Και προσαύξηση μέχρι το τριπλάσιο του προστίμου ανάλογα με το εισόδημα
Ριζικές αλλαγές στον τομέα των Μεταφορών περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που παρουσιάστηκε χθες από τον αρμόδιο υπουργό Χρήστο Σπίρτζη.
Σε σχέση με τον ΚΟΚ, το νομοσχέδιο προβλέπει οριζόντια μείωση σε ποσοστό 40% για την πλειοψηφία των προστίμων για οδικές παραβάσεις, ενιαία πρόστιμα για όλους, και προσαύξηση μέχρι το τριπλάσιο του προστίμου ανάλογα με το εισόδημα ή την περιουσία του παραβάτη.
Εξαιρέσεις αποτελούν οι παραβάσεις που συνδέονται με την κατανάλωση αλκοόλ, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη και STOP, καθώς και οι παραβάσεις των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων. Τα διοικητικά πρόστιμα των εν λόγω παραβάσεων δε μειώνονται, όπως για το σύνολο των υπολοίπων παραβάσεων.
Κατάργηση των χρηματικών προστίμων, αλλά αφαίρεση άδειας οδήγησης για 60 ημέρες προβλέπεται για σειρά παραβάσεων. Οι πινακίδες αφαιρούνται απευθείας για χρήση κινητού τηλεφώνου χωρίς ακουστικά ή χωρίς την τοποθέτησή του σε ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση. Το ίδιο θα ισχύει στις περιπτώσεις παρεμπόδισης ραμπών διάβασης Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) ή στάθμευσης σε αποκλειστικές ή γενικές θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ, καθώς και χρήσης της λωρίδας εκτάκτου ανάγκης (Λ.Ε.Α.).
Ακόμη, με απευθείας αφαίρεση διπλώματος θα τιμωρούνται όσοι οδηγοί παραβιάζουν τις διατάξεις για τη χρήση ζώνης ασφαλείας ή προστατευτικού κράνους, καθώς και για μη χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας κατά τη μεταφορά παιδιών. Τον κατάλογο συμπληρώνει η ρίψη αντικειμένων ή ουσιών που μπορούν να προκαλέσουν πυρκαγιά, όπως το τσιγάρο.
Σε περίπτωση μάλιστα υποτροπής -δηλαδή εφόσον ο οδηγός επαναλάβει την παράβαση- εντός εξαμήνου, τότε του αφαιρούνται πινακίδες και δίπλωμα απευθείας για διπλάσιο χρονικό διάστημα (120 ημέρες), ενώ ο παραβάτης υποχρεώνεται να δώσει ξανά εξετάσεις για την επανέκδοσή του.
Αντίστοιχα, οι επαγγελματίες οδηγοί βαρέων οχημάτων που κινούνται συνεχώς στην αριστερή λωρίδα ή τη χρησιμοποιούν για προσπέραση τιμωρούνται με απευθείας αφαίρεση πινακίδων και άδειας οδήγησης για 30 ημέρες, με διπλασιασμό του διαστήματος σε περίπτωση υποτροπής.
Όρια ταχύτητας
Το νομοσχέδιο προβλέπει ακόμη τη δυνατότητα αύξησης ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους από «130» σε «150» χιλιόμετρα την ώρα κατόπιν μελέτης, έγκρισης από τις αρμόδιες υπηρεσίες και τοποθέτησης της σχετικής σήμανσης.
Επιπλέον, βάσει του νομοσχεδίου, απαγορεύεται η κυκλοφορία σε δημόσιους ασφαλτοστρωμένους δρόμους σε ελαφρές και βαριές τετράτροχες μοτοσυκλέτες, καθώς και σε οχήματα υπαίθριων δραστηριοτήτων που είναι σχεδιασμένα για χρήση εντός δρόμου ή και παντός εδάφους.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ακόμη σήμανση των οδών με πινακίδες για τα ποδήλατα και οριζόντια σήμανση και τις διαγραμμίσεις που πρέπει να υπάρχουν, τη φωτεινή σηματοδότηση για τους ποδηλάτες και τη σήμανση που πρέπει να υπάρχει στους ποδηλατόδρομους.
Ακόμη, αυστηροποίηση των κριτηρίων για τους οδηγούς που μεταφέρουν μαθητές. Θεσπίζεται ενιαίο όριο ηλικίας, των οδηγών που μεταφέρουν μαθητές, στα 55 έτη, για οδηγούς λεωφορείων και το όριο επιτρέπεται να παραταθεί μέχρι το 65ο έτος της ηλικίας του οδηγού εφόσον ανά πενταετία προηγηθούν ιατρικές εξετάσεις, αλλά και δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς. Επιπλέον, βάσει του νομοσχεδίου, οδηγοί που έχουν συμπληρώσει τα 75 έτη θα υποχρεώνονται σε δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς για κάθε κατηγορία που επιθυμούν να ανανεώσουν.