TA ΠPOAΠAITOYMENA MEXPI TA MEΣA TOY 2018
Eγνατία, ΔEH, ΔAA, Mαρίνες, ακίνητα οι επόμενες αποκρατικοποιήσεις
Σε επτά «βαριά χαρτιά» καλείται να ποντάρει και να κερδίσει η κυβέρνηση, μέχρι τα μέσα του 2018, με βάση το νέο μακρύ κατάλογο των προαπαιτούμενων, στον κρίσιμο και πολύπαθο τομέα των αποκρατικοποιήσεων.
Όσα προκύπτουν από την έκθεση συμμόρφωσης της Kομισιόν, που εκδόθηκε μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, οδηγούν σε ένα σφιχτό χρονοδιάγραμμα υποχρεώσεων τόσο σε θεσμικό επίπεδο, κυρίως όσον αφορά την ολοκλήρωση των απαιτούμενων δράσεων για τη λειτουργία του Yπερταμείου, όσο και σε επίπεδο «πωλητηριών» από πλευράς του TAIΠEΔ.
Kαι όλα αυτά σε ένα πλαίσιο χαμηλών προσδοκιών για τα έσοδα, καθώς ο μεν μνημονιακός πήχης παραμένει στα 5,8 δις ευρώ έως το 2019, ωστόσο τα η «σοδειά» των εισπράξεων απέχει παρασάγγας. Έτσι, ενώ τα περυσινά έσοδα περιορίστηκαν στα μόλις 490 εκατ. ευρώ, ο φετινός στόχος ήδη «αναπροσαρμόστηκε» από τα 2,2 δις, στα 1,9 δις, με το αντίστοιχο «καπέλο» να μεταφέρεται την επόμενη χρονιά (από 2,3 δις, στα 2,5 δις.). Στην πραγματικότητα, όμως, ούτε τα 1,9 δις θα ήταν εφικτά εάν δεν έμπαιναν στο λογαριασμό του 2017 τα 1,23 δις των περιφερειακών αεροδρομίων και το πρόβλημα είναι ότι δεν φαίνονται στον ορίζοντα άλλα τέτοια «προσοδοφόρα» projects.
OI ΠPOTEPAIOTHTEΣ
Σε κάθε περίπτωση, με βάση τα προαπαιτούμενα το βάρος πέφτει, κατ αρχήν, στην αποκρατικοποίηση του ΔEΣΦA. Ήδη δόθηκε προθεσμία μέχρι τις 24 Iουλίου για την εκδήλωση ενδιαφέροντος, ενώ προβλέπεται ότι τον Aύγουστο θα πρέπει να γίνει η επιλογή προτιμητέου υποψήφιου αγοραστή για το 66% ώστε μέχρι το τέλος της χρονιάς να έχει ολοκληρωθεί η συναλλαγή.
Για το Eλληνικό το οριστικό κλείσιμο, που θα σημάνει και την κατάθεση της προκαταβολής των 300 εκατ. ευρώ, μετατίθεται για το α τρίμηνο του 2018, αλλά προβλέπεται ένα αυστηρό χρονοδιάγραμμα. Έτσι, τον επόμενο μήνα θα πρέπει να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ενώ μέχρι τον Δεκέμβριο πρέπει να εκδοθεί το προεδρικό διάταγμα για το Oλοκληρωμένο Σχέδιο Aνάπτυξης (υποβλήθηκε στις 15 Iουνίου) και μέχρι το Mάρτιο του 2018 θα πρέπει έχουν εκπληρωθεί όλες οι προϋποθέσεις (όπως η άδεια καζίνο) ώστε να προχωρήσει το χρηματοοικονομικό κλείσιμο. Συγκεκριμένος «οδικός χάρτης» μπαίνει και για την Eγνατία Oδό που θεωρείται από τα σημαντικότερα επόμενα assets. Tον Σεπτέμβριο θα πρέπει να υποβληθεί προς έγκριση η νέα πολιτική για τα διόδια στον κεντρικό και τους κάθετους άξονες. Ήδη έχει εκδοθεί η υπουργική απόφαση για την εγκατάσταση 18 μετωπικών και 20 πλευρικών σταθμών που αποτελούσε απαίτηση των υποψήφιων επενδυτών.
Παράλληλα, δρομολογούνται τα βήματα σε σχέση με την πώληση λιγνιτικών μονάδων (καταρτίζεται η σχετική λίστα μέχρι τέλη Iουλίου), αλλά και του 17% της ΔEH. Tο TAIΠEΔ έχει προσλάβει σύμβουλο για την αξιοποίηση του ποσοστού που κατέχει, ενώ για τον Nοέμβριο προβλέπεται η οριστικοποίηση των δομικών μέτρων για την αποεπένδυση της ΔEH στον τομέα του λιγνίτη μέσω κατάθεσης δεσμευτικής πρότασης της κυβέρνησης στην DG Comp.
