Συγκρατημένη αισιοδοξία για σταθεροποίηση στις πωλήσεις το Α’ εξάμηνο 2017, αλλά και δυναμικές παρεμβάσεις/δράσεις από τα στελέχη του κλάδου των FMCGs.
Η 2η κυλιόμενη 6μηνιαία Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) καταγράφει τις απόψεις των στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου για τα κύρια κλαδικά θέματα και προκλήσεις. Η πρώτη έρευνα διεξήχθη τον Ιανουάριο 2017 με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και δείγμα 162 ανώτερα και ανώτατα Στελέχη Επιχειρήσεων (Λιανεμπόριο και Προμηθευτές FMCG) από τη Γενική Διεύθυνση και τα τμήματα Marketing, Πωλήσεων. Αγορών, Οικονομικών, Πληροφορική κλπ.
Τα αποτελέσματα καταγράφουν σταθερή τάση με την πλειοψηφία των συμμετεχόντων να περιμένουν σχετική μείωση των πωλήσεων το επόμενο διάστημα. Οι προβληματισμοί των στελεχών οι οποίοι επηρεάζονται κυρίως από τις μακροοικονομικές εξελίξεις στη χώρα, δείχνουν μεγαλύτερη ανησυχία για την υψηλή φορολογία και τις μειωμένες πωλήσεις, αλλά προσδοκίες για βελτίωση της κερδοφορίας μέσω της μείωσης κόστους και της καινοτομίας. Τα προβλήματα ρευστότητας φαίνεται ότι σταθεροποιούνται ενώ καταγράφονται και προσδοκίες για νέες επενδύσεις. Ακολουθούν τα βασικά αποτελέσματα της ανάλυσης.
Σε σχέση με τις πωλήσεις του κλάδου τα στελέχη στην πλειοψηφία τους αναμένουν συνέχεια της μείωσης των πωλήσεων. Συγκεκριμένα το 61% θεωρεί ότι την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2017 οι πωλήσεις θα είναι μειωμένες σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2016. Το 27% αναμένει σχεδόν αμετάβλητες πωλήσεις και το 12% αύξηση. Μεσοσταθμικά η εκτίμηση των στελεχών είναι ότι οι πωλήσεις θα μειωθούν κατά 1,78% περίπου. Βέβαια οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων σχετίζονται άμεσα με την ψυχολογία των καταναλωτών και την ευρύτερη οικονομική κατάσταση. Αυτό φαίνεται και στις παρακάτω απαντήσεις. Άρα το πρόσημο μπορεί να αλλάξει θετικά αν υπάρξει μία βελτίωση σε μακροοικονομικό επίπεδο.
Παράλληλα η συντριπτική πλειοψηφία σε ποσοστό 81% θεωρεί το εξάμηνο Ιουλίου-Δεκεμβρίου 2016 η οικονομική κατάσταση χειροτέρεψε. Το 17% θεωρεί ότι έμεινε αμετάβλητη και μόλις το 1% ότι βελτιώθηκε.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι απόψεις των στελεχών σε σχέση με βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες τους. Συγκεκριμένα, βασικό πρόβλημα θεωρείται ο υψηλός ΦΠΑ με 68% (έναντι 57% στην προηγούμενη έρευνα) με σημαντική διαφορά σε σχέση με το δεύτερο πρόβλημα των μειωμένων πωλήσεων. Σημειώνεται ότι πρόκειται για κυρίως εταιρείες τροφίμων, πολλά από τα προϊόντα των οποίων τον τελευταίο χρόνο άλλαξαν συντελεστή ΦΠΑ από το 13% στο 24%. Άλλα σημαντικά προβλήματα θεωρούνται οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες των πελατών τους κυρίως λόγω του κοινωνικο-οικονομικού περιβάλλοντος και της αρνητικής ψυχολογίας, η χαμηλή κερδοφορία και τα υψηλά κόστη λειτουργίας. Ανησυχία καταγράφεται επίσης για τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες σε ποσοστό 40%, καθώς οι επιχειρήσεις πλέον λειτουργούν σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 34% θεωρεί βασικό πρόβλημα τη μεγάλη γραφειοκρατία που αντιμετωπίζει (παρά τις όποιες βελτιώσεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια). Τέλος τα προβλήματα που έχουν να κάνουν με τους ελέγχους κεφαλαίων και την ρευστότητα φαίνεται ότι σταθεροποιούνται σε χαμηλότερα ποσοστά (περί το 25%).
Οι προτεραιότητες των επιχειρήσεων αντικατοπτρίζουν τον δυναμισμό του κλάδου και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας τους και των οργανωτικών δομών λόγω της οικονομικής ύφεσης. Με διαφορά σημαντικότερη προτεραιότητα και ζητούμενο είναι και πάλι η αύξηση των πωλήσεων, παράλληλα με την μείωση του κόστους λειτουργίας προκειμένου προφανώς να επιτευχθεί κερδοφορία. Σημαντικό εύρημα είναι τα σημαντικά ποσοστά που θεωρούν βασικές προτεραιότητες την καινοτομία σε προϊόντα και υπηρεσίες και τις νέες επενδύσεις σε ποσοστά 40% και 28% αντίστοιχα.