Στα 95 δισ. ευρώ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές – «Πονοκέφαλος» στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων
Ο εκτροχιασμός των δημοσίων εσόδων αποτελεί βραδυφλεγή βόμβα για την υλοποίηση του προϋπολογισμού και στο οικονομικό επιτελείο ψάχνουν εναγωνίως τρόπους να αντιμετωπίσουν την παρατηρούμενη υστέρηση στις εισπράξεις και την διόγκωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Ήδη η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), υπό τον φόβο τα ληξιπρόθεσμα να δυναμιτίσουν την προσπάθεια επίτευξης των στόχων του μεσοπρόθεσμου προγράμματος προσαρμογής και προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν νέα επώδυνα μέτρα, έχει αποφασίσει μια σειρά δράσεων αναλόγως με το είδος και το ύψος των οφειλών, αλλά και το προφίλ του οφειλέτη.
Το νέο πλάνο δράσης της ΑΑΔΕ, εκτός από την ηλεκτρονική διασύνδεση όλων των υπηρεσιών με αυτές του Χρηματιστηρίου και της ΕΡΓΑΝΗ, προβλέπει μια σειρά δράσεων, όπως:
– Σταδιακή ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου, πλήρως αυτοματοποιημένου συστήματος για τη διαχείριση και παρακολούθηση των διαδικασιών είσπραξης των οφειλών.
– Προώθηση ηλεκτρονικών πληρωμών και παροχής κινήτρων για ευρύτερη εφαρμογή τους.
– Επέκταση ηλεκτρονικών υπηρεσιών για την υποστήριξη του υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών αυτοαπασχολούμενων και την ενσωμάτωση της είσπραξης εισφορών κοινωνικής ασφάλισης μέσω της φορολογικής διοίκησης (έργο ΕΦΚΑ).
– Ενίσχυση δράσεων φορολογικής συμμόρφωσης με στόχο την ενίσχυση της οικειοθελούς συμμόρφωσης.
Περιορισμός της φοροδιαφυγής μέσω προληπτικών ελέγχων
Ειδικά για την θερινή περίοδο, η ΑΑΔΕ καταρτίζει ολοκληρωμένο σχέδιο διενέργειας προληπτικών ελέγχων σε όλη την επικράτεια, με συντονισμένες δράσεις των ΔΟΥ και ΔΙΠΑΕΕ – ΥΕΔΔΕ.
Εκτός όμως από την εντατικοποίηση των ελέγχων και των διασταυρώσεων «νέας γενιάς», στη «μάχη» κατά της φοροδιαφυγής μπαίνει και ειδικό λογισμικό με το οποίο θα συγκρίνονται οι κινήσεις τραπεζικών λογαριασμών με τα δηλωθέντα εισοδήματα για κάθε φορολογικό έτος σε βάθος δεκαπενταετίας.
Το λογισμικό αυτό υπολογίζει την προσαύξηση τραπεζικών καταθέσεων και εντοπίζει τις διαφορές μεταξύ ύψους καταθέσεων και δηλωθέντων εισοδημάτων, ενώ ταυτόχρονα εντοπίζει τις μεγάλες προσαυξήσεις περιουσιακών στοιχείων και να μειώσει τον χρόνο ελέγχων αυτών των περιπτώσεων.
Συγκεκριμένα προβλέπονται:
– Εντατικοποίηση των προληπτικών και κατασταλτικών ελέγχων και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του ελεγκτικού έργου, με συνεχή βελτίωση και εξειδίκευση των κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου
– Αναδιοργάνωση των δομών ελέγχου, ώστε να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικότερα η φοροδιαφυγή και να ενισχυθούν οι έρευνες
– Προτεραιοποίηση των υποθέσεων ελέγχου
– Υιοθέτηση διεθνών εργαλείων και δράσεων για την αποτροπή φοροδιαφυγής από ιδιώτες και εταιρικές ομάδες (CRS, FATCA κ.ά.)
– Διενέργεια πολυμερών ελέγχων, σε συνεργασία με άλλες χώρες
– Επέκταση του Συστήματος Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών και Λοιπών Πληρωμών (ΣΜΤΛ&Λ.Π.) και σε άλλα χρηματοοικονομικά προϊόντα
Δυνατότητα συμψηφισμού οφειλών – επιστροφών
Μια επιπλέον δυνατότητα του νέου πληροφοριακού συστήματος, είναι η υλοποίηση και διαχείριση συμψηφισμών μεταξύ οφειλών – επιστροφών του κάθε οφειλέτη, τόσο εντός της φορολογικής και τελωνειακής διοίκησης όσο και με οφειλές άλλων δημόσιων φορέων (όπου αυτό προβλέπεται).
Πιο συγκεκριμένα, σε περίπτωση που ο οφειλέτης είναι ταυτόχρονα και δανειστής της Φορολογικής και Τελωνειακής Αρχής, το σύστημα θα μπορεί αυτόματα να συμψηφίζει ολικά ή μερικά το ποσό.