Στα 4,1 δισ. ευρώ υπολογίζονται οι απώλειες από την εφαρμογή των νέων μέτρων μετά την λήξη του τρέχοντος προγράμματος
Με απώλεια μιας έως δύο συντάξεων και ετήσια επιβάρυνση περί τα 650 ευρώ λόγω της μείωσης ου αφορολογήτου ορίου στα 5.681 ευρώ, θα ξεκινήσει το νέο μνημόνιο το 2018, κρατώντας εργαζόμενους και συνταξιούχους σε οικονομική ομηρία και καθεστώς εξαθλίωσης.
Στις αμέσως επόμενες ημέρες και πάντως πριν το Eurogroup της 22ας Μαΐου, η Βουλή καλείται να επικαιροποιήσει το 3ο μνημόνιο (που λήγει τον Ιούλιο του 2018) και να εγκρίνει τα συμφωνηθέντα μέτρα για την διετία 2019 – 2020, δηλαδή την βάση μέτρων του 4ου μνημονίου.
Τα νέα μέτρα μπορούν να συνοψιστούν ως εξής:
– Ψαλίδι έως 18% από 1/1/2019 στις συντάξεις. Κόβονται 1 έως 2 συντάξεις ετησίως. Περισσότεροι από 1 εκατ. συνταξιούχοι, με αποδοχές άνω των 700 ευρώ, χάνουν έως 300 ευρώ ετησίως.
– Μείωση αφορολογήτου στα 5.681 € (από 8.636 €) από 1/1/2020 με απώλειες περί τα 650 ευρώ για τους συνταξιούχους (οι χαμηλοσυνταξιούχοι των 470 ευρώ δεν καλύπτονται).
– Περικοπές 58 εκατ. ευρώ στα επιδόματα ανεργίας, τέκνων, φτώχειας, θέρμανσης και κατάργηση της έκπτωσης φόρου για ιατρικές δαπάνες.
– Πάγωμα εργασιακών συμβάσεων και ελευθερίας ομαδικών απολύσεων.
– Απαγόρευση της επεκτασιμότητας των κλαδικών συμβάσεων έως τον Ιούλιο του 2018.
– Καταργείται η υπουργική απόφαση για την έγκριση των ομαδικών απολύσεων.
– Νέες περικοπές επιδομάτων για τα ειδικά μισθολόγια (περί τους 180.000 δικαστικούς, ενστόλους, γιατρούς ΕΣΥ, πανεπιστημιακούς κ.λπ.
– Πωλείται το 40% των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ και το 17% του μετοχικού κεφαλαίου της επιχείρησης μέσω του ΤΑΙΠΕΔ.
Εκταμίευση δόσης και διευθέτηση χρέους
Σε περίπτωση που όλα κυλήσουν ομαλά, αναμένονται 7 δισ. ευρώ στο τέλος Ιουνίου. Για το χρέος θα υπάρξει μια γενική διατύπωση, καθώς κάτι πιο συγκεκριμένο δεν αναμένεται πριν τις γερμανικές εκλογές.
Όσον αφορά την είσοδο της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης (QE), η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) ζητάει νομική διασφάλιση και την ψήφο των κοινοβουλίων για να δώσει την ποσοτική χαλάρωση.
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ολοκληρωθούν τα προαπαιτούμενα και ο συμβιβασμός για το χρέος και όλα αυτά να περάσουν από τα κοινοβούλια.
Αναλυτές τοποθετούν την ένταξη στο QE μετά τις γερμανικές εκλογές του Σεπτεμβρίου, με ένα ενδεχόμενο θετικής έκπληξης τον Ιούλιο. Τυχόν καθυστέρηση απειλεί να χαλάσει τα σχέδια της κυβέρνησης για δοκιμαστική έξοδο στις αγορές τον Ιούλιο και υπονομεύει το πλάνο για να μια αναπτυξιακή ρελάνς ώστε να μαζευτούν τα σπασμένα από την καθυστέρηση της αξιολόγησης.
Ωστόσο το ΔΝΤ δεν δέχεται ότι έχει κλείσει η τεχνική συμφωνία και απαιτεί την εφαρμογή, μέχρι τον Ιούλιο, των 100 προαπαιτουμένων που έχει ζητήσει και κάλυψη του κενού του 2018 (το υπολογίζει στα 2,3 δισ. ευρώ). Την ίδια περίοδο θα πρέπει να εφαρμοστεί και ο νέος συνδικαλιστικός νόμος που έμεινε τελικά έξω από τη β’ αξιολόγηση.
Στα μέτρα της διετίας 2019 – 2020 η κυβέρνηση αντιπροτάσσει αντίμετρα που βεβαίως θα εφαρμοστούν υπό ειδικές προϋποθέσεις (πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ). Ωστόσο, ακόμη κι αν εφαρμοστούν, δεν πρόκειται να ωφελήσουν το σύνολο των πληττομένων από τα νέα μέτρα λιτότητας και δη και των χαμηλοσυνταξιούχων και χαμηλόμισθων.
Ωστόσο, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος ευελπιστεί ότι μετά τις γερμανικές εκλογές τα πλεονάσματα 3,5% θα περιοριστούν μέχρι το 2021.
Περί ελληνικού χρέους
Είναι γνωστό σε όλους ότι τα λεγόμενα μεσοπρόθεσμα μέτρα, ακόμη κι αν περιγραφούν στο ανακοινωθέν του Eurogroup της 22ας Μαΐου (ή το αργότερο σε αυτό της 15ης Ιουνίου), δεν πρόκειται να εφαρμοστούν άμεσα, λόγω των γερμανικών εκλογών αλλά και του ότι τα βραχυπρόθεσμα μέτρα θα εφαρμόζονται μέχρι τον Απρίλιο του 2018.
Σε κάθε περίπτωση, ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) προανήγγειλε ότι το θέμα τοποθετείται στη λήξη του προγράμματος, το καλοκαίρι του 2018.