Σε κρίσιμη καμπή βρίσκεται η ελληνική αγορά αναψυκτικών με τις εταιρείες εμφιάλωσης μη αλκοολούχων ποτών την τελευταία διετία να είναι αντιμέτωπες με τις σημαντικές δυσκολίες που έχει φέρει η οικονομική κρίση.
Την εικόνα της αγοράς αναψυκτικών συνθέτουν η σημαντική πτώση στις πωλήσεις, η μειωμένη κατανάλωση και η ένταση του ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων που διεκδικούν τη διεύρυνση του μεριδίου τους.
Την ίδια στιγμή το ενδεχόμενο πρόσθετης φορολόγησης είτε με τη μορφή ειδικού φόρου κατανάλωσης είτε με τη μορφή φόρου προστιθέμενης αξίας στα μη αλκοολούχα ποτά βρίσκει αντίθετους τους εκπροσώπους των επιχειρήσεων του κλάδου καθώς εκτιμούν ότι δεν θα επιφέρει στην κυβέρνηση τα προσδοκώμενα φορολογικά έσοδα και θα οδηγήσει σε περαιτέρω υποχώρηση των πωλήσεων.
Οι εταιρείες του κλάδου μέσω του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Αναψυκτικών απέστειλαν διάβημα διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Οικονομικών ενώ δηλώνουν αποφασισμένες να αποτρέψουν την επιβολή νέας φορολογίας στα αναψυκτικά.
Πλήγμα στον κλάδο η επιβολή φορολογίας
“Δεν είμαστε ενάντια στη φορολογία” δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του ΣΕΒΑ Βασίλειος Λώλας και συνεχίζει: “Παρόλα αυτά, για να είναι αποτελεσματικό ένα φορολογικό σύστημα και για να επιτρέπει στην επιχειρηματική δραστηριότητα να συμβάλλει στην ανάπτυξη της οικονομίας είναι απαραίτητο οι φόροι να είναι προβλέψιμοι και να στηρίζονται στη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα”.
Σύμφωνα με έρευνα του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), η επιβολή ενός φόρου της τάξεως του 10% θα έχει επιπτώσεις στη μείωση της ζήτησης κατά 15%, γεγονός που σημαίνει ότι το κράτος δεν θα καταφέρει να εισπράξει τα προσδοκώμενα φορολογικά έσοδα.
Ο ΣΕΒΑ ανέθεσε στο ΙΟΒΕ να πραγματοποιήσει μελέτη με στόχο την ποσοτικοποίηση των επιδράσεων στον κλάδο των μη αλκοολούχων ποτών από την επιβολή ειδικού φόρου κατανάλωσης ή και την μετάταξή τους στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ (23%).
Ο κλάδος των μη αλκοολούχων ποτών υπολογίζεται ότι συνεισφέρει στα κρατικά έσοδα (εισπράξεις από ΦΠΑ, φόροι εισοδήματος, κοινωνική ασφάλιση εργαζομένων κ.λ.π.) περίπου 300-400 εκατ. ευρώ ετησίως. Η υπέρμετρη φορολόγηση, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, θα οδηγήσει πολλές εταιρείες του κλάδου σε παύση των δραστηριοτήτων τους, πτώση του όγκου πωλήσεων του κλάδου και μείωση της απασχόλησης.
Αντιδρούν οι εταιρείες
Ως η μεγαλύτερη εταιρεία εμφιαλώσεως αναψυκτικών στην εγχώρια αγορά, η Coca-Cola Τρία Έψιλον εμμένει στη θέση της πως η θέσπιση ειδικού φόρου κατανάλωσης όχι μόνον δεν θα αποδώσει αλλά θα φέρει αντίθετα αποτελέσματα. Ο πρόεδρος του Ομίλου Γιώργος Δαυίδ μιλώντας στην ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων ανέφερε ότι η επιβολή ειδικού φόρου κατανάλωσης στα προϊόντα του κλάδου θα οδηγήσει σε πτώση της ζήτησης, αύξηση του πληθωρισμού και δεν θα φέρει τα προσδοκώμενα έσοδα στα ταμεία του κράτους.
