Την ανάγκη να οδηγηθεί η χώρα σε υψηλούς ρυθμούς διατηρήσιμης εξωστρεφούς ανάπτυξης, σε σημαντική μείωση της ανεργίας και της φτώχειας και σε σύγχρονη κοινωνική πολιτική ευκαιριών και προστασίας επισήμανε ο πρόεδρος της Eurobank Νίκος Καραμούζης στην εκδήλωση του προγράμματος της τράπεζας, με θέμα «Η μεγάλη στιγμή για την Παιδεία».
«Να γίνουμε ξανά ισότιμο και κανονικό μέλος της διεθνούς κοινότητας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Χρειαζόμαστε αυτή η πολιτική να αντιστρέφει τη μετανάστευση ταλαντούχων και ικανών νέων ανθρώπων στο εξωτερικό, να ενθαρρύνει τη νεανική επιχειρηματικότητα, τις δαπάνες για έρευνα και καινοτομία, που παραμένουν κάτω από το 0,5% του ΑΕΠ, από τα χαμηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη, να προσφέρει επιτέλους ευκαιρίες σε όλους, απασχόληση και αξιοπρεπείς αμοιβές», υπογράμμισε.
Όπως είπε, «οφείλουμε ως ύστατη υποχρέωση προς τη χώρα, να συμβάλουμε στη διαμόρφωση ενός Εθνικού σχεδίου εξόδου από την κρίση, που θα συμπεριλαμβάνει και τις αναγκαίες συνθήκες και προϋποθέσεις επιστροφής της χώρας σε τροχιά σταθερής ανάπτυξης, απασχόλησης, προοπτικής και κοινωνική συνοχής.
»Να δημιουργήσουμε συνθήκες και προϋποθέσεις για επενδύσεις, δουλειές, ελπίδα, εμπιστοσύνη στο μέλλον της χώρας. Να πάρουμε στα χέρια μας το μέλλον μας. Να μην περιμένουμε να το διαμορφώσουν οι άλλοι.
»Να διαμορφώσουμε συλλογικά το δικό μας αξιόπιστο και συνεπές πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων για φυγή προς τ’ εμπρός, σε μια νέα εθνική αφύπνιση και πατριωτισμό ευθύνης, που θα καθιστά τη χώρα ελκυστική για ιδιωτικές επενδύσεις, επιχειρηματική δραστηριότητα, καινοτόμες δράσεις, προσέλκυση ξένων και εγχωρίων κεφαλαίων, με σύγχρονούς θεσμούς, παιδεία και ανοικτές αγορές, ένα πρόγραμμα που θα βελτιώνει την εμπιστοσύνη των αγορών, πολιτών και πιστωτών στις προοπτικές της χώρας, που θα αποκαθιστά την ελεύθερη πρόσβαση στις διεθνείς κεφαλαιαγορές».
«Να επιστρέψει η κοινωνία στις δημιουργικές αξίες»
Με αφορμή τη βράβευσης αποφοίτων Γ’ Λυκείου έκανε λόγο «για ένα ηχηρό μήνυμα σε όλους, για την ανάγκη να επιστρέψει η κοινωνία και η οικονομία μας στις δημιουργικές αξίες της ζωής, που καθιστούν ισχυρές τις δημοκρατικές κοινωνίες».
Αξίες που, όπως είπε, πασχίζουμε να κρατούμε ζωντανές και να χαρακτηρίζουν και το δικό μας Οργανισμό και τους ανθρώπους της Eurobank, όπως η Αξιοκρατία, η Εργατικότητα, η Διαφάνεια, η Ομαδικότητα, η Κοινωνική Ευθύνη και Αλληλεγγύη.
«Κάθε χρόνος που περνάει σε συνθήκες κρίσης, ανεργίας, φτώχειας και αβεβαιότητας, αυξάνει την ανάγκη επανακαθορισμού των προτεραιοτήτων της χώρας και της κοινωνίας μας.
»Η Παιδεία πρέπει να αποτελεί τη βασική εθνική μας προτεραιότητα, ώστε να μην σπαταλάμε ανέξοδα το ανθρώπινο κεφάλαιο της χώρας.
