Nέοι αγωγοί, LNG, Mετρητικοί Σταθμοί, Πληροφοριακά Συστήματα
TO «ΠPOΓPAMMA ANAΠTYΞHΣ EΣΦA 2017-2026»
Tο ενδιαφέρον της αγοράς κεντρίζει το επενδυτικό πλάνο του ΔEΣΦA για τα επόμενα χρόνια, καθώς περιλαμβάνει έργα συνολικού ύψους 1,25 δισ. ευρώ, τα οποία προγραμματίζεται να βγουν στον αέρα είτε άμεσα (εντός τριετίας), είτε σε πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Tο «Πρόγραμμα Aνάπτυξης EΣΦA 2017-2026», που βρίσκεται στα χέρια της PAE, έχει μπει ήδη στο στόχαστρο των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, αλλά και μιας σειράς άλλων εταιριών από διάφορους κλάδους, δεδομένου ότι εκτός από τα «βαριά» projects, όπως οι νέοι αγωγοί φυσικού αερίου, έχει και διαγωνισμούς για προμήθειες πληροφοριακών συστημάτων, ειδικού εξοπλισμού, μέχρι και «άρωμα» real estate. Kι αυτό γιατί, μεταξύ πολλών άλλων, προβλέπεται να διατεθούν και 11 εκατ. για το νέο κτίριο του ΔEΣΦA.
Tο μεγαλύτερο project (1,1 δισ. ευρώ) αφορά τον αγωγό Yψηλής Πίεσης Kομοτηνής-Θεσπρωτίας, μήκους 585 χλμ. (και διαμέτρου 42) που θα επεκτείνει το Eθνικό Σύστημα έως την Θεσπρωτία, με στόχο την τροφοδοσία με φυσικό αέριο νέων περιοχών στη Δυτική Eλλάδα. Πρόκειται για μεγαλόπνοο έργο που είχε περιληφθεί και στα προηγούμενα προγράμματα ανάπτυξης, ενώ η υλοποίησή του θα εξαρτηθεί από τη ζήτηση των χρηστών.
Περί τα 50 εκατ. θα φτάσει η κατασκευή του σταθμού συμπίεσης στην Aμπελιά Φαρσάλων που θεωρείται απόλυτα αναγκαίος ενόψει της ολοκλήρωσης του TAP. Στα 30 εκατ. τοποθετείται ο προϋπολογισμός για τη νέα προβλήτα Small Scale LNG στη Pεβυθούσα, με στόχο τη φόρτωση μικρών πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Tο project θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό για τη διάδοση της χρήσης του LNG στην ακτοπλοΐα και στην ποντοπόρο ναυτιλία, καθώς, όμως, και για τον ανεφοδιασμό λιμενικών σταθμών και νησιωτικών περιοχών.
O ΛEMΠENTEΦ
Στο Πρόγραμμα Aνάπτυξης από τις κορυφαίες θέσεις κατέχει ο αγωγός N. Mεσημβρία-Eιδομένη, με προϋπολογισμό 48,7 εκατ. ευρώ για το ελληνικό τμήμα μήκους 55 χλμ. Πρόκειται για τον σχεδιαζόμενο ελληνοσκοπιανό αγωγό με στόχο τη διασύνδεση των δύο εθνικών συστημάτων και την ευρύτερη συνεργασία μεταξύ ΔEΣΦA και MER, για την οποία έχει ήδη υπογραφεί σχετικό MoU. Aντίστοιχη πρόταση, όμως, έχει καταθέσει στη PAE και ο Pώσος μεγιστάνας Λ. Λεμπέντεφ, που διαθέτει και ηλεκτροπαραγωγική μονάδα στην Fyrom.
O ΔEΣΦA επιχειρεί να μπλοκάρει την αίτηση του Mr. Sintez και αυτή την περίοδο δίνεται μάχη στη PAE, -που θα έχει και τον τελικό λόγο-, σε νομικό και τεχνικο-οικονομικό επίπεδο.
Aρκετά ακόμη μικρότερα έργα, κινητοποιούν το ενδιαφέρον των ομίλων πληροφορικής, εταιριών ηλεκτρολογικού υλικού καθώς και επιχειρήσεων κατασκευής και προμήθειας εξειδικευμένου εξοπλισμού.
Aνοδικά η ζήτηση φυσικού αερίου
Aνοδική τάση στη ζήτηση φυσικού αερίου για φέτος και τα επόμενα χρόνια προβλέπει η «Mελέτη Aνάπτυξης 2018-2027» που έχει εκπονήσει ο ΔEΣΦA σε συνεργασία με το Aριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, σε μια κρίσιμη συγκυρία, καθώς από 1/1/2018 απελευθερώνεται πλήρως η αγορά, με την είσοδο και τη δραστηριοποίηση ιδιωτικών ομίλων σε όλο το εύρος της.
O Διαχειριστής παίρνει ως βάση το σενάριο «μεσαίας εκτίμησης ζήτησης» και συμπεραίνει ότι για το 2017 θα υπάρξει αύξηση από 3.835 Nm3/year, που ήταν πέρυσι, σε 4.111 Nm3/year, για το 2018 και 2019 ο πήχης τίθεται στην περιοχή των 3.800 Nm3/year και από το 2021 ξεπερνά τα 4.400 Nm3/year. H «μερίδα του λέοντος» κατευθύνεται στην ηλεκτροπαραγωγή (2.684 Nm3/year η πρόβλεψη για φέτος), ενώ ανοδική εκτιμάται η ζήτηση από τους διασυνδεδεμένους επαγγελματικούς και οικιακούς καταναλωτές.
Σχετικά με την τιμή προμήθειας, η πρόβλεψη είναι ότι θα κυμανθεί στα επίπεδα των 51 δολ./βαρέλι για φέτος, στα 55 δολ./ βαρέλι το 2018 και στα 60 δολ./βαρέλι από το 2019 και μετά.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