Πλειστηριασμοί, τράπεζες και εκκρεμότητες του καλοκαιριού στην ατζέντα του σημερινού EuroWorking Group
Παρά το θετικό κλίμα που δημιούργησαν αφενός οι καθησυχαστικές δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου και αφετέρου ο πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα, η κυβέρνηση σήμερα θα έρθει αντιμέτωπη με όλα όσα θα απασχολήσουν το σημερινό EuroWorking Group, στις Βρυξέλλες
Μιλώντας χθες από τηλεοράσεως, ο υπουργός Οικονομικών κ. Τσακαλώτος δήλωσε ότι το ΔΝΤ έχει αλλάξει τη θέση του για τις ελληνικές τράπεζες και δεν επιμένει σε νέο έλεγχο της ποιότητας του ενεργητικού τους (AQR), παραδεχόμενος ωστόσο ότι τα stress tests θα πραγματοποιηθούν το επόμενο έτος (σε όλες τις ευρωπαϊκές τράπεζες) και θα ανακοινωθούν νωρίτερα τα αποτελέσματά τους και πριν από τη λήξη του ελληνικού προγράμματος το καλοκαίρι του 2018 [βλ. σχετικά: Τσακαλώτος: Τα stress tests θα γίνουν όπως έχουν προγραμματιστεί]. Ο υπουργός μίλησε επίσης για την ανάκαμψη των δεικτών (π.χ των λιανικών πωλήσεων) και προέβλεψε ανάπτυξη 2% στο σύνολο του έτους.
Παρά την εικόνα ότι όλα πηγαίνουν από το καλό στο καλύτερο την οποία μετέδωσε ο κ. Τσακαλώτος και σε κάποιο βαθμό ο απερχόμενος πρόεδρος του Eurogroup, το κλίμα που διαμορφώνεται για το αποψινό EWG δεν είναι και το καλύτερο παρά την προσπάθεια των Βρυξελλών να μην σηκώσουν τους τόνους σε αυτή τη φάση για να μην εμποδίσουν την προσπάθεια της κυβέρνησης να πραγματοποιήσει μια ακόμη δοκιμαστική έξοδο στις αγορές τον Οκτώβριο.
Στη συνεδρίαση, η οποία θα προετοιμάσει το Eurogroup της 9ης Οκτωβρίου στο Λουξεμβούργο, αναμένεται να συζητηθεί η καθυστέρηση στην πληρωμή των ληξιπρόθεσμων χρεών του κράτους προς τον ιδιωτικό τομέα (έκδοση συντάξεων, προμηθευτές νοσοκομείων κλπ.). Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι παρά την εκταμίευση 800 εκατ. ευρώ γι’ αυτό το σκοπό τον Ιούλιο (στο πλαίσιο της δόσης των 7,7 δισ. Ευρώ από τον ESM) μόλις 500 εκατ. ευρώ έφτασαν μέχρι τώρα στους δικαιούχους από 1,2 δις που πρέπει να δοθούν συνολικά.
Στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους επικρατεί συναγερμός για να παρουσιαστούν τα διαθέσιμα στοιχεία του Αυγούστου καθώς για να εγκριθεί η τελευταία υπο-δόση των 800 εκατ. ευρώ θα πρέπει να πληρωθούν όχι μόνο τα προηγούμενα 800 εκατ. από τη δόση που έλαβε η κυβέρνηση τον Ιούλιο αλλά και επιπλέον 400 εκατ. ευρώ από τους πόρους του προϋπολογισμού. Αυτή η διαδικασία καθυστερεί και ήδη εκφράζονται φόβοι ότι τα χρονικά περιθώρια στενεύουν καθώς αν δεν εκταμιευθεί η υποδόση ως τις 31 Οκτωβρίου τότε χάνεται και επιστρέφει στον ESM.
Πλειστηριασμοί – τράπεζες
Στα υπόλοιπα θέματα, πέρα από το κεφάλαιο Γεωργίου όπου η κυβέρνηση πιέζεται να κάνει νέες κινήσεις για να ενισχύσει περαιτέρω την ανεξαρτησία της ΕΛΣΤΑΤ (όπως ζήτησε το Eurogroup στο Ταλίν στις 15 Σεπτεμβρίου), η βασική πίεση αφορά στην έναρξη των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών για χρέη προς τις τράπεζες οι οποίοι ήταν προγραμματισμένο να αρχίσουν τον Σεπτέμβριο και φαίνεται ότι οδεύουν προς τον Νοέμβριο.