»Μιλώ για τα νέα παιδιά, που λόγω της κρίσης πάνω από το 50% παραμένουν άνεργα, που εγκαταλείπουν από ανάγκη νωρίς το σχολείο, χωρίς εφόδια και προοπτική, τους αποφοίτους των πανεπιστημίων και των λυκείων που παραμένουν χωρίς δουλειά ή αναζητούν με μεγάλο κόστος διέξοδο σπουδών στο εξωτερικό, τους δεκάδες χιλιάδες νέους που φεύγουν για αναζήτηση εργασίας σε άλλες χώρες, απογοητευμένοι από την Ελλάδα και τις προοπτικές της, με το νέο μεταναστευτικό κύμα να ξεπερνά το μισό εκατομμύριο συμπολιτών μας».
Έστειλε μήνυμα ότι «παρά τις δύσκολες συνθήκες που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια, παραμένουμε αισιόδοξοι, όσο υπάρχουν οικογένειες που εξακολουθούν να εμπιστεύονται την παιδεία ως αυτοτελή αξία και να επενδύουν και από το υστέρημά τους στην εκπαίδευση των παιδιών τους.
»Ας είμαστε ειλικρινείς εμείς οι παλαιότεροι, η δική μας γενιά, ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για τις σημερινές οικονομικές και κοινωνικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει η χώρα μας, και αυτό δημιουργεί ένα μεγάλο χρέος απέναντί σας» ανέφερε.
«Να αντιστραφεί η μετανάστευση ταλαντούχων ανθρώπων»
Υπογράμμισε την ανάγκη πολιτικής που «να αντιστρέφει τη μετανάστευση ταλαντούχων και ικανών νέων ανθρώπων στο εξωτερικό, να ενθαρρύνει τη νεανική επιχειρηματικότητα, τις δαπάνες για έρευνα και καινοτομία, που παραμένουν κάτω από το 0,5% του ΑΕΠ, από τα χαμηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη, να προσφέρει επιτέλους ευκαιρίες σε όλους, απασχόληση και αξιοπρεπείς αμοιβές.
»Ο δρόμος για μια μακροπρόθεσμα βιώσιμη ανάπτυξη περνά από τη βελτίωση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας και την αποκατάσταση του κύρους μας στην διεθνή κοινότητα. Περνά μέσα από την επένδυση στη γνώση και την παιδεία, περνά μέσα από την ανάκτηση της δικής μας εμπιστοσύνης και αισιοδοξίας στο μέλλον της χώρας μας.
»Μια Παιδεία που προετοιμάζει υπεύθυνους και δημοκρατικούς πολίτες με ολοκληρωμένη προσωπικότητα, άξιους επιστήμονες, ικανούς επαγγελματίες, σκεπτόμενους, έντιμους και αξιοπρεπείς ανθρώπους, με σεβασμό στους θεσμούς και τη διαφορετικότητα. Αυτή είναι η μεγαλύτερή μας επένδυση όχι μονάχα με όρους οικονομικούς, αλλά και βαθύτατα πολιτικούς και κοινωνικούς.
Χρειαζόμαστε μια παιδεία ιδιωτική ή δημόσια, που δεν θα εξαντλείται στην παροχή στείρας γνώσης και τεχνικών δεξιοτήτων, ως ένα εισιτήριο επαγγελματικής αποκατάστασης, αλλά θα αναπτύσσει ουσιαστικές δεξιότητες, προσφέροντας ελευθερία επιλογών, προάγοντας την τέχνη, τον πολιτισμό, την ελεύθερη και κριτική σκέψη, τη δημιουργική ευφυΐα και τη συναισθηματική νοημοσύνη».
«Σύγχρονη γνώση εμπλουτισμένη με διαχρονικές αξίες»
Ειδικότερα για την Παιδεία, όπως είπε το κρίσιμο δεν είναι ο ιδιωτικός και δημόσιος χαρακτήρας της, αλλά το επίπεδο της παιδείας που, σε όλες τις βαθμίδες της, προσφέρει ποιότητα. «Σύγχρονη γνώση εμπλουτισμένη με διαχρονικές αξίες, τις παραδόσεις και την ιστορία αυτού του τόπου, δημιουργικά μηνύματα και ηθικό περιεχόμενο, διαμορφώνει ολοκληρωμένες προσωπικότητες, αλλά και σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή, εξειδίκευση, έρευνα, ανάπτυξη δεξιοτήτων και πρόσβαση στις σύγχρονες τεχνικές και μέσα» πρόσθεσε.
