Απαραίτητη η ολοκλήρωση της τρέχουσας αξιολόγησης
Το ζήτημα της άρσης των capital controls έρχεται και πάλι στην επιφάνεια, καθώς η συμφωνία για τα νέα μέτρα και τις μεταρρυθμίσεις αναμένεται να εισαχθούν στην Βουλή προς ψήφιση.
Την προσεχή Τετάρτη, αναμένεται να συζητηθεί στην Εκτελεστική Επιτροπή της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, επί τη βάσει των προτάσεων της Τράπεζας της Ελλάδος.
Η ΤτΕ δείχνει διατεθειμένη να προχωρήσει σε χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων αμέσως μόλις ολοκληρωθεί η τρέχουσα αξιολόγηση.
Αλλαγή κλίματος στον τομέα των τραπεζικών καταθέσεων
Φαίνεται πως οι επενδυτές και οι αποταμιευτές ανακτούν την εμπιστοσύνη τους προς το οικονομικό κλίμα και επιστρέφουν σταδιακά στον γκισέ των τραπεζών. Αυτό καταδεικνύει η κίνηση των καταθέσεων κατά την εβδομάδα που πέρασε, μετά από έναν Απρίλιο σταθεροποίησης.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των τραπεζιτών, η τάση θα συνεχιστεί ακριβώς επειδή η ολοκλήρωση της αξιολόγησης θα δημιουργήσει νέο, εντονότερο κλίμα εμπιστοσύνης.
Υπό το πρίσμα αυτό, εφόσον καταγραφεί μείωση τραπεζικού δανεισμού από τον ELA, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για μια πρώτη χαλάρωση των κεφαλαιακών ελέγχων και, εάν όλα πάνε κατ’ ευχήν, θα οδηγηθούμε σε πλήρη άρση αυτών.
Οι προτάσεις των τραπεζών
Οι τράπεζες προτείνουν κάποια μέτρα ελάφρυνσης των περιορισμών:
1) Μετρητά που δεν αναλήφθηκαν κάποια ημέρα ή ημέρες να μπορούν να αναληφθούν σωρευτικά έως του ποσού των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ σε χρονικό διάστημα ενός ημερολογιακού μήνα (από 840 ευρώ ανά δυο εβδομάδες που ισχύει σήμερα).
2) Να επιτραπεί: α) να ανοίγονται νέοι λογαριασμοί όψεως ή καταθετικοί και να προστίθενται συνδικαιούχοι στους ήδη υφιστάμενους ακόμα και εάν δημιουργείται νέος κωδικός πελάτη (Customer ID) από την τράπεζα, και β) να ενεργοποιούνται αδρανείς, κατά την έννοια του Ν. 4151/2013 (Α΄ 103), λογαριασμοί.
3) Να επιτραπεί η ανάληψη μετρητών έως ποσοστού του 60% συνολικά (από 30% σήμερα) από χρηματικά ποσά τα οποία, μετά την έναρξη ισχύος της σχετικής τροποποίησης, θα πιστώνονται με μεταφορά πίστωσης από τράπεζα που λειτουργεί στο εξωτερικό, σε τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων νομικών και φυσικών προσώπων.
4) Να συμπεριληφθούν ρητώς στις ισχύουσες διατάξεις του στοιχείου στ) της παρ. 11 του άρθρου πρώτου της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, και τα μεταφερόμενα από την αλλοδαπή χρηματικά ποσά που πιστώνονται σε λογαριασμούς που τηρούνται σε τράπεζα που λειτουργεί στην Ελλάδα και συνιστούν αποτέλεσμα εκκαθάρισης συναλλαγών καρτών πληρωμών (χρεωστικών, πιστωτικών και προπληρωμένων) που έχουν εκδοθεί από φορέα παροχής υπηρεσιών πληρωμών του εξωτερικού (κάρτες πληρωμών εξωτερικού).
5) Να επιτραπεί η αποδοχή και εκτέλεση εντολών μεταφοράς κεφαλαίων προς το εξωτερικό από τράπεζες έως του ποσού των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ ανά κωδικό πελάτη (Customer ID) και ανά ημερολογιακό μήνα με ταυτόχρονo διπλασιασμό του υφιστάμενου μηνιαίου ορίου εγκρίσεων (στα 106 εκατ. ευρώ έναντι 53 εκατ. ευρώ σήμερα).
6) Να επιτραπεί η μεταφορά θεματοφυλακής στο εξωτερικό για υφιστάμενους πελάτες.
7) Να διεκπεραιώνονται απευθείας από το δίκτυο των καταστημάτων των τραπεζών συναλλαγές νομικών προσώπων ή επιτηδευματιών προς το εξωτερικό στο πλαίσιο των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων, που δεν υπερβαίνουν τις τριάντα χιλιάδες (30.000) ευρώ η καθεμία, ανά πελάτη, ανά ημέρα, χωρίς την υποχρέωση προσκόμισης σε κατάστημα τράπεζας των σχετικών τιμολογίων και λοιπών παραστατικών και δικαιολογητικών.
8) Να τροποποιηθεί το σημείο iv. του στοιχείου β) της παραγράφου 2 του άρθρου 6 της υπ’ αριθμ. 6/27.7.2016 απόφασης της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών, όπως τροποποιήθηκε με την υπ’ αριθμ. 9/22.9.2016 απόφαση της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών ως ακολούθως: “iv. το ποσό της αιτούμενης μεταφοράς κεφαλαίων στο εξωτερικό, συναθροιζόμενο με το ποσό που ήδη έχει εγκριθεί εντός του μήνα από το σύνολο του τραπεζικού συστήματος της χώρας δεν υπερβαίνει σωρευτικά για τον ίδιο μήνα το 180% της μέγιστης μηνιαίας αξίας των εισαγωγών/ενδοκοινοτικών αποκτήσεων της περιόδου 01/01/2015-31/12/2016”.
Με το ισχύον καθεστώς, όσες επιχειρήσεις είναι νεοσύστατες (έναρξη μετά την 1η Οκτωβρίου 2014) μπορούν να εκτελέσουν μεταφορές κεφαλαίων στο εξωτερικό χωρίς να ισχύει το στοιχείο της ιστορικότητας του 140%. Αντίθετα, όσες επιχειρήσεις δεν είναι νεοσύστατες και είχαν χαμηλές εισαγωγές το περασμένο διάστημα, αναγκάζονται συχνά να καθυστερούν τις πληρωμές τους καθώς δεν πληρούν το κριτήριο της ιστορικότητας του 140%. Αυτό όμως δεν ευνοεί την προσπάθειά τους να αναπτυχθούν.