Ξεκινούν, αρχές Νοεμβρίου, οι βαριές εργασίες στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια
Ανοικτός και επισήμως είναι πλέον ο δρόμος για την υλοποίηση, μέχρι το 2021, του επενδυτικού προγράμματος της Fraport Greece, ύψους 400 εκατ. ευρώ, μετά την έγκριση, στις 29 Σεπτεμβρίου, από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, των επτά τελευταίων master plans της εταιρείας.
Στις αρχές Νοεμβρίου αναμένεται να ξεκινήσουν οι βαριές εργασίες στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, προκειμένου αυτά να αναμορφωθούν εγκαίρως, εν όψει και της επόμενης θερινής περιόδου.
Σε μια προσπάθεια οι δύο πλευρές να κρατήσουν χαμηλά τους τόνους, μετά τη δημοσιοποίηση διεκδικήσεων της ελληνογερμανικής κοινοπραξίας από το Δημόσιο, οι οποίες εκτιμώνται στα 70 εκατ. ευρώ, γίνεται τώρα λόγος για σεβασμό στις διαδικασίες και «σφικτή» συνεργασία. Σε αναζήτηση κοινού τόπου βρίσκονται οι δύο πλευρές και στο ζήτημα των εργασιών αναβάθμισης των διαδρόμων του αεροδρομίου «Μακεδονία», χωρίς πρόθεση να τραβηχτούν τα πράγματα στα άκρα.
Προβλήματα και διεκδικήσεις
Στο ζήτημα των διεκδικήσεων, η αντικατάσταση των 12.200 καμένων λαμπτήρων και της εγκατάστασης 1.287 πυροσβεστήρων φαίνεται πως δεν ήταν το πλέον καίριο αντικείμενο της διεκδίκησης. Αντιθέτως, τα σημαντικότερα προβλήματα εντοπίστηκαν στη «βιομηχανική» υποδομή των 14 αερολιμένων, όπως οι διάδρομοι προσγείωσης / απογείωσης.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι πριν από μία εβδομάδα ο διάδρομος του αεροδρομίου «Διαγόρας» της Ρόδου παρέμεινε κλειστός για μία ώρα, εξαιτίας ρωγμής που παρουσιάστηκε στο μέσο τμήμα του. Αντίστοιχο, πολύ μεγαλύτερης βέβαια έκτασης, περιστατικό είχε συμβεί και το 2015, αναδεικνύοντας την ανάγκη παρεμβάσεων.
Η παραπομπή πάντως στην Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Μεταφορών, όπως προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης, δεν αναμένεται να φέρει άμεσα αποτελέσματα, καθώς η διεθνής εμπειρία δείχνει εξαιρετικά χρονοβόρες διαδικασίες. Ο αρμόδιος υπουργός κ. Χρήστος Σπίρτζης έχει αποκλείσει πάντως το ενδεχόμενο να λάβει η Fraport Greece τέτοιου ύψους αποζημίωση, τονίζοντας μάλιστα ότι οι αιτιάσεις της εταιρείας έχουν απορριφθεί με πλήρη αιτιολόγηση από την ΥΠΑ.
Οι σχέσεις των δύο πλευρών δοκιμάστηκαν και το προηγούμενο διάστημα με αφορμή τις εργασίες αναβάθμισης στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Η πίεση των τοπικών φορέων για να ξεκαθαρίσει το τοπίο σχετικά με το εάν και πότε θα υλοποιηθούν τα έργα αναβάθμισης στη διασταύρωση των δύο διαδρόμων είναι μεγάλη. Αυτό γιατί εκτιμάται ότι η μείωση της χωρητικότητας και της δυναμικότητας του αεροδρομίου θα μειωθεί κατά 75%, για διάστημα τουλάχιστον τεσσάρων μηνών.
Το γεγονός ότι τα δύο έργα (ένα αναβάθμισης και ένα επέκτασης του διαδρόμου προσγείωσης/απογείωσης) είναι συγχρηματοδοτούμενα -ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ- δεν αφήνει περιθώρια άλλων αναβολών.
Σε διαφορετική περίπτωση, το Ελληνικό Δημόσιο θα κληθεί να επιστρέψει εκατοντάδες εκατ. στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.