Την αντίθεσή του στην επιβολή ειδικού φόρου κατανάλωσης στα αναψυκτικά εξέφρασε ο κ. Κίμων Μαλαταράς, Διευθυντής Επικοινωνίας της δεύτερης μεγαλύτερης εταιρείας του κλάδου Pepsico-ΗΒΗ. Όπως ανέφερε ο κ. Μαλαταράς η πορεία της αγοράς είναι πτωτική και η επιβολή φορολογίας θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των πωλήσεων και της κατανάλωσης. “Δεν είμαστε ενάντια στη φορολογία που είναι αντικειμενική και βοηθάει την επιχειρηματικότητα να συμβάλλει στην ανάπτυξη της οικονομίας” αναφέρει ο κ. Μαλαταράς.
Ιδιαίτερα αιχμηρός ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας αναψυκτικών ΛΟΥΞ ΑΕ Γιάννης Μαρλαφέκας δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι “η λήψη τέτοιου είδους μέτρων από την κυβέρνηση σφραγίζουν ουσιαστικά το διαβατήριο σε όσες εταιρείες δραστηριοποιούνται στον κλάδο ώστε να μεταφέρουν τις εμπορικές τους δραστηριότητες στο εξωτερικό. Οι συνεχιζόμενες εξαγγελίες από τη κυβέρνηση για τη λήψη νέων φορολογικών μέτρων δημιουργούν μεγαλύτερο κύκλο ύφεσης, εμποδίζουν την ανάπτυξη και πλήττουν σημαντικά την επιχειρηματικότητα”.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο γενικός διευθυντής της εταιρείας αναψυκτικών ΕΨΑ ΑΕ Μιχάλης Τσαούτος μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ επισημαίνει ότι “μόνο αρνητικά αποτελέσματα θα έχει η επιβολή ειδικού φόρου κατανάλωσης στα αναψυκτικά. Η πρόσθετη φορολόγηση θα έχει σημαντική επίπτωση στις επιχειρήσεις με αρνητικές συνέπειες στην ανεργία και τα κρατικά έσοδα. Έχουμε την αίσθηση ότι εάν επιβληθεί φορολογία δίνεται το έναυσμα στις επιχειρήσεις να μεταφέρουν την έδρα τους εκτός Ελλάδος”.
Σε δυσχερή θέση η αγορά αναψυκτικών
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Αναψυκτικών, ο κλάδος βρίσκεται σε δυσχερή θέση καθώς η ζήτηση μη αλκοολούχων ποτών μειώθηκε κατά 8% το 2010 (τα αναψυκτικά σημείωσαν διψήφια μείωση 12%). Κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2011 η αγορά μη αλκοολούχων ποτών συνεχίζει να σημειώνει σημαντική πτώση (ο όγκος πωλήσεων στα αναψυκτικά μειώθηκε κατά 9%).
Ο κλάδος επιβαρύνεται επιπλέον με σημαντική αύξηση του κόστους των πρώτων υλών (περίπου 10% αύξηση σε σχέση με το 2010) το οποίο τα μέλη του Συνδέσμου προσπαθούν και απορροφούν. Ενώ οι τιμές αυξάνουν λόγω των τριών αυξήσεων στο ΦΠΑ σε λιγότερο από ένα χρόνο.
Ποσοστό 60% της κατανάλωσης των μη αλκοολούχων ποτών αφορά τα καταστήματα “κρύας αγοράς/ άμεσης κατανάλωσης (εστιατόρια, μπαρ, καφέ κ.λ.π.) τα οποία σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου βάλλονται ιδιαίτερα από την οικονομική κρίση. Ειδικότερα κατά τους πρώτους μήνες του 2011 περίπου 1.420 καταστήματα – πελάτες του Συνδέσμου στο κανάλι αυτό έπαυσαν τη λειτουργία τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου κατά μέσο όρο κάθε μία θέση εργασίας στον κλάδο δημιουργεί εμμέσως άλλες τουλάχιστον οκτώ θέσεις εργασίας. Μία ύφεση στις πωλήσεις της τάξης του 43% θα οδηγήσει σε αναδιοργάνωση και μείωση στις θέσεις εργασίας η οποία υπολογίζεται σε 1.415 άτομα.