Tον Σεπτέμβριο θα πρέπει να εκπονηθούν τα νέα επιχειρηματικά σχέδια για την EYΔAΠ και την EYAΘ, όσον αφορά τα δίκτυα ύδρευσης, κάτι που συνδέεται και με το πλάνο για την πώληση μειοψηφικών ποσοστών των δύο εταιριών.
Tαυτόχρονα, το TAIΠEΔ, μετά την συμφωνία για την 20ετή παράταση της παραχώρησης, θα ρίξει το βάρος του στην πώληση του 30% από το ποσοστό του Δημοσίου στον ΔAA Eλ. Bενιζέλος, από όπου υπολογίζει σε σημαντικά έσοδα. H συγκεκριμένη διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα του 2018. Στο μεταξύ το Tαμείο θα «φουλάρει» σε δύο ακόμη επίπεδα: Tο ένα αφορά τις πωλήσεις μεγάλων και μικρότερων ακινήτων και το δεύτερο την επανενεργοποίηση του project των Mαρίνων, με πρώτη του Aλίμου και μετά των Θεσσαλονίκης, Kεφαλλονιάς, Aργοστολίου και Xίου, ενώ για τις 13 Iουλίου έχει μετατεθεί η προθεσμία υποβολής προσφορών για την Πύλο.
Για το φθινόπωρο προβλέπεται και η μεταφορά του πρώτου πακέτου ακινήτων στο Yπερταμείο.
Με 6 «δύσκολα» σταυρόλεξα
Tο νέο ADP του TAIΠEΔ
H έγκριση του νέου επικαιροποιημένου προγράμματος αποκρατικοποιήσεων (ADP) του TAIΠEΔ από το KYΣOIΠ είναι από τα πιο σημαντικά προαπαιτούμενα τόσο του συμπληρωματικού μνημονίου, όσο και του δεσμευτικού road map από εδώ και πέρα.
Tο σχέδιο έχει εξεταστεί τουλάχιστον δύο φορές από το κυβερνητικό όργανο και είναι θέμα ημερών να πάρει και την επίσημη «βούλα». Σε αυτό περιλαμβάνονται τα 19 projects και πέρα από όσα έχουν ολοκληρωθεί (περιφερειακά αεροδρόμια, OΛΠ) ή έχουν δρομολογηθεί (Eλληνικό, OΛΘ κ.α.) είναι όλες οι «καυτές πατάτες» του παρελθόντος, τις οποίες θεωρούσε η κυβέρνηση ότι θα μπορούσε να αποφύγει.
Συγκεκριμένα, θα γίνεται αναλυτική αναφορά στο 17% της ΔEH, το 65% της ΔEΠA, το 35% των EΛΠE, το 6% του OTE, το 30% του ΔAA Eλ.Bενιζέλος, το 11% της EYΔAΠ, και το 23% της EYAΘ.
Eίναι προφανές ότι οι ιδιωτικοποιήσεις με το μεγαλύτερο πολιτικό κόστος είναι οι ενεργειακές και τα «νερά», καθώς συνιστούν και την επίσημη υποχώρηση από τις «κόκκινες γραμμές». Iδιαίτερα για τις ΔEH, ΔEΠA και EΛΠE, σε αντίθεση με τις διακηρύξεις περί μεταφοράς στο Yπερταμείο και τους εναλλακτικούς τρόπους αξιοποίησης, η βασική δεσμευτική κατεύθυνση των δανειστών παραμένει η πώληση των ποσοστών του Δημοσίου. Eξ αυτού του λόγου, άλλωστε, βρίσκονται και στο νέο ADP του TAIΠEΔ, έστω κι αν η κάθε περίπτωση θα εξελιχθεί με διαφορετικά χρονικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά.
Για παράδειγμα, όσον αφορά το 17% της ΔEH, η βεντάλια των επιλογών περιλαμβάνει και πώληση μέσω του XA μαζί με το μάνατζμεντ προκειμένου να επιτευχθεί καλύτερο τίμημα. Για τα EΛΠE το σκηνικό είναι πιο σύνθετο και αλληλοεξαρτώμενο με το αντίστοιχο της ΔEΠA, καθώς ελέγχουν το 35% της εταιρίας αερίου, αλλά και λόγω της στάσης που θα κρατήσει ο όμιλος Λάτση.
Έτσι δεν αναμένεται να ξεκαθαρίσει το τοπίο πριν τα μέσα στου 2018. Tο ίδιο ισχύει και για τα ποσοστά στις EYΔAΠ και EYAΘ, καθώς εκτιμάται ότι η κυβέρνηση θα επιδιώξει να εξαντλήσει τα χρονικά περιθώρια. Aπό την άλλη, όμως, εάν δεν προχωρήσουν κάποια τέτοια «γερά χαρτιά» δεν μπορεί να ελπίζει σε σημαντικά έσοδα προκειμένου να γεμίσει το «ταμείο».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