τζίρου σε σχέση με αυτά της προηγούμενης χρονιάς.

 

Η έρευνα δεν συμπεριέλαβε στις μετρήσεις της τις πωλήσεις των μεγάλων πολυκαταστημάτων, όπου η μείωση, σύμφωνα με άλλες μετρήσεις, περιορίστηκε σε μονοψήφιο ποσοστό, αλλά εστίασε κυρίως σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

 

Δεν θα πρέπει να παραγνωριστεί το γεγονός ότι μεγάλο μέρος της κατανάλωσης «απορρόφησε» η Back Friday του Νοεμβρίου, αλλά και πάλι, οι μεγάλοι κερδισμένοι ήταν τα μεγάλα πολυκαταστήματα και οι αλυσίδες που, σε περιόδους κρίσης, αντλούν οφέλη από τα ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα.

 

Αν και το ακριβές ποσοστό της μείωσης μένει να επιβεβαιωθεί από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τις λιανικές πωλήσεις, βέβαιο είναι ότι ούτε η βελτίωση του ρυθμού ανάπτυξης στο 1,5% με βάση τα στοιχεία για το γ’ τρίμηνο του έτους ούτε το όφελος από τη μείωση της ανεργίας στο 23,1%, αποτυπώνεται στα στοιχεία για την πραγματική Οικονομία.

 

Συμπερασματικά λοιπόν, καθώς το πορτοφόλι των νοικοκυριών συρρικνώνεται, αποδεικνύεται ότι ο μεγάλος εχθρός της πραγματικής Οικονομίας δεν είναι άλλος από το κράτος που επιβάλλει επίμονα τους πολίτες σε υπερφορολόγηση.

 

Η σχετική έρευνα της ΕΣΕΕ, με στοιχεία από 83 εμπορικούς συλλόγους όλης της χώρας, δείχνει ότι οι πωλήσεις των καταστημάτων λιανεμπορίου στο διάστημα των φετινών εορτών εμφάνισαν πτωτική τάση στη συντριπτική πλειονότητα των περιοχών. Τρεις στις τέσσερις (76%) επιχειρήσεις παρουσίασαν χαμηλότερα επίπεδα τζίρου από τα αντίστοιχα της προηγούμενης χρονιάς, περίπου μία στις πέντε (17%) κατέγραψε αμετάβλητο κύκλο εργασιών και το 7% των επιχειρήσεων σημειώνει το 2016 τζίρο μεγαλύτερο από τον περυσινό.

 

Το 28% μάλιστα των επιχειρήσεων δήλωσε ότι η μείωση ανέρχεται σε ποσοστό άνω του 40%, το 12% σε ένα εύρος μεταξύ 31% και 40%, ενώ στις υπόλοιπες κατηγορίες ισοκατανέμονται οι απαντήσεις με ένα ποσοστό που αγγίζει το 20%.

 

Ουσιαστικά 4 στις 10 επιχειρήσεις που είχαν μείωση πωλήσεων φαίνεται να χάνουν πάνω από 30% του τζίρου τους μέσα σε έναν χρόνο, τη συγκεκριμένη περίοδο αναφοράς.

 

Σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου της ΕΣΕΕ Βασίλη Κορκίδη, εκτός από την Black Friday, μία από τις αιτίες που συνέβαλε στη μείωση του τζίρου τον Δεκέμβριο ήταν και οι χειμερινές εκπτώσεις που ξεκίνησαν αμέσως μετά τις γιορτές και οδήγησαν τους καταναλωτές στο να μεταθέσουν ενδεχομένως τις καταναλωτικές τους δαπάνες για το νέο έτος.

 

Δεν είναι τυχαίο ότι μεταξύ των κλάδων που σημείωσε τη μεγαλύτερη συρρίκνωση τον Δεκέμβριο ήταν ο κλάδος της ένδυσης/υπόδησης, με το ποσοστό των καταστημάτων που δηλώνει ότι είχε μειωμένες πωλήσεις να ανέρχεται στο 88%.

 

Η κακοκαιρία που κυριάρχησε άλλωστε αμέσως μετά τα Χριστούγεννα, ήταν μάλλον η αφορμή παρά η αιτία, που όξυνε το πρόβλημα της περιορισμένης καταναλωτικής κίνησης.

 

Στον αντίποδα, το μικρότερο ποσοστό πτώσης του κύκλου εργασιών εμφανίζεται στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τροφίμων, με το 58% των καταστημάτων να δηλώνει μείωση τζίρου, καθιστώντας τον συγκεκριμένο κλάδο ως τον ανθεκτικότερο του εμπορίου.

 

Σύμφωνα με τις απαντήσεις από την έρευνα της ΕΣΕΕ, στο σύνολο του δείγματος, ο μέσος αριθμός πελατών ανέρχεται στα 52 άτομα, με μέση απόδειξη 29 ευρώ. Το 42% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι οι πελάτες, κατά τη διάρκεια των εορτών, χρησιμοποίησαν κυρίως μετρητά για τις αγορές τους και το 24% χρησιμοποίησε κάρτες, ενώ το 32% δήλωσε ότι οι πελάτες χρησιμοποίησαν και τα δύο μέσα συναλλαγής ισομερώς.

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