Συνεχίστηκε και το 2010 η πτωτική πορεία στην αγορά καινούργιων οχημάτων (όλων των κατηγοριών) στη χώρα μας, με εντονότερο μάλιστα ρυθμό, σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελέτης της Icap Group.
Η αγορά του αυτοκινήτου έχει “πληγεί” από την οικονομική ύφεση που επικρατεί στη χώρα μας. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι, σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) η αγορά επιβατικού αυτοκινήτου το πρώτο εννεάμηνο του 2010 καταγράφει πτώση 43,4%, ως προς το μέσο όρο των αντίστοιχων εννεάμηνων των ετών 2004-2009.
Παράγοντες του κλάδου εκτιμούν ότι η συνολική εγχώρια αγορά των καινούργιων αυτοκινήτων προβλέπεται ότι θα κινηθεί καθοδικά και το 2011. Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι μόνο αν δοθούν κίνητρα και ληφθούν μέτρα “τόνωσης” της ζήτησης από την πολιτεία (όπως π.χ. κατάργηση φόρου πολυτελείας, μείωση του τέλους ταξινόμησης, επαναφορά της απόσυρσης, ευκολότερη χορήγηση καταναλωτικών δανείων) η αγορά αυτοκινήτου θα παρουσιάσει σημάδια ανάκαμψης.
H συνολική εγχώρια αγορά των καινούργιων αυτοκινήτων (επιβατικά, φορτηγά, λεωφορεία) βάσει ταξινομήσεων (έκδοση άδειας) παρουσίασε διακυμάνσεις την περίοδο 2000-2008, εμφανίζοντας τη μέγιστη τιμή της το 2004. Αντίθετα, από το 2008 ξεκινά η πτωτική πορεία η οποία έφτασε το 4,6% ενώ το 2009 ο ρυθμός μείωσης ήταν αρκετά υψηλότερος (πτώση 18,7%). Σύμφωνα δε με τα στοιχεία εννεαμήνου του 2010, καταγράφεται μείωση των νέων επιβατικών αυτοκινήτων 32% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2009. Επισημαίνεται ότι τα επιβατικά καλύπτουν το 92% περίπου των συνολικών ταξινομήσεων.
Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται χαρακτηρίζονται από την, μεταξύ τους, ανομοιογένεια ως προς τα οικονομικά μεγέθη και την έκταση των δικτύων πωλήσεων. Ορισμένες από τις επιχειρήσεις του κλάδου αντιπροσωπεύουν περισσότερα από ένα εργοστάσια του εξωτερικού, σε κάποιες δε περιπτώσεις αυτό συμβαίνει όταν τα συγκεκριμένα εργοστάσια ανήκουν στον ίδιο όμιλο.
Ορισμένες αντιπροσωπείες οχημάτων αποτελούν θυγατρικές των αντίστοιχων κατασκευαστών του εξωτερικού. Άλλες, ανήκουν σε ομίλους ελληνικών συμφερόντων που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο τομέα του ιδιωτικού και επαγγελματικού αυτοκινήτου (ενοικιάσεις και μακροχρόνιες μισθώσεις αυτοκινήτων, παραγωγής αμαξωμάτων, χρηματοδοτήσεις για αγορά αυτοκινήτων κλπ.). Οι περισσότερες από τις εισαγωγικές επιχειρήσεις του κλάδου διατηρούν εξουσιοδοτημένα πανελλαδικά δίκτυα κάθετων μονάδων εξυπηρέτησης (πώληση, ανταλλακτικά, συντήρηση και επισκευή), σύμφωνα με τις ανάγκες της κάθε τοπικής αγοράς και εναρμονισμένα με τα σύγχρονα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Στο πλαίσιο της μελέτης έγινε και χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων αντιπροσώπευσης αυτοκινήτων. Με βάση τον ομαδοποιημένο ισολογισμό 38 εταιρειών που έχουν δημοσιεύσει οικονομικά στοιχεία τη διετία 2008-2009, προκύπτουν τα εξής:
Οι συνολικές πωλήσεις 38 εταιρειών του κλάδου μειώθηκαν το 2009/2008 κατά 18,3%. Με ελαφρώς μικρότερο ρυθμό (16,9%) μειώθηκε και το συνολικό μικτό κέρδος. Οι χρηματοοικονομικές δαπάνες παρουσίασαν σημαντική μείωση κατά 32,7%, ενώ και τα λοιπά λειτουργικά έξοδα μειώθηκαν κατά 14,3%. Τα καθαρά κέρδη (προ φόρου) μειώθηκαν σημαντικά κατά 33% το 2009/08 ενώ τα κέρδη ΕBITDA μειώθηκαν κατά 16,6% την ίδια περίοδο.