Αδυναμία να καθορίσει τον συντελεστή ετήσιας μεταβολής μισθών δηλώνει η ΕΛΣΤΑΤ, κατόπιν του σχετικού αιτήματος της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής και της γενικής γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων, με αποτέλεσμα να εγείρεται ζήτημα ως προς την έκδοση των νέων συντάξεων.
Με ανακοίνωσή της, η στατιστική υπηρεσία διευκρινίζει ότι οι διαθέσιμες στατιστικές δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατάρτιση του εν λόγω συντελεστή, καθώς αυτός αποκλίνει από τον «Δείκτη Κόστους Εργασίας», τον οποίο καταρτίζει και δημοσιεύει.
Μάλιστα, υπενθυμίζει ότι η συγκεκριμένη απόκλιση είχε επισημανθεί και στην Εθνική Αναλογιστική Αρχή κατόπιν παλαιότερου αιτήματός της.
Σημειώνεται ότι ο συντελεστής ωρίμανσης θεωρείται αναγκαίος για τον υπολογισμό του ύψους των νέων συντάξεων, με βάση την εφαρμογή της αναθεωρημένης ασφαλιστικής νομοθεσίας.
Καταλήγοντας πάντως, η ΕΛΣΤΑΤ αντιπροτείνει την αξιολόγηση της μεθοδολογίας που χρησιμοποιείται σε άλλες χώρες, προκειμένου να καθοριστεί ο συντελεστής μεταβολής μισθών.
Η ακριβής ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ
Με αφορμή την αρθρογραφία που αναφέρεται στον υπολογισμό του συντελεστή ετήσιας μεταβολής μισθών του Ν. 4387/2016 και σε δήθεν καθυστέρηση από την πλευρά της ΕΛΣΤΑΤ, διευκρινίζονται τα εξής:
Η ΕΛΣΤΑΤ, ανταποκρινόμενη στο αίτημα (που υπεβλήθη το Νοέμβριο του 2016) για τον υπολογισμό του ανωτέρω συντελεστή, συνεργάστηκε με τους εκπροσώπους της Γ.Γ. Κοινωνικών Ασφαλίσεων και της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής. Το συμπέρασμα που προέκυψε είναι ότι οι διαθέσιμες στατιστικές της ΕΛΣΤΑΤ δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατάρτιση του εν λόγω συντελεστή, επειδή αυτός αποκλίνει από το Δείκτη Κόστους Εργασίας που καταρτίζει και δημοσιεύει η ΕΛΣΤΑΤ. Η εν λόγω απόκλιση είχε επισημανθεί στην Εθνική Αναλογιστική Αρχή και στο πλαίσιο παλαιότερου αιτήματός της προς την ΕΛΣΤΑΤ σχετικά με την κατάρτιση του συντελεστή ωρίμανσης για τον υπολογισμό των συντάξιμων αποδοχών, σε εφαρμογή του Νόμου 3863/2010.
Σημειώνεται ότι η αναφορά στην «ετήσια μεταβολή μισθών, όπως προσδιορίζεται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή», στα άρθρα 8, 28 και 35 του Ν. 4387/2016, περιελήφθη στο Νόμο χωρίς όμως να έχει προηγηθεί σχετική συνεργασία με την ΕΛΣΤΑΤ κατά τη διαδικασία σύνταξής του, όπως θα έπρεπε να είχε γίνει σύμφωνα με το άρθρο 11, παράγραφος 7, του Στατιστικού Νόμου 3832/2010, όπως ισχύει.
Η ΕΛΣΤΑΤ πρότεινε πάντως στη Γ. Γ. Κοινωνικών Ασφαλίσεων και την Εθνική Αναλογιστική Αρχή, να προβούν στη μελέτη και αξιολόγηση των μεθοδολογιών που χρησιμοποιούνται σε άλλες χώρες, προκειμένου να ληφθούν υπόψη στην ανάπτυξη, με την υποστήριξη της ΕΛΣΤΑΤ, της εθνικής μεθοδολογίας κατάρτισης του συντελεστή μεταβολής μισθών.
Ως εκ τούτου, οι αναφορές ότι η ΕΛΣΤΑΤ επί εννέα μήνες εξέταζε την κατάρτιση του δείκτη είναι εκτός πραγματικότητας.