«Προσωπικά πιστεύω στο θεσμό της αριστείας, των πειραματικών και προτύπων σχολείων, των ιδιωτικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων με κριτήρια, εποπτεία και ποιότητα.
»Η επένδυση στην παιδεία προϋποθέτει όραμα: Να γίνουν όλα τα δημόσια σχολεία πρότυπα, άριστα, καλύτερα των ιδιωτικών. Δύσκολο, όμως όχι ανέφικτο. Μέχρι να το πετύχουμε αυτό οφείλουμε να διαφυλάξουμε τα καλά δημόσια σχολεία, που παρά τη δυσπραγία εξακολουθούν να κοσμούν το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Οφείλουμε να μην υιοθετούμε ισοπεδωτικές πρακτικές εξομοίωσης προς τα κάτω» ανέφερε.
«Πιστεύω στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και στην εκπαιδευτική αριστεία»
Τόνισε ότι είναι υπέρ της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και της εκπαιδευτικής αριστείας. «Μας ενδιαφέρει το εκπαιδευτικό αποτέλεσμα, η καλύτερη εκπαίδευση, η σύνδεσή της με την επιχειρηματικότητα, η μετουσίωσή της σε ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της χώρας, χωρίς ιδεολογικές δεσμεύσεις και παρωχημένες στείρες αγκυλώσεις» σημείωσε.
»Μια παιδεία που θα διαθέτει τους αναγκαίους ιδιωτικούς και δημόσιους πόρους να χρηματοδοτήσει την εκπαίδευση και την προοπτική όλων των παιδιών, χωρίς εξαιρέσεις, όπως συνάδει σε μια σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία, προσδίδοντάς της προστιθέμενη αξία.
»Αλλά και ο ιδιωτικός τομέας στη χώρα μας, τολμώ να πω, ότι δεν κάνει όσα μπορεί για να στηρίξει την αριστεία, τη νεανική επιχειρηματικότητα, να χρηματοδοτήσει τις σπουδές νέων ανθρώπων.
»Γιατί είναι κρίμα λαμπρά μυαλά που αξίζουν να μην έχουν την ευκαιρία, λόγω οικονομικών δυσκολιών.
»Εναπόκειται σε μας να δείξουμε έμπρακτα την κοινωνική ευθύνη που διακατέχει όλους μας, αλλά πρωτίστως την οικονομική ελίτ του τόπου που οφείλουμε ν’ αντιληφθούμε όλοι ότι, η οικονομία της αγοράς λειτουργεί αποτελεσματικά μόνο με σταθερούς και σύγχρονους εποπτικούς και ρυθμιστικούς θεσμούς, με προστασία των πολιτών και τήρηση των νόμων, με σαφή διάκριση εξουσιών, με κοινωνικές αξίες και πολιτικές κοινωνικής ιδιωτικής και κρατικής αλληλεγγύης, προστασίας και συνοχής, μόνο αν η παιδεία και η μόρφωση αποτελούν το πιο αποτελεσματικό μέσο για να γεφυρώσουμε τις κοινωνικές ανισότητες, να ενισχύσουμε την κοινωνική συνοχή, να προσφέρουμε ευκαιρίες ανέλιξης στους πολλούς, ικανούς και άξιους που έχουν πασχίσει και το δικαιούνται».
Χαρακτήρισε ιδιαίτερη τιμή που η πλειοψηφία των άριστων προέρχονται σήμερα από τα δημόσια σχολεία και εκτίμησε ότι δείχνει πως υπάρχει ελπίδα. «Δείχνει ότι παρά τις δυσκολίες, οι δάσκαλοι, πιστοί στο καθήκον τους, κάνουν τη δουλειά τους» πρόσθεσε.
«Η αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης είναι το σημαντικό και κύριο πρόσταγμα της πολιτικής σήμερα στην παιδεία, και όχι η αδιέξοδη αντιπαράθεση ιδιωτικής και δημόσιας εκπαίδευσης» υπογράμμισε.
Ο κ. Καραμούζης συνέχισε:
«Με την ευχή να συνεχίσετε τη σταδιοδρομία σας όπως την ξεκινήσατε, σας απευθύνω τα θερμά μας συγχαρητήρια για την επίδοσή σας.
Αν για όλες τις χώρες η Παιδεία είναι η λύση, για την Ελλάδα είναι ιστορική επιταγή.
