Η οικονομική κρίση χτύπησε και στον κλάδο των αυτοκινήτων. Τώρα όσο και να θέλουν οι υποψήφιοι αγοραστές, τα μεγάλα και τα γρήγορα και καινούργια αυτοκίνητα, είναι απαγορευτικά να αποκτηθούν εξαιτίας των φόρων, των τελών κυκλοφορίας, τα έξοδα συντήρησης και φυσικά οι τιμές των καυσίμων.
Έτσι, πλέον οι υποψήφιοι αγοραστές αυτοκινήτων στρέφονται στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα 4ετιας και λίγων κυβικών εκατοστών.
Οι έμποροι με συντονισμένες κινήσεις προσπαθούν να επωφεληθούν από τη στροφή των καταναλωτών. Μειώνουν τις τιμές πώλησης και αναζητούν τρόπους για να διευκολύνουν τους αγοραστές, που αδυνατούν να αποπληρώσουν την αξία του αυτοκινήτου.
Τα επίσημα στοιχεία του ΣΕΕΑΕ (Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος) δείχνουν ότι επτά στα δέκα αυτοκίνητα, που πωλούνται στην ελληνική αγορά αυτή τη περίοδο, είναι μεταχειρισμένα.
«Πουλάμε ακόμη και με ζημία»
«Βρισκόμαστε στην πιο δύσκολη στιγμή της επαγγελματικής μας πορείας», τόνισε σε δηλώσεις του , ο α’ αντιπρόεδρος του ΣΕΕΑΕ, Αρκάδιος Τσιβελεκίδης και εξηγεί: «Από το καλοκαίρι του 2008 περιορίζεται συνεχώς ο τζίρος των καταστημάτων που εμπορεύονται αυτοκίνητα. Η αντίδρασή μας ήταν άμεση και γι’ αυτό διατηρήσαμε τον μεγαλύτερο αριθμό των καταστημάτων μας».
Για την πολιτική, που ακολούθησαν οι έμποροι, λέει ότι «μειώσαμε σημαντικά τις τιμές πώλησης των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και περιορίσαμε τα έξοδά μας. Ειδικότερα, στα αυτοκίνητα υψηλού κυβισμού προτιμήσαμε να τα πουλήσουμε ακόμη και με ζημιά. Αρκεί να φύγουν από τις εκθέσεις μας. Ποτέ μέχρι τώρα δεν είχαμε τόσο χαμηλές τιμές σε πολυτελή μοντέλα».
Τι προτιμούν οι καταναλωτές
Ο καταναλωτής, πάντως, δείχνει να έχει αλλάξει προτιμήσεις.
Όπως σημειώνει ο εκπρόσωπος των εμπόρων ενδιαφέρεται κυρίως για τα μοντέλα μικρού κυβισμού, με αποτέλεσμα τους τελευταίους μήνες η δουλειά των εμπόρων να έχει επικεντρωθεί στην πώληση αυτοκινήτων με κινητήρα έως 1.300 κ.εκ.
Επιπλέον, η ηλικία του αυτοκινήτου να μη είναι μεγαλύτερη των τεσσάρων χρόνων και η τιμή του να μη ξεπερνά τα 6.000 ευρώ.
«Υπάρχει μεγάλη ποσότητα τέτοιων αυτοκίνητων στην αγορά, γιατί οι ιδιοκτήτες που αδυνατούν να τα συντηρήσουν, τα πουλάνε», λέει ο κ. Τσιβελεκίδης.
Επιτυχία ενός εμπόρου κρίνεται από την πρώτη στιγμή που θα κληθεί να αγοράσει ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο.
«Το μυστικό για να διατηρήσουμε τις εταιρείες μας στη ζωή είναι η αγορά του από τον πρώτο ιδιοκτήτη σε χαμηλή τιμή και η μεταπώλησή του με μικρό ποσοστό κέρδους. Δίνουμε λύσεις και για την αποπληρωμή με δόσεις.
Πλέον, δεν μας απασχολεί μόνο το κέρδος. Πρώτιστη ανάγκη μας είναι ο τζίρος για να πληρώσουμε τις υποχρεώσεις μας».
Κλείνουν καταστήματα
Πάντως, τα οικονομικά μεγέθη δείχνουν ότι πολλά καταστήματα έχουν κλείσει.
«Δυστυχώς, από το καλοκαίρι του 2008, μετράμε πολλά λουκέτα. Περισσότερες από 3.500 επιχειρήσεις διαφόρων μεγεθών έχουν υποχρεωθεί να αναστείλουν τη λειτουργία τους, με άμεσο αντίκτυπο στους απασχολούμενους. Υπολογίζουμε ότι 25.000 συνεργάτες μας απολύθηκαν.
Πρόκειται για εξειδικευμένο προσωπικό, με γνώσεις στο αυτοκίνητο, που δύσκολα θα βρει άλλη δουλειά», σημειώνει ο αντιπρόεδρος του ΣΕΕΑΕ.
Υπάρχουν, όμως και άλλες οικονομικές συνέπειες από το κλείσιμο των συγκεκριμένων επιχειρήσεων, όπως εξηγεί ο κ. Τσιβελεκίδης. «Μειώνονται σημαντικά τα κρατικά έσοδα από τον κλάδο του αυτοκινήτου.
Τόσο τα καινούργια οχήματα, όσο και τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ήταν μία από τις καλύτερες πηγές εσόδων για το κράτος».
Σημειώνεται ότι από τον ΣΕΕΑΕ, για το δεύτερο εξάμηνο του 2011 προβλέπεται επιδείνωση των στοιχείων του κλάδου του αυτοκινήτου.