Προσπάθεια να μπει ένα τέλος στην «ασυλία» οφειλετών που κατά «συνήθεια» δεν πληρώνουν, ενώ μπορούν
Τίθεται «επί τάπητος» διαπραγματεύσεων, σήμερα το μεσημέρι [βλ. σχετικά: Ξεκινούν οι συζητήσεις με το κουαρτέτο], το καυτό ζήτημα του εξωδικαστικού μηχανισμού επίτευξης συμβιβασμού μεταξύ οφειλετών – τραπεζών, με σκοπό να οριστικοποιηθεί ο αυτοματισμός ρύθμισης οφειλών από 20 χιλ. έως 50 χιλ. ευρώ.
Το ζήτημα εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο της προσπάθειας να αντιμετωπιστεί το θέμα των μη εξυπηρετούμενων δανείων με ταυτόχρονη θωράκιση των τραπεζών έναντι των στρατηγικών κακοπληρωτών αλλά και των μελλοντικών πτωχεύσεων εταιρειών. Η προστασία των τραπεζών ήδη έχει τονιστεί κατ’ επανάληψη από τους Θεσμούς, μέσω των πιεστικών μηνυμάτων τους σχετικά με τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς που ξεκινούν άλλωστε στα τέλη Νοεμβρίου.
Στόχος των δανειστών είναι να μπει ένα τέλος στην «ασυλία» οφειλετών που κατά «συνήθεια» δεν πληρώνουν ενώ αποδεδειγμένα έχουν αυτήν την δυνατότητα.
Σήμερα ισχύουν τα ακόλουθα:
1) Διαγραφή οφειλής θα μπορεί να γίνει μόνο για τόκους υπερημερίας, προσαυξήσεις και πρόστιμα και όχι για την κύρια οφειλή.
2) Την βιωσιμότητα του οφειλέτη για να υπαχθεί στην αυτοματοποιημένη διαδικασία θα κρίνουν τα θετικά EBITDA (κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) το δημοσιονομικό έτος πριν από την αίτηση υποβολής στον εξωδικαστικό μηχανισμό ή τα θετικά EBITDA κατά τα δύο δημοσιονομικά έτη την τριετία πριν από την υποβολή της αίτησης.
3) Ο λόγος ανάμεσα στο ύψος του χρέους που θα διαγραφεί και τα EBITDA του προηγούμενου έτους ή του μέσου όρου των δύο θετικών χρήσεων να μην υπερβαίνει το 15.
Ωστόσο, προκειμένου η εξωδικαστική αυτοματοποιημένη διαδικασία των ρυθμίσεων οφειλών 20.000 – 50.000 ευρώ να αποθαρρύνει στρατηγικούς κακοπληρωτές, η τυποποιημένη διαδικασία δεν θα προσφέρεται σε όσους οφειλέτες έχουν ακίνητη περιουσία της οποίας η αξία υπερβαίνει κατά 25 φορές την αξία του υπό αναδιάρθρωση χρέους.
Οι πληροφορίες κάνουν λόγο για το ότι, κατά την διάρκεια των διαπραγματεύσεων, οι Θεσμοί θα θέσουν θέμα ενίσχυσης της θέσης των ενυπόθηκων πιστωτών. Αυτό εν τοις πράγμασι σημαίνει ότι θα ζητήσουν να αυξηθεί το ποσοστό ικανοποίησης των τραπεζών από το αποτέλεσμα πλειστηριασμών, έτσι ώστε αυτές να λαμβάνουν μεγαλύτερο μερίδιο από την εκποίηση ενεχύρων δανείων που έχουν χορηγήσει και δεν εξυπηρετούνται, και παράλληλα να έχουν μεγαλύτερη κάλυψη για τα νέα δάνεια που θα χορηγήσουν, προκειμένου να ελαχιστοποιήσουν το ρίσκο έναντι πιθανών πτωχεύσεων εταιρειών.
Τροποποίηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
Η ενίσχυση της θέσης των τραπεζών ως ενυπόθηκων δανειστών θα ζητηθεί να γίνει με τροποποίηση του νέου Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, ο οποίος ψηφίστηκε τον Ιούλιο του 2015. Αυτός προβλέπει ότι οι απαιτήσεις με ειδικά προνόμια (οι τράπεζες που έχουν ενέχυρα) ικανοποιούνται σήμερα έως το 65% από το προϊόν του εκπλειστηριάσματος , ενώ οι απαιτήσεις με γενικά προνόμια (εργαζόμενοι, ασφαλιστικά ταμεία, Δημόσιο) ικανοποιούνται έως 25% και το υπόλοιπο 10% ορίζεται για την ικανοποίηση των μη προνομιούχων πιστωτών.
Η τροποποίηση που αναμένεται να ζητήσουν οι Θεσμοί για τη μεγαλύτερη κάλυψη των τραπεζών (σε ποσοστό άνω του 65%) θα θίξει κυρίως το ποσοστό ικανοποίησης του Δημοσίου από το αποτέλεσμα εκποίησης ενεχύρων έναντι οφειλών.
Τροποποιήσεις στον νόμο Kατσέλη
Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων θα μπουν και οι τροποποιήσεις που σχετίζονται με τη λειτουργία του νόμου Κατσέλη ως ασύλου για στρατηγικούς κακοπληρωτές. Οι τράπεζες θέτουν το ζήτημα της προστασίας που παρέχει ο νόμος άπαξ και υποβληθεί η αίτηση ένταξης.
Από το στάδιο αυτό και μέχρι να εκδικασθεί η αίτηση του δανειολήπτη, όπως αναφέρει το capital.gr, καθίσταται αδύνατη για τις τράπεζες η επιβολή οποιουδήποτε μέσου είσπραξης της οφειλής, βάζοντας στο απυρόβλητο τον δανειολήπτη, ανεξαρτήτως της πραγματικής αδυναμίας του να εξυπηρετήσει το χρέος του.