Εδώ μέσα σ’ αυτή την αίθουσα είστε οι πρωταγωνιστές, μαζί με τους γονείς και τους δασκάλους σας.
Εκεί έξω, υπάρχουν επίσης χιλιάδες πρωταγωνιστές της ζωής, εργαζόμενοι, σπουδαστές αλλά και άνεργοι κυρίως νέοι συμπολίτες μας, που σε ένα δύσκολο, αβέβαιο και γκρίζο περιβάλλον δεν χάνουν την ελπίδα τους στο μέλλον αυτού του τόπου, δεν τον εγκαταλείπουν, κάνοντας με το παραπάνω καθημερινά το καθήκον τους, τη δουλειά τους, προσπαθώντας να βγουν από το αδιέξοδο, δίνοντας τον καλύτερο εαυτό τους στο δικό τους μετερίζι.
Αυτοί και εσείς κρατάτε σήμερα όρθια τη χώρα μας, σ’ εσάς εναποθέτουμε το βαρύ φορτίο της ελπίδας για επιστροφή στην κανονικότητα, την ανάπτυξη, την πρόοδο και την προοπτική.
Έχετε το ηθικό ανάστημα να μας αμφισβητήσετε, να ζητήσετε επιτακτικά να διαμορφωθεί μια πορεία προοπτικής, να χτίσουμε ένα μέλλον με αισιοδοξία, απασχόληση, επενδύσεις, οικονομική ανάπτυξη, ευημερία για σας τους ίδιους και για όλους όσους ακολουθήσουν.
Να ξεπεράσουμε επιτέλους τις στείρες αντιπαραθέσεις, τις διαμάχες για τις ευθύνες του χθες, τις ιδεολογικές αγκυλώσεις.
Να αντιληφθούμε ότι ζούμε σε ανοικτές αγορές και κοινωνίες, σε μια παγκόσμια κοινότητα όπου ο εντονότερος ανταγωνισμός, η επανάσταση στην τεχνολογία και τις επικοινωνίες και η διεθνοποίηση των οικονομικών δραστηριοτήτων, διαμορφώνουν νέα οικονομικά και κοινωνικά δεδομένα που καθιστούν απαιτητική την επιτυχή τοποθέτησή μας στο νέο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Πρόσφατα ο Μακριώτατος μου είπε κάτι σοφό «Η κρίση θα περάσει αλλά η παρακμή ίσως να παραμείνει για καιρό». Έχουμε υποχρέωση να δώσουμε συλλογικά τη μάχη των αξιών και να την κερδίσουμε, γιατί οικονομία και κοινωνία χωρίς αξίες και αρχές δεν έχει μεγάλη προοπτική».
Μάλιστα ο κ. Καραμούζης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον Μακαριώτατο λέγοντας ότι έχει τα γενέθλιά του και χαρακτήρισε τιμή που ήταν στην εκδήλωση.
Όπως είπε ακόμα «το πρόγραμμα «Η Μεγάλη Στιγμή για την Παιδεία», υλοποιείται από την Eurobank με συνέπεια από το 2003 και κατάφερε μέσα σ’ αυτά τα 14 χρόνια, να εξελιχθεί σε ένα ζωντανό θεσμό επιβράβευσης 15.944 συνολικά νέων της Γ’ Λυκείου, απ’ όλη την Ελλάδα.
»Είναι οι νέοι που με προσπάθεια και θυσίες αριστεύουν στις σπουδές τους, διακρίνονται στην οικονομική, ακαδημαϊκή και επιστημονική ζωή της χώρας μας, ενώ πολλοί πρωτοπορούν και σε άλλες χώρες, ανοίγοντας συνεχώς τους ορίζοντές τους.
»Και βέβαια θα ήθελα να ευχαριστήσω και να συγχαρώ τόσο εσάς τους 58 νέους που είστε σήμερα μαζί μας, τους Πρώτους των Πρώτων όλων των Λυκείων της χώρας, όσο και τους υπόλοιπους 1094 συνολικά αριστεύσαντες μαθητές φέτος.
»Ευχαριστούμε και συγχαίρουμε τους δασκάλους που παραδίδουν τους άξιους μαθητές τους και βεβαίως τις οικογένειες, τους γονείς που μόχθησαν και συνέβαλαν καθοριστικά για αυτή την επιτυχία σας».