Έμφαση δίδεται και στο ξεμπλοκάρισμα του εξωδικαστικού συμβιβασμού σε μια προσπάθεια να ενισχυθεί η καταπολέμηση των κόκκινων δανείων ενόψει των stress test για τις τράπεζες τα οποία (κατόπιν πιέσεων του ΔΝΤ) επισπεύδονται και αναμένεται να γίνουν από το τέλος Φεβρουαρίου ως τα μέσα Μαΐου του 2018.
Oι καλοκαιρινές εκκρεμότητες
Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες από το ευρύτερο οικονομικό επιτελείο, κατά τη διάρκεια των επαφών με τα τεχνικά κλιμάκια στην Αθήνα οι βασικές ενστάσεις που συζητήθηκαν ανά τομέα είναι οι εξής:
– Δημόσιο, συμβασιούχοι και επιδόματα. Αντιδράσεις συγκεντρώνει η αύξηση του αριθμού των συμβασιούχων στις 52.000 πάνω από το προβλεπόμενο όριο των 47.000, εν μέρει εξαιτίας της ρύθμισης που έγινε το καλοκαίρι για τους εργαζόμενους στην καθαριότητα. Το άλλο θέμα είναι τα επιδόματα που ονομάστηκαν μη μισθολογικά οφελήματα στο νομοσχέδιο για τους εργαζόμενους στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ). Οι θεσμοί θεωρούν ότι αποτελούν έμμεση αύξηση μισθού μέσω των επιδομάτων για έξοδα κίνησης και υπερωρίες. Το τρίτο ζήτημα είναι η αργή πρόοδος και οι αρρυθμίες γύρω από την αξιολόγηση και την κινητικότητα στο Δημόσιο. Το πακέτο αυτών των θεμάτων μπαίνει κάτω από το γενικό τίτλο «αποπολιτικοποίηση» στο Δημόσιο που αποτελεί μια από τις βασικές δεσμεύσεις του μνημονίου.
– Εργασιακά. Αντιδράσεις συναντούν η μείωση του πέναλτι από 45% σε 30% για τις πρόωρες αποχωρήσεις στο Δημόσιο καθώς και οι διατάξεις για την αναγνώριση πλασματικών ετών στους αγρότες. Αναφορικά με την πρωτοβουλία της υπουργού Εργασίας Έφης Αχτσιόγλου για τις ρυθμίσεις που βοηθούν τους εργαζόμενους να αναζητήσουν δικαστικά οφειλόμενους μισθούς, οι Θεσμοί αντιπροτείνουν έναν εξωδικαστικό μηχανισμό αντί για τα δικαστήρια.
– Φορολογία. Το βασικό θέμα είναι η μείωση του συντελεστή για τα αγροτικά εφόδια, τα λιπάσματα και τις συσκευασμένες ζωοτροφές από το 24% στο 13% που ήδη ισχύει από την 1η Ιουλίου. Το έτερο ζήτημα είναι κατά τις πληροφορίες η πλήρης απαλλαγή από τον φόρο μεταβίβασης κατά την αγορά ή ανταλλαγή γεωργικών ή κτηνοτροφικών εκτάσεων μαζί με τις εγκαταστάσεις που εξυπηρετούν την εκμετάλλευσή τους.
– Διαχείριση εσόδων. Οι θεσμοί, σύμφωνα με στέλεχος του οικονομικού επιτελείου φαίνεται αν έχουν εκφράσει ανησυχία για τυχόν ενέργειες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά την ευελιξία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων. Στο πλαίσιο αυτό παρακολουθούν στενά το νομοσχέδιο που ετοιμάζουν τα υπουργεία Δικαιοσύνης και Οικονομικών για το λεγόμενο «νέο ΣΔΟΕ», ένα όργανο με προϊσταμένους τον υπουργό Οικονομικών και τον αναπληρωτή υπουργό Δικαιοσύνης (αρμόδιο για θέματα καταπολέμησης της διαφθοράς) το οποίο διενεργεί ελέγχους κατά παραγγελία των οικονομικών εισαγγελέων. Οι αστερίσκοι δεν αφορούν αυτή καθαυτή τη σύσταση του νέου οργάνου αλλά το πως δεν θα επηρεάζει την ελευθερία κινήσεων της ΑΑΔΕ.