«Ακριβό μου ΙΧ και πώς να σε κρατήσω»
Αντιμέτωποι θα βρεθούν, μέσα στις προσεχείς ημέρες, εκατομμύρια ιδιοκτητών ΙΧ αυτοκινήτων, καθώς ήδη συντάσσονται τα ειδοποιητήρια των φετινών τελών κυκλοφορίας, με στόχο, όπως πάντα, την υπερφορολόγηση οχημάτων υψηλού κυβισμού, παρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες για πιο δίκαιη φορολόγηση μέσω της μείωσης των τεκμηρίων και του φόρου πολυτελούς διαβίωσης.
Οι ελπίδες όσων απέκτησαν πριν την κρίση όχημα υψηλού κυβισμού, ότι από φέτος θα έβλεπαν φορολογική ελάφρυνση, προφανώς θα απογοητευτούν, αφού, σύμφωνα με στελέχη του ΥΠΟΙΚ τα τέλη κυκλοφορίας που θα καταβάλουν φέτος οι φορολογούμενοι δεν θα έχουν διαφορά σε σχέση με πέρυσι.
Υπενθυμίζεται πως, πέρυσι, το ΥΠΟΙΚ είχε εκδώσει ανακοίνωση σχετικά με την δημιουργία μιας ειδικής επιτροπής προκειμένου να αναμορφώσει σε βάθος τον τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας προς το δικαιότερο και αναλογικότερο, λαμβάνοντας υπόψη, πέραν των ρύπων και του κυβισμού, στοιχεία όπως η παλαιότητα και η εμπορική αξία.
Τελικά όλα αυτά παρέμειναν στην άκρη, καθώς η μοναδική αλλαγή που ίσως γίνει στα τέλη κυκλοφορίας να αφορά μόνο τη μείωσή του για πολύτεκνους και μόνο για τα οχήματα που έχουν αποκτήσει για την μεταφορά της οικογενείας τους.
Από τους υπολογισμούς που έκανε το Υπουργείο Οικονομικών για αλλαγές στα τέλη, προκειμένου να ελαφρυνθούν οι ιδιοκτήτες ΙΧ με οχήματα ηλικίας άνω των 10 ετών και υψηλού κυβισμού, προέκυψε ότι θα ακολουθούσε μείωση των εσόδων που θα έπρεπε να καλυφθεί με αυξήσεις σε άλλες κατηγορίες ΙΧ (π.χ. νεότερα οχήματα μεσαίου κυβισμού). Τα ειδοποιητήρια για τα τέλη κυκλοφορίας αναμένεται να φορτωθούν στο taxisnet το αργότερο έως το τέλος Οκτωβρίου και πρέπει να εξοφληθούν έως το τέλος του έτους.
Τα τεκμήρια διαβίωσης λόγω μεγάλου ΙΧ
Στο ύψος τους παραμένουν και για φέτος τα τεκμήρια διαβίωσης που αφορούν στα ΙΧ. Τα τεκμήρια αποτελούν τη βάση για τον υπολογισμό του φόρου πολυτελούς διαβίωσης. Πιο συγκεκριμένα, ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 5% επί του ετήσιου τεκμηρίου για οχήματα έως 2.500 κυβικών και με συντελεστή 10% για οχήματα άνω των 2.500 κυβικών.
Ο συνδυασμός τελών κυκλοφορίας και φόρου πολυτελούς διαβίωσης αποτελεί και έναν καθοριστικό παράγοντα για την απόφαση που παίρνουν πολλοί ιδιοκτήτες ΙΧ να καταθέσουν τις πινακίδες των οχημάτων τους. Η χρήση ενός οχήματος μεγάλου κυβισμού είναι ουσιαστικά απαγορευτική.
Για παράδειγμα, ένας φορολογούμενος που έχει στην κατοχή του ένα ΙΧ 3.200 κυβικών, μοντέλο 2009, καλείται να καταβάλει τέλη κυκλοφορίας ύψους 1.150 ευρώ και φόρο πολυτελούς διαβίωσης ύψους 1.414 ευρώ. Έτσι, συνολικά καλείται να καταβάλει το ποσό των 2.564 ευρώ –οπότε είναι πολύ πιθανόν να προτιμήσει να καταθέσει πινακίδες.